Reparation av radio Philips B3S03A

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Reparation av radio Philips B3S03A

Inlägg av DaXiong »

Fick hem en rörradio Philips B3S03A av okänd status:
philips1.jpg
Smutsig var den i alla fall.

Baksidan:
philips2.jpg
Inställd på 240V så antar att den använts på senare tid. Skulle gissa att elkontakten är original:
philips3.jpg
philips4.jpg
NEFA. Den får vara kvar. Hatar när folk sätter dit CEE 7/7 utan att något är jordat...

Insidan:
philips5.jpg
philips6.jpg
philips7.jpg
Fortsättning följer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SM4UKE
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: Reparation av radio Philips B3S03A

Inlägg av SM4UKE »

NEFA - Made in Norrköping. Stickproppen är säkert original. Går väl annars att ersätta med jordad sladd/propp om man vill ha det. Iofs är radion nästan dubbelisolerad så en sladd med europropp är kanske
inget jättegrovt fel, bara lite. :-)
Skulle gissa 1961 av elektrolyten att döma. Den är nog så pass ny att det inte är vaxkondingar överallt i den (som läcker som såll). Schema finns nog på nätet. Brukar gå att få liv i, ofta oxiderade rörhållare.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18396
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Reparation av radio Philips B3S03A

Inlägg av 4kTRB »

Hade Philips prylar i sina maskiner från Norrköping?
SM4UKE
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: Reparation av radio Philips B3S03A

Inlägg av SM4UKE »

Hela radion är tillverkad i Norrköping av NEFA som ägdes av Philips. Någon mer insatt teknikstofil än mig kanske kan svara på varför de hade tillverkning även i Sverige, kanske för att slippa tull? Fabriken i Norrköping tror jag fanns kvar fram till någon gång på 80-talet. Äldre radioapparater från Philips som hade typbeteckning BSxxx var tillverkade i Norrköping, S = Sverige. Förmodligen var de konstruerade i NL och bara ihopsatta här. Senare apparater har ett annat system för typbeteckningar och avslutas med en nummerkombination som kan betyda tillverkningsland.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18396
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Reparation av radio Philips B3S03A

Inlägg av 4kTRB »

Där jag bor fanns ett snickeri som tillverkade trälådorna men det tror jag enbart var till svenska maskiner, Luxor och nån firma i Skrockholm.
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Reparation av radio Philips B3S03A

Inlägg av DaXiong »

Så, har formerat den under 45 minuter från 50V till 230V.
philips8.jpg
philips9.jpg
FM fungerar relativt bra men ibland så spricker höga frekvenser, inte helt lätt att förklara. Skallampan fungerar men sitter i en plasthållare som har spruckit. EM84 fungerar. Det surrar en del när man dragit ner volymen till noll, antar att det är den stora RIFA-elektrolyten som behöver bytas?

AM är mer eller mindre dött. Det brusar inget utan surrar lite och knäpper till. En gång fick jag in en kanal på KV men inte jättestarkt och det brusade inte utanför den kanalen heller.

Har bytt rör med en annan radio(utom EABC80) och det gjorde ingen skillnad i funktion varken på den här radion eller den andra (som har fungerande AM).

Så frågan är vad som kan vara fel? Har motionerat omkopplaren en hel del med kontaktspray och den sprakar mindre nu men får ingen vidare fart på MV, LV och oftast KV.

FM-inställningen med vridspolen går trögt men vet inte riktigt vad jag borde smörja där?
philips10.jpg
philips11.jpg
Vad borde jag byta? Förutom "FARAD"-papperskondensatorn som är filterkondensator vad jag kan se. Har ingen större lust att byta polystyrenkondensatorer i onödan.

