Vilken luftvärmepump?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Vilken luftvärmepump?

Inlägg av Haralt »

Hej!
15000 kWh/år är mycket för ett så liten bostadsyta som 68 m2. Är det gammalt hus med dålig värmeisolering i väggar och tak? Gamla fönster?
Hur tillverkas tappvarmvattnet?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Vilken luftvärmepump?

Inlägg av AndLi »

Jag installera två Daikin ATXM20M inomhus delar och en Daikin 2AMXM50M utomhusdel för att slippa fler olidliga somrar, dock installerades de först Augusti 2019...
Jag har 135 kvm i två plan med relativt öppen planlösning, vattenburen el som uppvärmning (och ett tillbyggt isolerat garage som innerdörren till ibland glöms öppen)

Elpannan är dock nu ställd väldigt lågt, det visade sig rätt fort att luftvärmepumpen med lätthet kunde värma hela huset!
Nu var ju Jan 2019 mycket kallare än Jan 2020, men det syns ändå en rätt kraftig nedgång i förbrukningen, från 2500 Wh till 1000..

Hittills i år har jag förbrukat 6842 kWh, så jag lär väl landa på under 9000 kWh innan året är slut. (total förbrukning alltså, inte bara värme)

Förr brukade elräkningen ligga på mellan 14-17MWh/år

Ja huset är väldigt tjockt isolerat...

Daikins app rapporterar förbrukningen för innerdele nere till att vara:
År,Totalt, kyla,värme
2020 1045 kWh 68kWh 976 kWh
2019 521 kWh,35 kWh,486 kWh
och uppe
2020 885,20,865
2019 533,27,507

Så man kan ju verkligen konstatera att kylan inte är dyr i drift (i år var jag dock inte hemma under de enda två varma veckor vi hade i Augusti..)
Och att de 30 kkr den kosta i installation kommer ha betalt sig inom bara några år,
ett rent plust då den installerades endast pga komfortkyla för jag inte för min vildaste fantasi kunde tro att den skulle sänka min elräkning så mycket!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Vilken luftvärmepump?

Inlägg av Glattnos »

Intressant :)

Jag kom på att jag har ju inte riktigt gett hela bilden. Jag har 68 kvadratmeter hus med öppen planlösning och högt i tak, sen har jag en verkstad på 50 kvadratmeter som hålls på ca 5 grader av en 2 kW värmefläkt och termostat, där höjer jag ibland till 10-15 grader när jag ska vara där och jobba. Huset är byggt 2007 och har treglas-fönster, verkstaden är byggd 2013 och är isolerad utan fönster.

Möjligt är att det är verkstan som drar onödigt mycket ström i värme men det håller jag på att fixa genom att bygga ett ca 6 kvadratmeters rum inne i verkstan där jag ska förvara färg och annan, samt montera ett litet element i det rummet, resten av garaget kan värmas upp med fläkten när jag ska vara där och greja :)
Jag vet faktiskt inte hur stor del av elräkningen som går till värmen för huset :humm:
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Vilken luftvärmepump?

Inlägg av MNorrgren »

Vi har tre luft-luft pumpar, för att komplettera el-värmen i huset. En pump på vart plan. I källaren en gammal som måste bytas ut dock men men..

På entréplan har vi sedan 6 år en Mitsubishi, en av de större modellerna, ca 17000kr exkl installation, 70kvm yta. Överdimensionerad ja men den drar ytterst lite, gasar aldrig på för fullt. Varken vid kyla på sommaren eller värme på vintern. Utan den lufsar på på tomgång typ.

Ovanvåningen men ca 60kvm satte vi in en panasonic av lite mindre modell , men fortfarande lite större än behovet egentligen krävdes. Den jobbar på mer, men helt ok. Vi har den framför allt för kylan på sommaren. Hör uppe blir 33-34 grader i sovrummen utan den. Nu i två år med den har vi haft 20-21 graders trots 32 grader ute. Det blev dyr installation pga 17 meter rör att dra.

Vad jag vill komma till är att du gör helt rätt i en värmepump! Du kommer ha stor nytta av den såväl sommar som vinter! Vi har sett en dramatisk sänkning av elförbrukningen vintertid, säkert halverats vid ”normal” kyla ute. Extrem kyla neråt >-10 grader , ja då blir det klart sämre verkningsgrad och elelementen får köra. Men dock ca 1/3 lägre total elförbrukning jämfört med bara elelement.

På sommaren, med >30 grader ute, och alla pumpar som kyler, det märks knappt på elförbrukningen. Jo första månaden när de börjar kyla , för att få ner temperaturen i huset ja, då lite mer. Men för att bara underhålla kylan , drar nästan ingenting! Första månaden 700kr i total elförbrukning , hushållsel och ”uppvärmning” (kyla i detta fallet), andra månaden med underhållskyla så att säga, 600kr. På tidig höst utan värme eller kyla, ca500kr total kostnad. Detta i ett hus på totalt 200kvm, 3 plan men taskig planlösning på två plan, dvs pumparna får jobba en del.

Även konstaterande att den pump vi är mest nöjd med är Mitsubishin! Alla installatörer säger också att Mitsubishi är bäst med bäst kvalitet. Dyra men bra! Även i längden. Jag hade valt något sådant från säg ja, polarpumpen eller liknande. Hade problem efter 4 år, läckande kompressor. Fick ny utedel på garantin, enkelt via polarpumpen, tog 4 dagar från skickade reklamationen.

Panasonicen är heelt ok och fungerar bra. Men Mitsubishi slår den rätt bra ändå! Hade jag haft råd hade båda blivit Mitsubishi.
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 juni 2006, 20:19:11
Ort: Åland
Kontakt:

Re: Vilken luftvärmepump?

Inlägg av Mathias@Åland »

Jag har en Mitsubishi LN25 i huset, tycker den har funkat riktigt bra. Det märks på detaljerna att det är en kvalitetsmaskin, till exempel är skyddsgallret på utedelen av metall och inte plast som på många andra. Dubbla "flärpar" på innedelen så man kan rikta luftströmmen åt två håll samtidigt. Inbyggd Wifi (har dock inte testat ännu). :tumupp:

Det enda negativa är väl att det kan susa och knäppa lite i innedelen ibland, speciellt vid avfrostning men också då kompressorn nyss har startat, samt att det kan mullra och vibrera en aning från utedelen på vissa platser i huset eftersom den sitter väggmonterad. Detta lär väl inte vara unikt för just denna värmepump dock.

Föräldrarna har en LN35 samt att vi satte in en LN25 på kontoret på jobbet också, även dessa funkar jättebra.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Vilken luftvärmepump?

Inlägg av Glattnos »

I tisdags fick jag en Daikin Caldo XRH30 installerad :)
Grymt skön värme, nu är golven varmare och det känns som att värmen är mer där man själv är jämfört med elementen som bara gassade ute vid väggarna.
Utedelen sitter under altanen där det i princip är helt öppet, snöfritt, inget regn och hur mycket luft som helst, optimalt sa dom :)

Om den dessutom drar mindre ström än elementen så skulle man ju haft en långt tidigare :)
Skriv svar