Mäta energiförbrukning 2-fas last via 1-fas mätare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
M.P
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 augusti 2008, 19:57:53
Ort: Linköping

Mäta energiförbrukning 2-fas last via 1-fas mätare

Inlägg av M.P »

Hej,

Funderar på att mäta energiförbrukning för olika 2-fas 400V laster (dvs utan nolla). Avser i princip helt resistiva laster såsom varmvattenberedare och elradiatorer.

Jag förstår att man såklart kan koppla in en trefas elmätare även om man bara förbrukar på två av faserna, dock har jag begränsat med plats i elskåpen så det vore bra om man kunde mäta endast på den ena fasen och sedan korrigera värdet manuellt, det skulle duga i detta fall.

Frågan är hur korrigeringen ska göras? En enfas elmätare bli ju kopplad till ena fasen och sen behövs även nollan som referens så energiförbrukningen lär ju bara baseras på 230V. I verkligheten ser ju värmeelementet 400V mellan de två faserna, strömmen bör väl däremot mätas rätt även med enfas elmätare. Efter googling har jag sett både korrigering 1.73 och 2.0, någon som vet hur det blir i detta fall?

Jag lutar åt att det bara blir att förskjuta från 230V till 400V dvs 400/230 = 1,739 men blev osäker efter att ha googlat som sagt :humm:

(Där man kom fram till faktorn 2.0 användes på något sätt en fasförskjutning på 30gr men men bottnade aldrig riktigt i frågan)

Hälsn Micke
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mäta energiförbrukning 2-fas last via 1-fas mätare

Inlägg av Icecap »

Rent faktisk är det ju bara en fas som ska mätas då du inte har nollan med.
Så en 1-fas mätare gör jobbet - men visar såklart bara 230/400'del av det verkliga värdet.
M.P
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 augusti 2008, 19:57:53
Ort: Linköping

Re: Mäta energiförbrukning 2-fas last via 1-fas mätare

Inlägg av M.P »

Tack för svar, då tänkte jag rätt ändå.

Trevlig kväll!
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Mäta energiförbrukning 2-fas last via 1-fas mätare

Inlägg av bobobo »

Eftersom TS verkar nöjd så kan jag haka på med en närliggande frågeställning.
Om man skulle mäta effekt på en tvåfas-last som inte är resistive utan induktiv, (en transformator) med två enfas-mätare.
Hur fördelar sig aktiv respektive reaktiv effekt mellan faserna?
Jag tänkte att det måste bli lika på båda faser... men jag har kopplat upp detta och funderar på om jag mäter fel eller rätt.
Jag fick exempelvis 400W + 100VAr på L1 och 100W + 400VAr på L2.
(Det finns en risk att jag minns mätvärdena fel, men jag vet att det inte var lika i L1 och L2 och att det var någon form av symmetri i siffrorna, skulle det kunna ha varit 400W+100VAr resp 400W-100VAr :humm: jag minns det som att det var mer oförväntat än så)
Mätaren var en plc-io-modul som mätte spänning på tre faser mot nolla, samt strömmen via strömtransformatorer.
Lasten var en 400/230v transformator med relativt låg last inkopplad på sekundären.
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Mäta energiförbrukning 2-fas last via 1-fas mätare

Inlägg av alexanderson »

Icecap skrev: 18 december 2020, 16:33:12 Rent faktisk är det ju bara en fas som ska mätas då du inte har nollan med.
Så en 1-fas mätare gör jobbet - men visar såklart bara 230/400'del av det verkliga värdet.
Mätaren visar 50% av det verkliga värdet då 50% av effekten kommer från L1 och 50% från L2
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Mäta energiförbrukning 2-fas last via 1-fas mätare

Inlägg av alexanderson »

bobobo skrev: 18 december 2020, 18:22:00 Eftersom TS verkar nöjd så kan jag haka på med en närliggande frågeställning.
Om man skulle mäta effekt på en tvåfas-last som inte är resistive utan induktiv, (en transformator) med två enfas-mätare.
Hur fördelar sig aktiv respektive reaktiv effekt mellan faserna?
Jag tänkte att det måste bli lika på båda faser... men jag har kopplat upp detta och funderar på om jag mäter fel eller rätt.
Den reaktiva lasten transporterar aktiv effekt från en fas till en annan.
M.P
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 augusti 2008, 19:57:53
Ort: Linköping

Re: Mäta energiförbrukning 2-fas last via 1-fas mätare

Inlägg av M.P »

Hej igen,

Kunde inte sluta fundera och hittade resonemanget som låg på byggahus forum och gällde samma fråga. Där skrivs följande kring att mätaren mäter på fasspänningen som ju är fas-nolla medan lasten ligger på huvudspänningen som ju är fas-fas, nedanstående kanske är det rätta ändå, att faktorn 2.0 är det som gäller?

Elmätaren mäter strömmen i fasledaren och spänningen mellan fas och nolla. Spänningen behöver den för att kunna räkna ut aktiv (nyttig) effekt då strömmen i fasledaren kan vara lite högre än vad som faktiskt förbrukas effektmässigt. Men fasspänningen ligger 30 grader ur fas med huvudspänningen så man får ett mätfel här. Man behöver lägga på 1/cos(30) på mätvärdet förutom faktorn 1.73 dvs faktorn 2 totalt, om jag tänker rätt...

Helt riktigt x 2 får vi ta, åtminstone om det är en vettig mätare som de flesta numera bör vara.


Nu blev man ju osäker igen hehe..

EDIT: Alternativt är det ju bara att brassa på med känd last en given tid och se vad mätaren visar och därifrån räkna ut faktorn.
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Mäta energiförbrukning 2-fas last via 1-fas mätare

Inlägg av limpan4all »

Jag skulle vara mera rädd att en-fas elmätaren inte tål 400V som fasspänning visavi "nollan"...
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Mäta energiförbrukning 2-fas last via 1-fas mätare

Inlägg av jesse »

Enfasmätaren ska naturligtvis inte kopplas mellan de båda faserna. Den måste kopplas som vanligt mellan ena fasen och nollan (den riktiga nollan - inget annat!)
Då mätaren antar att lastens andra ända ligger på nollan så beräknas ju effekten som U * I, där U givetvis fortfarande är 230V. Därför uppstår ett fel, då spänningen över lasten är 400/230 av var mätaren ser.
Mindmapper
Inlägg: 6420
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Mäta energiförbrukning 2-fas last via 1-fas mätare

Inlägg av Mindmapper »

Det är förvirrande du en del säger 230/400 och en del säger ggr 2.
Mäter du mellan två faser dvs 400V så är det huvudspänningen som gäller dvs 400V.

Men som tidigare sagt så mäter en enfas mätare på 230V. Om du kopplar den mellan 2 faser är den då dimensionerad för att tåla 400V? Isåfall bör den visa effekten vid 400V, eftersom den tar hänsyn till hur stor matningsspänningen är och räknar enligt formeln P=U*I alt P=U*I*cosFi. Då behövs ju ingen faktor.

Mäter du mellan fas - N så får du ta ggr 2 för att effekten kommer ju till elementet genom 2 faser och du mäter bara på den ena.
Edit. Tveksam!
Senast redigerad av Mindmapper 19 december 2020, 10:57:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mäta energiförbrukning 2-fas last via 1-fas mätare

Inlägg av Icecap »

Kanske mitt fel att jag antog att det var en strömtransformator som gjorde mätningen.

Såklart bör det ju vara en spänningsmätning med i bilden och om då mätaren sitter mellan fas o noll blir det ju halva energin som mäts - men då bara ena spänningen mäts är den andra delen en "jag antar att den är lika med första fasen" vilket vill ge fel värde.

Men en 3-fas mätare borde klara biffen elegant, även om bara 2 faser används.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Mäta energiförbrukning 2-fas last via 1-fas mätare

Inlägg av jesse »

Mindmapper: Nej.

Antag att lasten är 1000W
Strömmen blir då 1000W/400V = 2.5A i båda faserna.

En energimätare kopplad till en av faserna (mot nollan) uppfattar så en ström på 2.5A och spänningen 230V, dvs P = 2.5A * 230V = 575W

575W måste multipliceras med 400/230 får att få resultatet 1000W
Mindmapper
Inlägg: 6420
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Mäta energiförbrukning 2-fas last via 1-fas mätare

Inlägg av Mindmapper »

Naturligtvis! Man ska inte handla innan man tänkt igenom.
Men det är inte 400/230 som gäller utan 230/400
Mindmapper
Inlägg: 6420
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Mäta energiförbrukning 2-fas last via 1-fas mätare

Inlägg av Mindmapper »

Icecap skrev: 19 december 2020, 10:53:54 Kanske mitt fel att jag antog att det var en strömtransformator som gjorde mätningen.

Såklart bör det ju vara en spänningsmätning med i bilden och om då mätaren sitter mellan fas o noll blir det ju halva energin som mäts - men då bara ena spänningen mäts är den andra delen en "jag antar att den är lika med första fasen" vilket vill ge fel värde.

Men en 3-fas mätare borde klara biffen elegant, även om bara 2 faser används.
Absolut en trefaseffektmätare mäter rätt effekt även om vi tar bort en fas eller har 0A i en fas.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Mäta energiförbrukning 2-fas last via 1-fas mätare

Inlägg av jesse »

Ja, det är ju klart att en 3-fasmätare mäter rätt, men det var ju inte TS fråga.
Skriv svar