Kondensator till brytar-tändsystem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kondensator till brytar-tändsystem

Inlägg av Glenn »

Jag kan bekräfta att det är ett problem med "kinakondensatorer" som fungerar dåligt.

tyvärr..
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kondensator till brytar-tändsystem

Inlägg av Icecap »

Och sedan mina mätningar då jag lekte med tändningen: utan dämpning sker det peaks på 800V på lågspänningssidan.

Jag bytte ut och drev tändspolen med 1200V MOSFET (3 st parallellt) och hade gnista som fan.

Men en konding behöver rent teoretisk att klara 800V.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kondensator till brytar-tändsystem

Inlägg av xxargs »

Beror på värde på kondingen - ju större värde, lägre toppspänning (och också lägre spänning på högspänningssidan) - se induktansen i drosseln och energin den lagrar där i en resonanskrets med kondingen i serie, att det ligger i en resonanskrets när brytaren bryts och lagrade energimängden växlar mellan kondingen och drosseln tills det med resistans i lindningen har försvunnit som värme eller energin avleds plötsligt annan väg i form av gnista (på högspänningssidan) - med andra ord kan man med kondingens värde i kapacitans bestämma hur hög toppspänningen skall bli om det inte avleds som gnista innan dess.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Kondensator till brytar-tändsystem

Inlägg av persika »

Jag har satt kondensatorn vid tändspolen, 0,2uF 1000v, funkar bra på PV444, men det är ju ingen högprestandabil.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Kondensator till brytar-tändsystem

Inlägg av 4kTRB »

Jag lånade en snarlik Haynes på biblioteket för något år sedan. Just tändning var inte det kapitel jag läste men de går igenom det mesta väldigt grundligt. https://www.amazon.se/Electrical-System ... 1&sr=8-1#
Skriv svar