Potentiometer fråga för dimmer och fläkt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
oolong
Inlägg: 31
Blev medlem: 4 oktober 2013, 12:30:02

Potentiometer fråga för dimmer och fläkt

Inlägg av oolong »

Hej, tänkte bygga en lampa och en dimmer.
Lampan blir av LED strip på 12 volt.

Tänkte även bygga en fläktcontroller till datorn när jag ändå håller på, även dessa fläktar är på 12 volt.

Har hittat videos på dimmer och fläktcontroller men det är mest producerat av indier som inte förklarar någonting utan istället får man dålig musik till.
Det vanliga är en Potentiometer + en transistor BD139 (NPN) + en resistor, även en capacitor på dimmern.

Jag har några 50K potentiometers liggandes, kan det fungera? Sen då köpa ett par BD139. Det jag undrar är hur vet jag vad jag ska ha för resistor och capacitor?
Vad gör resistorn och capacitorn i en sådan krets? Undrar mest för lampan, de där LED stripsen vill jag inte förstöra.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Potentiometer fråga för dimmer och fläkt

Inlägg av Hobbyisten »

Resistorn skulle jag gissa går mellan matning och potten för att få lagoma basströmmar på transistorn, eller så stabiliserar den strömmen genom LED:en, kondensatorn kanske bara är en avkopplingskondensator. För oss med lite mindre elektronikkunskap vore det roligt om du laddade upp ett schema från siterna du tittat på.
oolong
Inlägg: 31
Blev medlem: 4 oktober 2013, 12:30:02

Re: Potentiometer fråga för dimmer och fläkt

Inlägg av oolong »

Här är en dimmer, kopplingsdiagram 24 sec in.


Han har 100k potentiometer, 22k ohm resistor, 10uF/63v kondensator. Det jag inte greppar är hur man vet vad man vill ha för värde på komponenterna.
Hobbyisten skrev: 24 november 2020, 23:11:05 Resistorn skulle jag gissa går mellan matning och potten för att få lagoma basströmmar på transistorn, eller så stabiliserar den strömmen genom LED:en, kondensatorn kanske bara är en avkopplingskondensator. För oss med lite mindre elektronikkunskap vore det roligt om du laddade upp ett schema från siterna du tittat på.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Potentiometer fråga för dimmer och fläkt

Inlägg av danei »

Resistorn är för att begränsa basströmmen när potten är i max läge. Den beräknar man med transistorns förstärkning och max ström ut. Inte särskilt petigt.
Potten är en spänningsdelning av inkommande spänning. Det funkar med lägre värden så länge den klarar strömmen. Inte heller särskilt petigt. Kondensatorn är för att stabilisera utspänningen. Med en snäll last som dioder behövs den nog inte alls. Potten kan seriekopplas med resistorer för att få lämpligt reglerområde.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Potentiometer fråga för dimmer och fläkt

Inlägg av Hobbyisten »

Som jag förstår det så måste du räkna ut den totala seriekopplade resistansen bestående av pot + motstånd och därigenom räkna ut strömmen som går till basen på transistorn utifrån 12V-matning, och känna till transistorns Hfe(förstärkningsgrad) av strömmen. Ökar du resistansen på poten så går mindre ström genom transistorn vilket resulterar i högre spänning på den negativa uterminalen, spänningsuttaget blir då mindre. Men att räkna på värden vågar jag mig inte på såhär sent påkvällen, men jag tror du förstår hur du ska göra.
oolong
Inlägg: 31
Blev medlem: 4 oktober 2013, 12:30:02

Re: Potentiometer fråga för dimmer och fläkt

Inlägg av oolong »

Transistorns (hfe) är 40 till 160.
Led strippen blir nog på 60st som drar 12W.

Vad kan man tänkas behöva för resistor då?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Potentiometer fråga för dimmer och fläkt

Inlägg av Icecap »

Att minska ljusintensiteten vid att sänka strömmen fungerar dåligt vid vita LED, färgtonen ändras lite.

Det vanliga och välfungerande sätt är PWM.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Potentiometer fråga för dimmer och fläkt

Inlägg av Hobbyisten »

12W vid 12 V ger I = 1 A. Om transistorn ska bottna i en hfe på 160 så ska 1/160 A = 6.25 mA gå in till basen på trissan. Med en pot ställd på 0 Ohm ska resistorn X bli lika med 12V/0.00625A = 1920 Ohm. Med potten inställd på 50K blir strömmen på basen 12/51920 = 0.2 mA vilket släcker LED:arna. Räkna om med aktuell hfe på din transistor.
Som Icecap säger är spänningsreglering inte optimalt för LEDar, men det går.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Potentiometer fråga för dimmer och fläkt

Inlägg av danei »

Se till att transistorn är kyld och klarar effekten.
oolong
Inlägg: 31
Blev medlem: 4 oktober 2013, 12:30:02

Re: Potentiometer fråga för dimmer och fläkt

Inlägg av oolong »

Tackar.

Kom på att är man inte så bra på att räkna motstånd som jag är så kan man ju sätta dit en pot där också och skruva tills det fungerar.
opampen
Inlägg: 1770
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Potentiometer fråga för dimmer och fläkt

Inlägg av opampen »

Det går utmärkt att STRÖM reglera vita led. Har gjort det och det blir ingen skillnad i färgtonen. Kan säkert vara olika på olika led dioder. En del kan vara mer påverkbara!
opampen
Inlägg: 1770
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Potentiometer fråga för dimmer och fläkt

Inlägg av opampen »

Hobbyisten skrev: 25 november 2020, 10:38:51 12W vid 12 V ger I = 1 A. Om transistorn ska bottna i en hfe på 160 så ska 1/160 A = 6.25 mA gå in till basen på trissan. Med en pot ställd på 0 Ohm ska resistorn X bli lika med 12V/0.00625A = 1920 Ohm. Med potten inställd på 50K blir strömmen på basen 12/51920 = 0.2 mA vilket släcker LED:arna. Räkna om med aktuell hfe på din transistor.
Som Icecap säger är spänningsreglering inte optimalt för LEDar, men det går.
Det är helt rätt att SPÄNNINGSREGLERA led fungerar INTE bra däremot STRÖMREGLERING fungerar utmärkt.

Ice cap menade väl att VITA led inte fungerade att dimma eftersom hans erfarenhet var att färgtonen ändrades?
Senast redigerad av opampen 26 november 2020, 21:45:47, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Potentiometer fråga för dimmer och fläkt

Inlägg av danei »

Ja, de tenderar att dra åt det blåa hållet om man dimmar ner dem. Det är ju en blå diod i botten och skiktet som ska lysa i andra färger funkar väl inte lika bra med svagare ljus. Annars funkar det utmärkt.
Skriv svar