Reparation av radio AGA typ 2603

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Reparation av radio AGA typ 2603

Inlägg av DaXiong »

Bytte kondingen men det blev exakt samma, svag signal på P3 när man kompletterar ramantennen med en längre antenn och händer inget när man vrider på frekvensratten.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Reparation av radio AGA typ 2603

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Det skulle vara bra om du provade med ett annat ECC85.Lånas enklast från en fungerande FM-radio.
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Reparation av radio AGA typ 2603

Inlägg av DaXiong »

aga17.jpg
aga16.jpg
Bytte Telefunken-röret i 2603 mot ett Philips-rör i ett annan radio och körde TFK-röret i den andra radion. Det fungerade fint.

Men när jag bytte rören kom jag ihåg ett litet hjul/trissa vid ECC85. Började kolla på vad skallinan faktiskt drog runt och det var ingenting!

Uppenbart ska det gå en lina från det stora skalhjulet och dra ner som en spak vid ECC 85.

Provade att trycka ner "spaken" under drift och det gick att ställa in olika stationer på FM-bandet, tyckte det lät bra. :)

Uppenbart har det gått en tunn metalltråd som dragit spaken, man kan se lite av linan och dess fäste där jag ritat en grön pil. Nu är bara frågan hur man ska reparera konstruktionen...

EDIT: Metalltråden hade trasslat in sig i skallinan, fick loss den och den satt fast som den skulle. Men när jag testade att dra den så det skulle fungera så lossade den och ett fäste i hjulet med skallinan har försvunnit, antar att det flög iväg någonstans och har letat en hel del. Tala om att ramla på mållinjen, suck...

Man kan se fästet på översta bilden precis ovanför skallampan på hjulet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparation av radio AGA typ 2603

Inlägg av SM7CZR »

Du kan kanske hitta lite idéer via denna tråd:
viewtopic.php?f=3&t=49522&hilit=aga
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Reparation av radio AGA typ 2603

Inlägg av DaXiong »

Tack, tyvärr är mekanismen annorlunda på den, ett stort hjul drivs av skallinan, dvs inget trycker ner något. Samma på AGA 2903 som jag kollade på också. Uppenbart var den här konstruktionen inte något man ville återanvända...

Här är lite bilder på hur det ser ut:
aga18.jpg
aga19.jpg
aga20.jpg
aga21.jpg
Så här såg det ut när linan fortfarande satt fast i hjulet (fast det hade ändå inte hjälpt):
aga22.jpg
Här är en annan radio där det troligtvis också är en spak som trycks ner:
aga23.jpg
Där är det en liten trissa nedanför som den ska gå genom, men hittar ingen sådan här... Att bara koppla linan från skruven till trissan i spaken och sen till hjulet fungerar inte. :humm: :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar