Direktkoppling till bilbatteri
Direktkoppling till bilbatteri
Hej
Jag hoppas jag kan bli lite klokare på detta.
Jag vet inte vad jag gör för fel, men allt jag kopplar till 12V batteri brinner
Jag kopplade in en 12V GPS sändare i min bil, och då började den ryka direkt. Jag hade tidigare testat den med ett mindre fritidsbatteri utan problem.
Nu försökte jag koppla in en 12V billampa till ett löst bilbatteri. Den lös men blev varm och började ryka lite.
Måste jag ha en säkring emellan? Då lär den brinna av eftersom både lampa och gps sändaren rök.
Eller är det ett motstånd jag måste ha emellan? Och hur räknar jag på det?
Batteriet är 12V och 62AH
LAMPAN är 12V och 21 W
Jag hoppas jag kan bli lite klokare på detta.
Jag vet inte vad jag gör för fel, men allt jag kopplar till 12V batteri brinner
Jag kopplade in en 12V GPS sändare i min bil, och då började den ryka direkt. Jag hade tidigare testat den med ett mindre fritidsbatteri utan problem.
Nu försökte jag koppla in en 12V billampa till ett löst bilbatteri. Den lös men blev varm och började ryka lite.
Måste jag ha en säkring emellan? Då lär den brinna av eftersom både lampa och gps sändaren rök.
Eller är det ett motstånd jag måste ha emellan? Och hur räknar jag på det?
Batteriet är 12V och 62AH
LAMPAN är 12V och 21 W
Re: Direktkoppling till bilbatteri
Hej!
GPS sändaren måste du ha polvänt, eller kopplat in data kablarna till 12V.
Att lampan blir varm är helt normalt, att det rök från den beror säkert på
att du hade tagit på glaset och lämnat hudfett där som när det blev varmt rök.
Säkringar är alltid bra att sätta mellan batteri och utrusning. Använd dock inte
för stor strömtålighet på säkringen. Säkringens uppgift är bara att skydda mot
kortslutning eller kabelbrand.
GPS sändaren måste du ha polvänt, eller kopplat in data kablarna till 12V.
Att lampan blir varm är helt normalt, att det rök från den beror säkert på
att du hade tagit på glaset och lämnat hudfett där som när det blev varmt rök.
Säkringar är alltid bra att sätta mellan batteri och utrusning. Använd dock inte
för stor strömtålighet på säkringen. Säkringens uppgift är bara att skydda mot
kortslutning eller kabelbrand.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Direktkoppling till bilbatteri
Hej och välkommen till forumet!
Det är naturligtvis inga problem med att mata en 12 V lampa direkt från Batteri med 12 V.
När det gäller GPS enheten så är det att vara noga med plus och minus förstås.
Det är naturligtvis inga problem med att mata en 12 V lampa direkt från Batteri med 12 V.
När det gäller GPS enheten så är det att vara noga med plus och minus förstås.
Re: Direktkoppling till bilbatteri
Finns det någon storhet/enhet som avser och definierar magisk rök ?
Om inte, så kunde det kanske bli en egen tråd till att börja med, för att sedan bli vedertaget och implementeras i SI-systemet
Om inte, så kunde det kanske bli en egen tråd till att börja med, för att sedan bli vedertaget och implementeras i SI-systemet
Re: Direktkoppling till bilbatteri
Vet ej om det är från sladden precis vid kopplingen till lampan eller om det är från lampan pga fett från mina fingrar som det nämndes ovan.
Eftersom jag höll lampan i handen och avbröt genast när jag såg svag rökutveckling.
- Swech
- EF Sponsor
- Inlägg: 4695
- Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
- Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
- Kontakt:
Re: Direktkoppling till bilbatteri
Knappast så att den brinner upp vid polvändning.
Det är mer sannorlikt att 12V batteriet är fulladdat och då är på 13-14V
Swech
Det är mer sannorlikt att 12V batteriet är fulladdat och då är på 13-14V
Swech
Re: Direktkoppling till bilbatteri
Alla prylar är inte säkrade mot polvändning, så vist kan det ryka.
Och en 12V märkt pryl klarar elegant upp till 16V
Och en 12V märkt pryl klarar elegant upp till 16V
Re: Direktkoppling till bilbatteri
Speciellt en billampa som är konstruerad med tanke på den varierande spänningen i en bil.
Re: Direktkoppling till bilbatteri
GPS:en i fråga var en bil-GPS gissar jag? Isåfall ska den lätt tåla uppåt 15V-16V.
Prova att koppla in lampan igen, se till att alla kopplingar är ordentligt gjorda. Det värsta som kan hända är väl att den pajjar. Annars slutar den ryka och funkar som den ska.
Prova att koppla in lampan igen, se till att alla kopplingar är ordentligt gjorda. Det värsta som kan hända är väl att den pajjar. Annars slutar den ryka och funkar som den ska.