Hacka DALI-kontrollerad belysning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Hacka DALI-kontrollerad belysning?

Inlägg av GastonDeVille »

Jag har kommit över några armaturer och "skrot" med LED-lampor, "dimmer-puckar" och allt. De är fullt fungerande men jag saknar "bara" själva programmeringsutrustningen och styrningen.
Finns det några sätt att hacka såna eller är det en helt sluten värld? Någon som har erfarenhet av DALI kontrollerade belysningssystem?
Ett exempel på en som jag har...
OSRAM oti_dali_15_220_240-LED.jpg
Det finns datablad men vad jag förstår krävs viss utrustning att få det att fungera oavsett.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
grottan
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Hacka DALI-kontrollerad belysning?

Inlägg av grottan »

Vill man leka lite med DALI utan att köpa dyra grejor så finns det t.ex denna Arduinobaserade lösning

https://create.arduino.cc/projecthub/Na ... ler-506e44
Senast redigerad av grottan 24 december 2020, 18:02:10, redigerad totalt 1 gång.
H.O
Inlägg: 5715
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Hacka DALI-kontrollerad belysning?

Inlägg av H.O »

Du behöver (lämpligtvis) någon form av PC-till-DALI-interface för att tilldela enheterna en adress och kanske ställa in min/max-gräns, dimmningshastighet, power-on-state, och liknande. Du behöver också ett DALI-kompatibelt spänningsaggregat (om inte interfacet har ett sådant inbyggt) för att strömförsörja bussen.

Jag har installerat DALI i mitt hus och använder ett USB-interface från Lunatone för parametrering. Det finns billigare interface (med inbyggt spänningsagg), t.ex: http://hasseb.fi/shop2/index.php?route= ... duct_id=50 men det har jag inte provat.

Vad du sedan skall ha beror på HUR du vill styra dom. För att testa så räcker självfallet med interfacet och tillhörande programvara men skall du installera dom nån stans "på riktigt" så vill du såklart kunna tända/släcka/dimma "som vanligt" så då behövs lite andra grejer. Du kan använda en "master-enher" eller små puckar man monterar bakom vanliga återfjädrande brytare. Puckarna hänger på DALI-bussen och skickar tänd/släck, dimma up/dimma ner kommandon etc.

Vill och kan du koda uC så går det att såklart att skriva egen kod, hårdvaran är simpel, kommunikationen använder Manchester-kodning och sker med hissnande 1200baud :-)
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Hacka DALI-kontrollerad belysning?

Inlägg av GastonDeVille »

Tack för input! Okej, då är den här drivern helt hjälplös på egen hand. Trodde det var lite smartare uppbyggt som att man programmerar själva drivern :roll:
Säkert bra om man vill sälja många prylar :| Men kul att det kan gå att styra med något annat än köpegrejer.
sladden20
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 november 2011, 19:29:28

Re: Hacka DALI-kontrollerad belysning?

Inlägg av sladden20 »

Du kan styra drivern med 230V impuls
plint 3 fas
plint 4 nolla
H.O
Inlägg: 5715
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Hacka DALI-kontrollerad belysning?

Inlägg av H.O »

Trodde det var lite smartare uppbyggt som att man programmerar själva drivern
Men det är ju just det du gör. Du programmerar drivern att vara en del DALI-systemet. Du tilldelar den en unik enhetsadress (upp til 64 enheter per bus) och, om du vill, talar om för den att den tillhör en grupp (kan finnas 16 grupper per buss), talar om för den hur den ska bete sig när en specifik scen kallas på. Hur högt/lågt den får dimma, hur snabbt den skall dimma, vad den ska göra när spänningen kommer tillbaka efter ett eventuellt avbrott osv osv.

Dessa inställningar lagras i drivern som sedan lyssnar efter kommandon typ "Enhet 4: Tänd" eller "Grupp 3: Dimma ner" eller "Aktivera scen 2" etc.

På vilket sätt trodde du det var "smartare"?
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Hacka DALI-kontrollerad belysning?

Inlägg av GastonDeVille »

sladden20 skrev: 23 december 2020, 01:02:42 Du kan styra drivern med 230V impuls
plint 3 fas
plint 4 nolla
Fantastiskt, tack! Det var inte helt självklart att skicka in fas på DALI-ingången :kortis:

:Tillägg: Det är inte speciellt tydligt markerat heller och saknas uppgifter om funktionen med styrning med knapp i de datablad som finns.
Men det verkar var en sorts standard i branschen om man tittar på andra tillverkare.
Senast redigerad av GastonDeVille 23 december 2020, 11:37:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Hacka DALI-kontrollerad belysning?

Inlägg av GastonDeVille »

H.O skrev: 23 december 2020, 08:07:51
Trodde det var lite smartare uppbyggt som att man programmerar själva drivern
Men det är ju just det du gör. Du programmerar drivern att vara en del DALI-systemet. Du tilldelar den en unik enhetsadress (upp til 64 enheter per bus) och, om du vill, talar om för den att den tillhör en grupp (kan finnas 16 grupper per buss), talar om för den hur den ska bete sig när en specifik scen kallas på. Hur högt/lågt den får dimma, hur snabbt den skall dimma, vad den ska göra när spänningen kommer tillbaka efter ett eventuellt avbrott osv osv.

Dessa inställningar lagras i drivern som sedan lyssnar efter kommandon typ "Enhet 4: Tänd" eller "Grupp 3: Dimma ner" eller "Aktivera scen 2" etc.

På vilket sätt trodde du det var "smartare"?
Det var nog en liten missuppfattning.. trodde det menades att drivern bara hade en adress och ingenting annat utan att det sköttes från styr-burken.
Men nu är det bekräftat då jag kunde styra dimmern med en enkel knappstyrning med fas rakt in på DALI-ingången. Då märks det att den har blivit programmerad i sitt förra liv att dimma lite lagom fint upp/ner och kommer ihåg senaste ljusnivån. :whoho:
Får se om jag kan trolla vidare med mer avancerade saker så smått.
Tack för bra input och
God Jul!
Skriv svar