SM4UKE: Philips köpte DUX som var Sveriges största tillverkare av radioapparater. Man började tillverka apparater 1940 i Norrköping eftersom man var rädd kriget kunde göra det svårt att skicka radioapparater från Holland.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32561
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Reparation av radio Philips B3S03A

Inlägg av säter »

Då är alltså min BS351AF också byggd i Norrköping?
SM4UKE
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: Reparation av radio Philips B3S03A

Inlägg av SM4UKE »

Om den funkar på FM så är sannolikt rören OK. Det är en ganska komplicerad omkoppling mellan AM och FM som utnyttjar rören maximalt. Om det är konstaterat att det finns stationer att lyssna på med en annan radio borde rimligen den här också ta in någorlunda lika. Den har ferritantenn så på mellanvåg borde det höras en hel del under kvällar och nätter. Jag skulle gissa att krånglet med AM mycket väl kan vara oxiderade omkopplare. Bruset mellan stationerna är mycket svagare på AM än FM
beroende på att bandbredden i AM-läget är mycket mindre än FM så det behöver inte vara fel att den upplevs som tystare på AM, kanske otur med dåliga radiokonditioner vid lyssning.
Om det låter illa på FM kan det vara en elektrolyt som sitter vid detektordioderna (två av dioderna i EABC80) eller kanske behov av trimning av FM-detektorn men då bör man ha servicemanualen så man vet hur man gör och var man justerar.

En bra sida med tips för gamla radioapparater: http://privat.bahnhof.se/wb285228/radio/index.html


Enligt vad jag hört ska alla BS-apparater vara tillverkade i Sverige. Här finns en lista på Philips typbeteckningar och bland annat var de tillverkades: https://www.radiomuseum.org/forum/phili ... ering.html
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Reparation av radio Philips B3S03A

Inlägg av DaXiong »

Nja, det är inget problem att ta in MV/LV/KV på andra apparater, särskilt inte starka kanaler som Vesti FM som just nu sänder med 500kW på 1413 kHz. På KV kan man alltid ta in några kanaler också.

Testade nu och oscillatorn verkar fungera på MV i alla fall, ställde in radio på 600 kHz och en annan radio på 600+468 kHz och då tystnade den. Men det hörs inget i Philips-radion.

Jag hittar inga dioder för övrigt? Jag har inte hittat något schema men vissa delar är väl liknande andra svenska Philips-apparater.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Reparation av radio Philips B3S03A

Inlägg av breflabb »

Du skall nog i första hand koncentrera dig på omkopplarna. Dom är den största boven och den värsta
att komma någon vart med. Har hållit på med några med liknande problem och jag använder Ingen smörjmedel
kör med bara isopropyl och sedan det tråkigaste " motionera" gånger 1000.
Det kommer att ge resultat
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Reparation av radio Philips B3S03A

Inlägg av DaXiong »

OK, får väl göra ett försök till med omkopplaren. Har tyvärr inte isopropanol på sprayform och Kjell verkar ha slut på det mesta, får fylla lite i en vanlig sprayflaska och se om det duger.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparation av radio Philips B3S03A

Inlägg av SM7CZR »

Du skall byte kopplingskondensatorn som går till EL86 styrgaller (från anoden på EABC80). Om det är en styroflex konding behöver du inte byta den.
Dåligt ljud på FM kan bero på en liten elektrolytkonding i FM-detektorn som är dålig. (FM-detektor är en del av EABC80). Såg efteråt att SM4UKE redan tipsat om detta.
Dessa komponenter hittas lätt om du har kopplingsschema på radion.
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Reparation av radio Philips B3S03A

Inlägg av DaXiong »

Det är en styroflex-kondensator så tror inte jag behöver byta den. Ljudet är ganska OK, men DUCA är nog den enda elektrolyten vid EABC80.

Mätt spänningar på alla rören utom EM84 och de verkar rimliga.

Har hällt på massor med isopropanol och tryckt väldigt mycket på omkopplaren. Det enda det lett till är att MV-knappen gått sönder... :cry:
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Reparation av radio Philips B3S03A

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Det där G4-chassiet finns i flera varianter.På din radios baksida står det G4,men på själva chassiet sitter det en etikett som säger G4C.Nåja,det ska väl inte vara något problem.
Lägger upp ett G4 schema som nog passar din radio till största delen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Reparation av radio Philips B3S03A

Inlägg av DaXiong »

Tack Rolf och ni andra! Ska försöka följa anslutningarna från omkopplaren och se att allt ansluts när rätt knapp tryckts in.
Skriv svar