åtelkamerans tftdisplay

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
wodelar
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 februari 2015, 13:24:31

åtelkamerans tftdisplay

Inlägg av wodelar »

Hej. Jag har en Burrel åtelkamera, vars tft display bara lyser vitt.Sensorn blinkar grönt. Trodde först att det var displayen som slutat funka, men samma resultat blev det med en likvärdig display. Verkar som det är något annat hårdvarufel. Bara haft den i två år. Men den e väl Made in China/PRC, som all elekronik, även om det står ett märke på den som man naivt trodde hade någon kvalitet. Garanterat planerat åldrande,så det är väl bara att slänga skiten, eller va tror Ni ?
Garantin är givetvis utgången :( se länkad vid :

https://drive.google.com/file/d/11MD_2C ... sp=sharing
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: åtelkamerans tftdisplay

Inlägg av Henry »

Har ingen sådan kamera själv men använder du vanliga alkaliska batterier i den eller uppladdningsbara? Tänkte om det kanske blivit för låg spänning om ev laddningsbara gått ned sig under åren eller så, vet inte hur känslig den är.
wodelar
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 februari 2015, 13:24:31

Re: åtelkamerans tftdisplay

Inlägg av wodelar »

har kört på uppladdningsbara men även med ett 6 v. batteri
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: åtelkamerans tftdisplay

Inlägg av Henry »

Trodde de behövde mer än 6V, men ok. Testat enbart alkaliska i den? Läste om någon som hade problem med äldre uppladdningsbara i en åtelkamera men funkade efter byte till alkaliska. Men läste även de som fått lämna in den pga korrupt mjukvara som visst vad det verkade inte var helt ovanligt bland åtelkameror.
wodelar
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 februari 2015, 13:24:31

Re: åtelkamerans tftdisplay

Inlägg av wodelar »

TACK för ditt engagemang. Har inte testat alkaliska än dock. Men precis som du nämnde, så är planerat åldrande med/eller billiga transistorer och dioder inte helt osannolikt.
Kanske är som i en dokumentär jag såg, att det räcker att nollställa räkneverket med en mjukvara, så fungerar den igen :) I det fallet handlade det om en skrivare.
PIR-sensorn kanske är död.En diod blinkar grönt hela tiden i testläge.
Kameran har fått jobba hårt dock, men den har ju hög IPklass och dessutom haft ett egentillverkat minitak över.Problemet är att när nyköp är korrelerat till ekonomisk tillväxt, så finns det i stort sett ingen som sysslar med reparation. Speciellt inte vad gäller elektronik. All made in PRC/China garanterat; världens största och sämsta fabrik !
Mitt mål är att få den skickad till generalagenten i Finland. Har korresponderat med dem, men sporadiskt från deras sida. Skickat med videoklipp.
Jag trodde först att det var tftdisplayen som lagt av, men jag är inte så säker på det längre. Jag testade en display som verkade identisk från en gammal Denverkamera, där LED-belysningen i allafall verkar bakgrundsbelysa
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: åtelkamerans tftdisplay

Inlägg av Henry »

Vill nog säga att det väl inte direkt tillhör vanligheterna att TFT displayer brukar totalhaverera, bakgrunsbelysningen ev men normalt inte heller det i små displayer då de inte drivs precis på gränsen som de inte för sällan gör i platt tv.

Kina kan faktiskt göra top of the line saker men då får kunden stå och flåsa i nacken vid tillverkningen, vilket de ju normalt inte gör. Om det är hårdvaru eller mjukvarufel i din vet jag dock ej, men bara det faktum att en led blinkar kan betyder att den delen ev funkar i alla fall och indikerar något som det förstås inte står något i manualer om. Ser också nästan ut som den kan blinka en kod om vad som är fel för den verkar inte bara blinka av och på hela tiden?

Har man sedan inte 3 års garanti? Men att man då måste bevisa själv att felet var där från början.

Men hör med agenten och de bör kunna hjälpa men bara om det verkligen är en märkeskamera och inte en knockoff från kinas mörka industriområde.
wodelar
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 februari 2015, 13:24:31

Re: åtelkamerans tftdisplay

Inlägg av wodelar »

Har skickat in den till Tomi.se, men de skrev direkt "ok, kan göra ett försök" Fick ett svar av Widforss, där jag köpt den, att det förmodligen var ett hårdvarufel. Får se om Tomi.se hör av sig igen.
Skriv svar