pressa nätverkskabel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: pressa nätverkskabel?

Inlägg av mrfrenzy »

Lys in med en ficklampa i jacket, om man inte pressar kontakten korrekt kan stiften sticka upp och orsaka böjda ben i jacket.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: pressa nätverkskabel?

Inlägg av jesse »

Ja, jag har ju råkat ut för intryckta ben i jacket efter att ha testat att stoppa i en opressad kontakt nån gång för länge sedan.... Det gjorde att pressade kontakter inte fick kontakt alls... Jag får väl kolla om jag kan se något.
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: pressa nätverkskabel?

Inlägg av Borre »

jesse skrev: 3 december 2020, 23:02:00 Funkar 200Mbit/s med enkla kontaktdon typ denna:
Luxorparts RJ45-kontakt
Ja, 1000Mbits är heller inga problem.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: pressa nätverkskabel?

Inlägg av maDa »

jesse skrev: 3 december 2020, 23:02:00 Lyckades dock få fel ordning på de vita ledarna, förväxlade grönvit och blåvit.... Det gjorde att det uttaget på routern har pajat. Verkar inte troligt att hårdvaran pajar för att man förväxlar kablar (Lyckades kortsluta några av dem dessutom när jag försökte mäta på kabeln), men jag blev tvungen att byta uttag för att få det att funka efter att jag pressat om kabeln rätt. Kan hända att den första kommer igång igen om jag startar om routern.

maDa: Aluminiumkabel? Så galet, trodde inte att det var möjligt. Stod det inget info om det?
Kjell verkar ju ha många varianter va cat6-kabel - solida och mjuka. Antar att den var solid, din CCA-kabel?
Tveksamt att en router eller utrustning får itu för paren är skiftade. Aldrig hört talas om.

Ja, detta var deras egen-brandade solida 25M rulle. Det står bara "CAT6 Installation cable", och det fattas EIA/UL-certifieringar insåg jag i efterhand. Det var först när jag skulle börja kontaktera som jag märkte det var något udda, sen såg jag när kopparn börja lossna på trådarna.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: pressa nätverkskabel?

Inlägg av Jonaz »

jesse skrev: 3 december 2020, 23:02:00 Funkar 200Mbit/s med enkla kontaktdon typ denna:
Luxorparts RJ45-kontakt :D
*snipp*
Köppte dessa, men det tog längre tid än dom verktygslösa och var bra mycket svårare att få till.
Men har man vanan inne så är det nog inga problem.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: pressa nätverkskabel?

Inlägg av jesse »

Det var ju lite pyssel att få alla trådar rätt... Men inte så svårt som jag hade föreställt mig. Jag lade dem i rätt ordning och fixerade dem med lite silvertejp. Sen kunde jag försiktigt bara föra in dem i kontakten. Det fanns ju "guides" invändigt så de kom in snyggt var och en på sin plats. Sen att jag förväxlade grön-vit med blå-vit var ju ett rent slarvfel.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11343
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: pressa nätverkskabel?

Inlägg av Klas-Kenny »

Med lite övning tar det inte särskilt många sekunder att klämma en RJ45.
Skala kabeln, håll hyfsat hårt om skalet som är kvar mellan tumme och pekfinger så att man klämmer fast ledarna, så de ligger stilla och man inte råkar tvinna upp för mycket.
Tvinna upp trådarna, lägg i rätt ordning, klipp av till lagom längd, trä på kontakten, kläm till med verktyget.
Skriv svar