Byta blinkers på motorcykel till LED

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
zeilon
Inlägg: 46
Blev medlem: 1 oktober 2006, 19:42:35
Ort: Onsala
Kontakt:

Byta blinkers på motorcykel till LED

Inlägg av zeilon »

Tjena forumet.

Vänder mig hit för lite ordentlig elektronikkunskap i detta lite märkliga problem.

Ska försöka beskriva det här så gott jag kan, så ha tålamod. :)

Jag har en Harley Sportster från 2010 där blinkers är vanliga glödlampor på ca 21W. Det finns en funktion i TSSM,en (Turn Signal Security Modul) som känner av om en glödlampa går sönder. Om detta inträffar blinkar kvarvarande blinkers dubbelt så fort för att visa föraren att någon lampa gått sönder.
Enligt vad jag kunnat läsa mig till känner modulen av hur mycket ström som lampan drar och skulle strömmen sjunka till något tröskelvärde (okänt vad) så anser modulen att lampan är trasig. Allt kristallklart hittills hoppas jag :)

Byter jag ut en av blinkersen till en LED på någon watt eller 2 så tolkar modulen detta som att en glödlampa är trasig och börjar indikera detta genom att blinka dubbelt så fort.

Lösningen på detta är att "lura" modulen att tro att det fortfarande är en glödlampa på plats som drar tillräckligt med ström. Alltså måste någon form av motstånd sättas dit parallellt som simulerar lasten av glödlampan.
Enligt alla MCforum som finns löser man detta med ett motstånd på mellan 5-10 Ohm 10-50W parallellt eller en färdig "Load Equalizer" som mest verkar vara en låda med motstånd och kablage. pris mellan några 10,or till runt 1000:-
Hela den här proceduren fungerar. in med ett motstånd som simulerar lasten av en glödlampa och voila.. blinkersen fungerar normalt.
Ett problem med detta är att det genererar värme på ställen där det är mindre bra. Under sitsen, tanken osv.. anslutning till annat kablage osv..

Såå.. till mitt problem och undran..
Min hoj hade redan LED bak för blink,bak och bromsljus, men vanliga glöd fram. Jag bytte ut framblinkers mot LED. Satte ett 10Ohm motstånd parallellt som forumen säger och det funkar.. Men motstånden blir varma som fan...
Undersöker vad de använt för de LED som sitter bak och hittar en liten mojäng parallellt kopplat även över dessa. det som skiljer är att mojängen inte blir varm.. :roll:
Nyfiken som jag är sprättar jag upp krympslangen runt mojängen (som kostar många hundralappar) och hittar några motstånd.. 100Ohm 3W .... långt ifrån de värden alla pratar om.. men den fungerar och det blir heller inte varmt..

Jag leker geni ett tag och inbillar mig att TSSM inte alls behöver en last från 21W glödlampa utan det räcker med en mycket mindre last och därmed genereras mindre värme.. Så jag köper lite 100 Ohms motstånd och kopplar det på exakt samma sätt fast till de främre blinkersen.... Detta fungerar inte.. TSSMModulen tror en glödlampa är trasig och blinkar fort...

Ursäkta alla fel och tankevurpor och okunskap... Men vad fasen gör jag för fel? Hur kan det fungera bak.. men inte fram? Kan man på något sätt mäta vilket motstånd som krävs för att modulen skal tro att det sitter en glödlampa där?

Så tacksam för hjälp!

/Zeilon
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Byta blinkers på motorcykel till LED

Inlägg av Glenn »

Är det inte helt enkelt så att lampkontrollmodulen förväntar sej LED bak ? ..därför funkar det ?

Eller var det inte så från början ?
zeilon
Inlägg: 46
Blev medlem: 1 oktober 2006, 19:42:35
Ort: Onsala
Kontakt:

Re: Byta blinkers på motorcykel till LED

Inlägg av zeilon »

Tack för svar.
Nej, de är eftermonterade. Så original bak var vanliga glödlampor.

