IR LED, Hur funkar det ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

IR LED, Hur funkar det ?

Inlägg av Perkla »

Jag undrar lite om IR LED, vet att det finns sånna med brett omfång och smalt, men jag undrar lite detta med mW.. desto mer mW desto bättre räckvidd ? Eller hur fungerar det ? Finns blåa och vita ...

Tacksam för svar...
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: IR LED, Hur funkar det ?

Inlägg av Bjaellerud »

IR står för infraröd.
En sådan kan inte vara varken blå eller vit, den lyser helt enkelt infraröd.
Dvs röd med längre våglängd än röd. och därmed osynligt för ögat.
bliga vågländer är i 900 nm området.
Vill du se en, titta på på fjärren till TV:en. Det långvågiga röda syns inte.
Men kan i vissa fall synas med en kamera.
För övrigt är en IR diod lik en vanlig LED, med 20 mA och diodkarakteristik.

roy
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: IR LED, Hur funkar det ?

Inlägg av YD1150 »

Plasthöljet kan vara i olika färger men ljuset är IR. Finns ofta uppgift om optisk uteffekt i databladet till lysdioden, ju mer mW desto starkare. Och "strålningsvinkeln" har du nämnt. Sen finns de i olika våglängder som t.ex 880nm och 940nm, där 880nm syns som en svag djupröd för ögat men 940nm syns inte alls. För bästa räckvidd så para ihop sändare och mottagare så att de har känslighetsmaximum på samma våglängd. Det går bra att använda linser för att fokusera strålen, brännvidden ändras med cirka 2% jämfört med synligt ljus.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: IR LED, Hur funkar det ?

Inlägg av Perkla »

Jodå jag vet precis vad en IR LED är och hur den ser ut, jag vill nog i alla fall minnas att jag använt blåa IR LED till flera av mina byggen jag höll på med förr i tiden, har inte studerat det närmare dock. Jag känner mer än väl till i vilka applikationer man kan hitta dom, så som fjärrkontroller osv..

Min fråga kvarstår.. detta med mW.. har det nåt med styrka och räckvidd att göra.. ?
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: IR LED, Hur funkar det ?

Inlägg av Perkla »

YD1150 skrev: 19 november 2020, 20:31:35 Plasthöljet kan vara i olika färger men ljuset är IR. Finns ofta uppgift om optisk uteffekt i databladet till lysdioden, ju mer mW desto starkare. Och "strålningsvinkeln" har du nämnt. Sen finns de i olika våglängder som t.ex 880nm och 940nm, där 880nm syns som en svag djupröd för ögat men 940nm syns inte alls. För bästa räckvidd så para ihop sändare och mottagare så att de har känslighetsmaximum på samma våglängd. Det går bra att använda linser för att fokusera strålen, brännvidden ändras med cirka 2% jämfört med synligt ljus.
Tack.. det var precis detta jag var ute efter att få veta.. :D. mycket nyttig info här.. :D.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: IR LED, Hur funkar det ?

Inlägg av Perkla »

Jag har fått för mig att tv tex ofta har våglängden 940nm, men just tv kanske fungerar även med tex 850mn ? Ser att desto mer mW så jobbar dom i annan våglängd än just 940nm...
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: IR LED, Hur funkar det ?

Inlägg av YD1150 »

Tjock-TV hade väl till 100% på 940nm.
Brukade plundra IR-dioder från fjärrkontroller förr, fick ta hand om en stor pappkartong med trasiga fjärrkontroller av en lokal radiohandlare jag kände.
Fast IR-dioderna var alltid hela utan det var något annat fel på dem. Plockade ofta bort fotodioden från TV-n (typ 70-80 tals apparater). Budgeten var begränsad då så det var ett sätt att få tag på komponenter gratis utan att behöva beställa allt.

En vanlig fotodiod är BPW34, fungerar fint till IR-experiment.

Exotiska lysdioder och laserdioder finns hos
http://www.roithner-laser.com

Vissa udda saker har en prislapp där man blir mörkrädd :) Men de har starka IR-dioder på flera hundra mW som:

http://www.roithner-laser.com/led_highs ... gonal.html

Lite optisk kommunikation på
http://www.modulatedlight.org

Är ju skapligt långt de har sänt med en röd synlig lysdiod!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: IR LED, Hur funkar det ?

Inlägg av danei »

Det är som med helt vanliga lysdioder, klämmer man igenom mer effekt (inte mW) så lyser det mer. Men olika dioder med samma effekt kan lysa olika starkt.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6111
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: IR LED, Hur funkar det ?

