B&o radio. JET506K

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

B&o radio. JET506K

Inlägg av svenne1985 »

Hittade en rörradio på Erikshjälpen.
100 kronor.

Finns en del problem.
Glaset är sönder (går det ens att få tag på? Vet inte vad ska söka på...)
Ser ut som någon antingen validiserat på insidan eller saker gått sönder av sig själv.


Vet ej om lönt laga ... Visst jag ville ha projekt men detta är ganska mycket vad det verkar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: B&o radio. JET506K

Inlägg av svenne1985 »

Är nog så att det plockats delar från denna ..

Vridkondensator verkar misshandlad.
Saknas rör.
En spole ligger löst. (Edit: det är från högtalaren)
Kablar kapade.
Skallinan fast under rör kåpor :humm: :humm:


Kvarvarande rör förutom uaf42 rasslar.


Lutar åt att är skrot... Med el delen iallafall lådan verkar helt ok. Inte för jag är sugen på konvertera till något nytt.. köpte ju radio för renovering... Men tror detta är kört inom rimliga ekonomiska gränser...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: B&o radio. JET506K

Inlägg av breflabb »

Riktig jäkla klåpare som har varit framme. Synd, det går säkert och få liv i den
men hitta delar kan vara knepigt. :doubt:
opampen
Inlägg: 1776
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: B&o radio. JET506K

Inlägg av opampen »

Ja, vad synd!

Men med mycket letande och lite tur kanske...? Det första i så fall borde vara att få tag på schema!

Det är B&O. Den är "D"-märkt! ( Alltså den motsvarande "S" märkningen i Sverige!).
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: B&o radio. JET506K

Inlägg av svenne1985 »

Jag vet inte om det är lönt... Verkar som det mesta är förstört.

Negativt:
Högtalare sönder.
Ett rör som kanske ev är helt av 5 stycken.
Skal lampa hållare sönder.
Skal lina ... Ja den satt klämd under en av stål cylindrar.
Glaset (antagligen blir jävligt svårt hitta) sönder.
Gud vet vad mer som är kass....

Vad är positivt då?
Har alla 4 vred (ej med på bild).
Lådan är i skapligt skick.

Går det med modern teknik scanna glaset och överföra till ett plexiglas ( eller glas men svårare forma tills liknar originalet??) med tryck (även om inte kommer bygga ihop rör radion så hade varit trevligt med skalan).
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: B&o radio. JET506K

Inlägg av svenne1985 »

Schema.
Vet inte om får ladda upp det här hursomhelst...



https://nohm.dev/schematics/B&O/Jet%20506K.png
ziw
Inlägg: 93
Blev medlem: 15 mars 2014, 19:58:07
Ort: Sundsvall

Re: B&o radio. JET506K

Inlägg av ziw »

Den är helt klart lagningsbar nu när du har ett schema.
Talspolen har lossnat från högtalaren och verkar ligga längst ner till vänster i lådan. Kan bli knepigt.
Rören som saknas tillhör LF delen och och bör gå att få tag på.
En varning för att det är en allströmsapparat där chassit blir strömförande beroende på hur stickkontakten vrids.
En transformator som isolerar galvaniskt från nätet skulle behövas medan du jobbar med radion.
/ziw
opampen
Inlägg: 1776
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: B&o radio. JET506K

Inlägg av opampen »

Tror det går att få ordning på den!