/Zeilon
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Byta blinkers på motorcykel till LED

Inlägg av danei »

Det är inte så att fram och bak ligger parallellt och modulen ser till att lasten är över 21W.
zeilon
Inlägg: 46
Blev medlem: 1 oktober 2006, 19:42:35
Ort: Onsala
Kontakt:

Re: Byta blinkers på motorcykel till LED

Inlägg av zeilon »

Ursäkta min okunskap här men.. hur menar du då.
Att det inte behövs något tillsatt resistans alls?
Det förklara ju inte motstånd som är dit satta till bakre LED i så fall.
Och det fungerar inte utan. :roll:
Gimbal
Inlägg: 7931
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Byta blinkers på motorcykel till LED

Inlägg av Gimbal »

Nu har du alltså 21W i fram och några få Watt i bak, summa över 21W = allt ok. Så fort du hamnar under 21W (ungefär) så anar styrningen ugglor i mossen. Gissar jag. :humm:
Haralt
Inlägg: 2484
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Byta blinkers på motorcykel till LED

Inlägg av Haralt »

Halloj!
Vad är anledningen att byta från vanlig glödlampa till LED på en blinkerslampa?
Visst, sparas ström med en LED-lampa under den tid blinkersen blinkar. Men det är väl under oerhört kort tid som blinkerslampor är tända.

T.ex. många bilar är inte utrustade med blinkerslampor, om man kollar litet på bilar som svänger i en korsning, då ser man att många bilar helt saknar blinkers(eller att blinkerslamporna är trasiga). Det kan givetvis bero på att bilisterna vill spara den lilla gnutta ström som en blinkers förbrukar, men det är ju oerhört liten förbrukning, helt försumbar.
Senast redigerad av Haralt 10 december 2020, 15:10:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Byta blinkers på motorcykel till LED

Inlägg av breflabb »

Men hur kan motståndet gå så varmt på den korta tid som blinkers används??
Både lampan och motståndet är ju i ON läge bara när det blinkar
zeilon
Inlägg: 46
Blev medlem: 1 oktober 2006, 19:42:35
Ort: Onsala
Kontakt:

Re: Byta blinkers på motorcykel till LED

Inlägg av zeilon »

@Haralt
Att spara ström är absolut inte anledningen. Anledningen är visuellt, 1. LEDblinker integreras snyggare i styret och syns inte när de inte används. 2. De lyser starkare än original vilket gör att man syns bättre.
Hur andra förare av fordon resonerar har jag ingen aning om tyvärr.

@breflabb
Den korta tiden man "normalt" står med blinkers på är troligen helt försumbar om man ser till värmen. Det är tyvärr mycket lättare än man tror att glömma att stänga av blinkersen när man svängt färdigt. ingen automatisk avstängning och man glömmer ibland och man missar knappen med tummen ibland. :oops:

Utöver det försöker jag lista ut varför det fungerar med ett 100 Ohm/ 3W motstånd till ledblinkersen bak men inte fram. Än så länge har jag bara fått det att funka med ett bulkigt 10 Ohm /10W keramikmotstånd..

Jag testar vidare.. Kanske har att göra med summan av lasterna för fram och bak som någon skrev.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Byta blinkers på motorcykel till LED

Inlägg av Palle500 »

För att belasta likadant som en 21W lampa. Skall motståndet vara ca 10 Ohm. Inte 100 Ohm som du använt.
Du säger att 100 Ohm motståndet blir varmt utan att du blinkar, ja då låter det som om du kopplat det till konstant spänning inte blinkerskabeln?
Gör så här:
Återställ till originallampor fram och testa att blinkers fungerar som den skall.
Sen testar du att att dina nya blinkers LED lyser som dom skall när du lägger 12 Volt över dom.
Slutligen kopplar du in dina LED parallellt med 21W glödlamporna och testar. Då skall allt fungera och även dina LED skall blinka.

När allt fungerar enligt ovan då kan du ersätta 21W glödlamorna med 100 Ohm och blir det lampvarning prova med 50 Ohm (2 parallellkopplade 100 Ohms motstånd) och om fortfarande varning testa med 10 Ohm, då skall det fungera.
zeilon
Inlägg: 46
Blev medlem: 1 oktober 2006, 19:42:35
Ort: Onsala
Kontakt:

Re: Byta blinkers på motorcykel till LED

Inlägg av zeilon »

Tjena Palle500

Tacksam för svar.
Och jag vet att det är rörigt att förklara.. :shock:
Det är dock tvärt om mot hur du tolkat det.

Jag får allt att fungera om jag sätter ett 10 ohms / 10W motstånd för framblinkersen. Det blir dock ganska snabbt varmt. men såklart endast om jag aktiverar blinkersen
För blinkersen bak har någon monterat 100 Ohm / 3W motstånd och fått det att fungera. det blir inte varmt och allt är normalt..

Mysteriet är. Hur fasen har de fått ett 100 ohms motstånd att fungera....
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1878
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Byta blinkers på motorcykel till LED

Inlägg av carpelux »

Det fungerar nog tack vare du har en vanlig lampa i fram. Fram och bakblinkers brukar vara parallellkopplade per sida (vänster och höger) och tack vare att framlampan tar tillräckligt med ström så räcker det antagligen med 100 Ohm bak. När du sedan tar bort lampan fram och ersätter med en led slutar det funka. Har du möjlighet så mät först med en ohm-mätare om det är hopkopplat fram och bak, testa sedan vilket motstånd som krävs för att få en stabil funktion och dubblera sedan detta värde så du får två motstånd som du kan placera vid vardera blinkers, parallellkopplade med varandra. Eller om du inte vill ha motstånden där så ta ett motstånd på det värde du mätt fram och sätt det någonstans där du kan kyla bort värmen som alstras. Givetvis blir detta per sida.

På mina motorcyklar har jag löst det genom att byta blinkersrelä till ett som är anpassat till Ledblinkers. Men de motorcyklarna har inte haft en massa finesser som övervakning av lampor så då kan man ju byta utan problem. Antar det är svårare på din.

Ett annat vanligt problem när man byter till led utan extra motstånd är att alla fyra blinkers blinkar oavsett vilken sida man blinkar åt. Det beror på att indikeringslampan ofta sitter mellan plus på de bägge sidorna och jordas genom glödtrådarna på den sida man inte blinkar åt. Denna ström räcker till att lysa upp ledblinkersen så de kräver mycket mindre ström än lampor. Det går att lösa med en omkoppling via två dioder, en från plus på vardera sida till plus på indikeringslampan och en omkoppling av jorden på densamma.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Byta blinkers på motorcykel till LED

Inlägg av Palle500 »

@carpelux du har nog löst problemet! Summan av förbrukningen är svaret.

TS kolla om det är samma kabel som går till både fram och bakblinkers. Alltså samma anslutning på blinkersreläet. Ev så är det ett serieblinkersrelä som sitter före blinkersomkopplaren.
Om det är olika anslutningspunkter på blinkersreläet så kan det behövas olika belastningar mellan fram och bakre blinkersen.

Vill du testa detta enkelt med lite praktiska övningar (jag vet hur svårt det är att följa kablar i en plastad kabelstam) så montera LED fram parallellt med 100 Ohms motstånden. Sen kör du 21W lampor i bakre blinkers. Då skall allt fungera. Ersätt även 21W glödlamporna med 10 Ohms motstånden så att vi vet att det fungerar med lite lägre effekt än 21W. 10 Ohm ger ca 14-16W.
Då vet vi att det fungerar med ca 9 Ohms total resistans och för att fördela effekten jämt så kör du med typ 2 st 18 Ohms motstånd då blir effekten ca 8W per motstånd.
Alt 4st 36 Ohms motstånd då blir effekten 4W per motstånd.

Hur som så låter det bättre att byta blinkersreläet till ett som fungerar med LED, så som @carpelux redan föreslagit.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Byta blinkers på motorcykel till LED

Inlägg av danei »

Var det inte det jag skrev?
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Byta blinkers på motorcykel till LED

Inlägg av Palle500 »

Jo visst men inte så självklart skrivet så vi andra kopplade innebörden :-)
Skriv svar