Lampors resistans

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Lampors resistans

Inlägg av xxargs »

Det är väl bara hugga dem medans tid är - och låta någon annan stoppa in LED-lampor istället och förhoppningsvis kostnaden inte belastar din plånbok ;-)

som piranimätare kan du ha dom länge såvida glödtråden inte är så varm att det oxiderar sönder sig av syret från luften eller vattenångan - å andra sidan vid 0.1 mBar och lägre så är det inte så mycket kvar av det

har svag minne att en 34V lampa börja svagt glöda reda vid 3 Volt och tillräckligt hög vakum medans vid lufttryck knappt kommer över 100 grader C. typ (från minnet så det kan vara lite fel)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Lampors resistans

Inlägg av Klas-Kenny »

Hobbyisten skrev: 5 december 2020, 18:13:48
Bo.Siltberg skrev: 5 december 2020, 11:09:18 Ohms lag anger hur stor ström som går genom en lampa, I = U/R, P = U²/R.
Då spänningen i vårt nät är konstant så är det alltså resistansen i glödtråden som styr vilken effekt den får.

Edit: Ja, det är ju i glödtråden som man vill ha en effekt utvecklad, dvs den ska bli varm och lysa. Och effekt får man av I²R. Om inte glödtråden hade haft en (relativt) hög resistans så hade ingen effekt utvecklats i den.

Det finns en gammal formel för hur livslängden hos en glödlampa påverkas av spänningen, nämligen med faktorn (1/t)14 där
t är den procentuella spänningsfaktorn, till exempel 1.1 för 10 % överspänning och 0.95 för 5 % underspänning.
5 % överspänning halverar alltså livslängden:

(1/1.05)14 = 0.5
Det ligger nån slags paradox här.... enligt din första formel ökar effekten om resistansen minskar, men enligt den andra formeln ökar effekten med ökad resistans. Ström och resistans har ju ett motsatsförhållande :humm:
Hur tänker du nu? I båda formler är R i nämnaren, dvs både ström och effekt ökar med sänkt motstånd.
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Lampors resistans

Inlägg av Borre »

Hobbyisten skrev: 5 december 2020, 18:13:48
Bo.Siltberg skrev: 5 december 2020, 11:09:18 I = U/R, P = U²/R.
Det ligger nån slags paradox här.... enligt din första formel ökar effekten om resistansen minskar, men enligt den andra formeln ökar effekten med ökad resistans. Ström och resistans har ju ett motsatsförhållande :humm:
Menar du P = U²/R och P = I²R?
I så fall så räknar du med en viss spänning i första fallet och viss ström i andra. Så i fallet med I²R kommer ju tex 1A över en resistans alltid ge högre effekt vid högre resistans, eftersom spänningen också ökar över den.
Tvärtom med U²/R så ger tex 10V över en resistans lägre effekt när resistansen ökar, eftersom strömmen minskar.
opampen
Inlägg: 1780
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Lampors resistans

Inlägg av opampen »

danei skrev: 5 december 2020, 07:10:29 Nu var det glödlampor vi pratade om.
Senast redigerad av opampen 6 december 2020, 00:07:52, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Lampors resistans

Inlägg av Hobbyisten »

Ja just det Borre, det var dom två formlerna, effektformlerna. Båda är ett uttryck för effekt, men i ena fallet säger du att effekten ökar med ökad resistans, och i andra fallet minskar effekten med ökad resistans. Får vi inte utgå ifrån att spänningen över lampan är konstant 230 volt ? Det är magiskt underligt detta,

I så fall så räknar du med en viss spänning i första fallet och viss ström i andra.

Fattar iaf bättre av detta du sa.
Nerre
Inlägg: 26709
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Lampors resistans

Inlägg av Nerre »

Nej, i bägge fallen minskar effekten med minskad resistans. (Rättat skrivfel.)

P = U x I

U kan skrivas som I x R (ohms lag)
I kan skrivas som U/R (ohms lag)

Sen beror det helt enkelt på vilken storhet som är fast.