Inlägg av Biker »

YD1150 skrev: 19 november 2020, 21:45:53 Tjock-TV hade väl till 100% på 940nm.
Brukade plundra IR-dioder från fjärrkontroller förr, fick ta hand om en stor pappkartong med trasiga fjärrkontroller av en lokal radiohandlare jag kände.
Fast IR-dioderna var alltid hela utan det var något annat fel på dem. Plockade ofta bort fotodioden från TV-n (typ 70-80 tals apparater). Budgeten var begränsad då så det var ett sätt att få tag på komponenter gratis utan att behöva beställa allt.

En vanlig fotodiod är BPW34, fungerar fint till IR-experiment.

Exotiska lysdioder och laserdioder finns hos
http://www.roithner-laser.com

Vissa udda saker har en prislapp där man blir mörkrädd :) Men de har starka IR-dioder på flera hundra mW som:

http://www.roithner-laser.com/led_highs ... gonal.html

Lite optisk kommunikation på
http://www.modulatedlight.org

Är ju skapligt långt de har sänt med en röd synlig lysdiod!
Man kan använda laserkollimerimgsoptik på lysdioder o få liknande resultat
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32724
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: IR LED, Hur funkar det ?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Perkla skrev: 19 november 2020, 20:39:23 Jodå jag vet precis vad en IR LED är och hur den ser ut, jag vill nog i alla fall minnas att jag använt blåa IR LED till flera av mina byggen jag höll på med förr i tiden, har inte studerat det närmare dock. Jag känner mer än väl till i vilka applikationer man kan hitta dom, så som fjärrkontroller osv..
Du menar att höljet/plasten är blått?! Jag har labbat med en sådan till tidsstyrning av min kamera och den diodens ...... ??????? :humm: ...... du menar inte UV-diod? Fast Electrokits UV-diod är glasklar med en av deras få IR-dioder är blå: Electrokit: 40306286.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: IR LED, Hur funkar det ?

Inlägg av Perkla »

Nej jag menar inte uV diod... menar förstås färgen på själva dioden.... IR kan man nämligen inte se med mindre än att man tittar igenom tex en videokameralins eller liknande....
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: IR LED, Hur funkar det ?

Inlägg av danei »

Kapselns färg är irrelevant.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: IR LED, Hur funkar det ?

Inlägg av breflabb »

Med mobilkameran kan man se ett blått ljus på skärmen, bra instrument
att testa fjärrkontroller mm
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: IR LED, Hur funkar det ?

Inlägg av xxargs »

YD1150 skrev: 19 november 2020, 20:31:35 Plasthöljet kan vara i olika färger men ljuset är IR. Finns ofta uppgift om optisk uteffekt i databladet till lysdioden, ju mer mW desto starkare. Och "strålningsvinkeln" har du nämnt. Sen finns de i olika våglängder som t.ex 880nm och 940nm, där 880nm syns som en svag djupröd för ögat men 940nm syns inte alls. För bästa räckvidd så para ihop sändare och mottagare så att de har känslighetsmaximum på samma våglängd. Det går bra att använda linser för att fokusera strålen, brännvidden ändras med cirka 2% jämfört med synligt ljus.
har sett IR-belysning i kombination med ljusförstärkande goggles i HV - vet inte vet inte vilken våglängd de kör med på just dessa - men mörkeranpassad öga i kolmörker sedan timmar och inte allt för långt ifrån så såg man dessa dioder som en slags svag diffus grå fläck med gul ton i sig - det var inte djuprött - blev faktiskt lite förvånad att dessa över huvud taget var möjliga att se. vet inte om det också är olika på människor om man 'ser' det eller inte.


såg något liknande på vägen i på en skyltramverk med något som tydligen blåste på med stor effekt - det var nästa att ögat ville blinka som vid starkt ljus men man såg knappt något av det mer än något som liknande djuprött i en ring med något gul ton i detta - måste ha varit väldigt starka då jag reagerade på det trots bakom bilruta i kvällningen - det vara bara igång 1-2 kvällar och troligen på prov.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6111
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: IR LED, Hur funkar det ?

Inlägg av Biker »

Nya varianter NVG kör 600 till 1000nm ungefär och har highpassfilter , man kan faktiskt använda kabinbelysning med dom och och kolla ut från en hkp.
Hårt lowpassfilter på alla ljuskällor i knappar o belys bara - blått till grönt ljs ungefär.

Standarderna heter Anvis

Äldre ljusförstärkare hade däremot spektral känslighet som ögat.

Man kan söka på detta med ord som spectral sensi NVG generation 1,2,3 o 4
Skriv svar