Magnetism: Elekronik eller Mekanik?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Magnetism: Elekronik eller Mekanik?

Inlägg av Klickmans »

Frågar man inte så får man vänta lite längre på svaret.

Höll en liten rund magnet (som en Guldtia) i handen när jag svepte den över ett labbaggregat.
Kunde tydligt känna att magneten började vibrera. Just det Labbaggregatet är av äldre modell.
Kände ingenting alls när jag gjorde exakt samma sak ovanför mitt moderna (Gophert NPS-1601.

Nu undrar jag hur detta fenomen kan förklaras. :?:

Kan inte ta bilder just nu eftersom vi snart ska iväg med bilen, men det behövs kanske inga?
Antar att det ena (det gamla) har en stor lindad tung transformator och det nya är switchat.
Att få detta förklarat vore fint, är ganska säker på att någon här vet exakt vad som händer.

Bilder kan tas när lilla frun och jag kommer hem igen.

Note: Magneten vidrörde aldrig godset på labbaggregatet, vågade inte gå hela vägen just då.

jaja, jag är väl en kärring då 8)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Magnetism: Elekronik eller Mekanik?

Inlägg av MadModder »

Beror högst troligen på transformatorn, så du har helt rätt. Är 99,999% säker. En stor tung transformator har ett kraftigt växlande magnetfält runt sig, medan en liten transformator som sitter i switchade nätdelar har väldigt små magnetfält. :)
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Magnetism: Elekronik eller Mekanik?

Inlägg av lond »

Och en "gammal" järnkärnetrafo jobbar med nätfrekvensen 50Hz, men ett switchat ligger oftast över 100kHz i arbetsfrekvens, vilket är för kroppen känselorgan omöjligt att känna + att man använder olika lösningar för att maximera energiöverföringen och därmed minimera EMK-läckaget som kan få en magnet att vibrera...

/// Marcus
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Magnetism: Elekronik eller Mekanik?

Inlägg av Klickmans »

@lond & MadModder

Ok, då förstår jag bättre hur detta fenomen hänger ihop, ska leka lite till med magneten.
Ska även läsa på lite för att se om man kan använda det i någon applikation, det vore kul.

Tack för hjälpen.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Magnetism: Elekronik eller Mekanik?

Inlägg av xxargs »

Ha inte starka magneter för nära ferritkärnor i påslagna switchade aggregat när du provar - ferrit mättas vid mycket lägre magnetnivåer än järn och är den hårt utstyrd i sitt arbetande redan (vilket de ofta är) så kan pålagd 'DC-magnetfält' utifrån göra att det går i mättnad, ström rusar, kisel blir varmt, kanske för varmt och det hände oönskade saker av permanent natur...
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Magnetism: Elekronik eller Mekanik?

Inlägg av Hobbyisten »

Magnetismens samband med elektricitet är ju magisk. Hade inte spolar i rörelse kring en permanentmagnet (eller vice versa) gett upphov till ström så hade vi inte haft vårt moderna elnät. Om du vill leka lite med det tar du en liten järnstång, tex en insexnyckel och virar en ledare kring, skickar ström genom den, så vips har du en elektromagnet :!:
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Magnetism: Elekronik eller Mekanik?

Inlägg av alexanderson »

Kraftverksgeneratorer använder INTE permanentmagneter utan elektromagneter. I vindkraftverk användes permanentmagneter
Senast redigerad av alexanderson 28 mars 2024, 13:42:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Magnetism: Elekronik eller Mekanik?

Inlägg av 4kTRB »

Tror du kan få bilden på en gammal CRT-skärm att gunga i takt med magetfältet. Kanske något att labba med?
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Magnetism: Elekronik eller Mekanik?

Inlägg av alexanderson »

Ja, men inte på en Färg-TV. Färgerna blir knasiga.
Skriv svar