Den ena formeln bygger på man i uttrycket U x I ersätter U med I x R, d.v.s. U x I = (I x R) x I = I²R

Den andra formeln bygger på man i uttrycket U x I ersätter I med U/R, d.v.s. U x I = U x (U/R) = U²/R

Alla de tre storheter U, R och I beror ju på varandra, det går inte att bara ändra en av dem. Om spänningen är fast och du ändrar resistansen så kommer strömmen att ändras, om strömmen är fast och du ändrar resistansen så kommer spänningen över resistansen att ändras. Om resistansen är fast så kan du inte ändra strömmen utan att ändra spänningen.
Senast redigerad av Nerre 6 december 2020, 09:03:38, redigerad totalt 3 gånger.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Lampors resistans

Inlägg av rikkitikkitavi »

Om jag läser din första mening förstår jag inte den..
Nerre
Inlägg: 26709
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Lampors resistans

Inlägg av Nerre »

Jag råkade skriva resistansen två gånger, rättat nu.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Lampors resistans

Inlägg av rikkitikkitavi »

:tumupp:
Nu majkar det sense.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Lampors resistans

Inlägg av danei »

Det majkar inte sense för mig.
Nerre skrev: 6 december 2020, 08:46:57 Nej, i bägge fallen minskar effekten med ökad resistans. (Rättat skrivfel.
Om strömmen är fast kommer effekten att öka med ökad resistans. Eller pratade ni om något annat?
Nerre
Inlägg: 26709
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Lampors resistans

Inlägg av Nerre »

Ja, jag hade såklart skrivit ökad istället för minskad också...

Det framgår ju ganska tydligt om man tittar på formlerna.

Om strömmen är fast så kan inte spänningen vara fast när du ökar resistansen, då kommer såklart effekten att öka eftersom både ström och spänning ökar.

Jag tycker det är viktigt att inse att spänningen och resistansen är de två "styrande" storheterna, strömmen är bara en konsekvens av spänningen och resistansen.

Eller för att formulera det med andra ord: Spänningen och resistansen är, strömmen blir.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Lampors resistans

Inlägg av xxargs »

Och i en glödlampa är inte resistansen konstant utan beror på resulterande effekten och i sin tur temperaturen på glödtråden som i sin tur beror på hur mycket värme den strålar iväg på ett olinjär sätt.

Att finna den faktiska arbetspunkten vid en given spänning är inte helt enkelt på en glödlampa då fysiska beroenden finns med strålningsemmision av värme och ljus från glödtrådspaketet, struktur på glödtråden och dess ytan som strålar iväg värme, reflektion av strålning på glaset pga. allt efter tiden metallisering av metallånga på glasytan (därför som lampor har rätt stor glasbulb för att få ut det på stor yta), värmeledning i gasfyllnad i bulben, gastyp, avledning i anslutningar etc.
Bo.Siltberg
Inlägg: 363
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Lampors resistans

Inlägg av Bo.Siltberg »

Hobbyisten skrev: 5 december 2020, 18:13:48
Bo.Siltberg skrev: 5 december 2020, 11:09:18 I = U/R, P = U²/R.
Och effekt får man av I²R.
Det ligger nån slags paradox här.... enligt din första formel ökar effekten om resistansen minskar, men enligt den andra formeln ökar effekten med ökad resistans. Ström och resistans har ju ett motsatsförhållande :humm:
Jag har flera formler i mitt inlägg. Det underlättar om du redigerar citatet och pekar på den text du kommenterar.
Här har jag klippt ut den del som jag tror du menar, men det är då formel 2 och 3, inte 1 och 2. Korrekt?

Jo Ohms lag gäller. För att effekten ska kunna öka i I²R med ökad resistans så måste ju även spänningen öka.
Och vad gäller spänningen kan man behöva tänka på ifall man menar den spänningen över lampan eller spänningen över hela kretsen.
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Lampors resistans

Inlägg av alexanderson »

Hobbyisten skrev: 4 december 2020, 22:10:51 Hej !

Jag vet att resistansen på glödtråden ökar ju hetare den blir.
För en koltrådslampa minskar resistansen vid ökad temperatur !
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Lampors resistans

Inlägg av Hobbyisten »

Jag fattar resonemanget i den här tråden, men citatet nummer 1 härunder är den springande punkten. Är inte spänningen över lampan och spänningen över hela kretsen samma sak ? Utgår man från en fast spänning (230V) (citat nr 2) så faller det.
Bo.Siltberg skrev: 6 december 2020, 10:48:13 Och vad gäller spänningen kan man behöva tänka på ifall man menar den spänningen över lampan eller spänningen över hela kretsen.
Eller för att formulera det med andra ord: Spänningen och resistansen är, strömmen blir.
Skriv svar