Högtalaren går säker att hitta om det är standard 8 Ohm. Men det står i schemat vid högtalaren 120 ? Vet inte om man avser impedansen? Då är det en special högtalare. Philips had förr i en del rörapparater 300 Ohm:s högtalare. Så det kan ju vara någon specialare här med? Rören borde gå att hitta. Glas skivan borde gå att överföra till plexiglas.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: B&o radio. JET506K

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Högtalaren kan ju varit en sådan där sak med elektromagnet/drossel, dvs varit en del av nätaggregatet - lite som en fältspolehögtalare där man använde högtalaren som drossel till nätdelen. Är det en sådan typ av högtalare får du grubbla rejält på en lösning.
Av bilderna och beskrivningen känns det ganska hopplöst men ta rätt på ett schema först och främst.
opampen
Inlägg: 1776
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: B&o radio. JET506K

Inlägg av opampen »

Ja, det har du rätt i! Så skulle det kunna vara! Den lösningen förkom ibland! Då förutsätter det nästan att det går att få tag på en dito med samma värden!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: B&o radio. JET506K

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Eller högtalare med rätt impedans OCH en extra drossel.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: B&o radio. JET506K

Inlägg av YD1150 »

Skrev ett inlägg och skulle just posta det när internetanslutningen flippade ur i telefonen. :evil:
Allt försvann givetvis.

I schemat så är det en vanlig högtalare inritad, ingen med elektromagnet som tjänstgör som drossel.
Scanna skalan och skriv ut på OH-film med färglaser och klämma den mellan två tunna glasskivor?

Apparaten går att få igång, ta en sak i taget och bli inte upprörd.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: B&o radio. JET506K

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bra YD1150! Jag missade schemat men tillåter mig att kommentera det.
Jag skulle också föreslå det där med skalan, men du hann före. I stället för tunna glasskivor, tunna plastskivor skulle kanske vara en bättre idé. Jag hade ett tunt "plastfodral" som man satte info om begagnade bilar hos bilförsäljare. Det hade varit mer än perfekt för det var stadigt.

Alla rör är av U-typ, dvs de drar samma glödström (100mA) men kan bytas mot de mer vanliga (tror jag) P-rören (eller kanske inte) eller mer vettiga E-rören som matas med 6,3V. Dessutom borde du fundera på att sätta dit en nättrafo så du slipper ha nätkontakt i hela radion.
Rör hittar du lite överallt (www.fragjanzuerst.de eller Radiomuséet i Göteborg är några ställen att söka på, eller fråga härinne; vi är nog en del som sitter på lämpliga rör/ekvivalenter), men kolla vad som funkar och vad som inte funkar.
Kolla upp alla komponenter och gör en lista: kondingar (i princip alla sorter) kan du gott byta, och kolla motstånd. Dokumentera allt som går att dokumentera INNAN du börjar riva. Fotografera ur alla vinklar och märk ut vad som är vad.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: B&o radio. JET506K

Inlägg av YD1150 »

Ja, plast förekommer i stationsskalor också när du säger det. En Philips allströmsapparat som jag har är det plast i.
Så det behöver inte vara glas.

Byter man till rör till E-serien så går det i värsta fall byta rörhållare till UL41 och bygga om till ett vanligt EL84 om anodimpedansen är någorlunda rätt. Och likriktarröret rationaliseras bort och ersätts med trafo och likriktarbrygga. Så möjligheter finns, sen beror det på om man är petig på att det ska se gammalt ut eller om man tycker att det går bra med nya komponenter.
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: B&o radio. JET506K

Inlägg av svenne1985 »

Tack för alla svar.


Skramlar så fint och lösa delar i de 2 större rören så de är nog 100% körda.

Jag måste fundera på hur ska gå vidare det verkar vara ett totalt avskrivet haveri när man tittar innan för locket :doubt:

Har chassit ute, ska ta en titt på det en dag när jag är hemma hel dag.

Så hur gör jag, eller var skickar jag glaset för kopiering ? Det stör mig mest av allt att det är sönder ... Konstigt nog men så är det... :humm:

Allting är i bitar just nu (bitar är fel ord) men chassit är ute och träskiva som håller högtalare är ute, ska tvätta tyget (nej inte i maskin...)

Men som sagt glaset först annars lär jag tappa intresset helt....


Även om jag skulle skippa bygga upp radion igen i originalskick så lär det ändå bli något rör bygge på insidan ändå.



Edit: verkar saknas magnet del till högtalare men det kvittar nog den är write-off ändå...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar