Digitala skjutmått

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

Digitala skjutmått

Inlägg av bjornj »

Jag undrar om det finns någon som kan förklara hur ett digitalt skjutmått fungerar?
eller hänvisa till någon bra förklaring.
Man kan googla sig till grunderna men ingen heltäckande beskrivning.
Det hela bygger ju på kapacitiv koppling mellan en stator och en slider/rotor.
Små kopparytor glider över varandra och ger en kapacitiv koppling när de överlappar.
Så har jag tolkat de texter och bilder man kan hitta på nätet.
Men det är några detaljer jag har hängt upp mig på.
Upplösningen på mitt skjutmått är 0.01 mm men det ser ut som kopparytorna är betydligt större än så.
Frågan är hur man detekterar när läget är sådant att det byter från nolla till etta.
det borde väl bli en flytande övergång med en topp när överlappningen är som störst.
Den andra frågan är hur kopparytorna på PCBt är utformade.
Är det kanske en förskjutning på 0.01mm som detekteras.
Jag förstår att det finns en x och y del precis som på en optical encoder som
gör att man kan avgöra riktning så det är väl i princip samma funtion på skjutmåttet.
Anledningen att jag undrar är att jag har tankar på att göra en digital sextant.
Det optiska encodrar jag har hittat har antingen för låg upplösning eller är de för dyra.
Kanske skulle det vara möjligt att etsa pcbmönstret själv. med en radie på tex 150 mm
borde det inte bli alltför smått.
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Digitala skjutmått

Inlägg av hummel »

Imbecillen
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 november 2020, 07:35:27

Re: Digitala skjutmått

Inlägg av Imbecillen »

Mycket intressant, har också funderat på detta. Har inget att bidra med mer än att mitt egna digitala skjutmått från Biltema tycks på sistone plötsligt vilja ligga 5.09mm offset efter att ha varit igång en stund, alternativt om man dragit det fram och tillbaks några gånger. Något denna tråd kanske kan hjälpa till att lista ut hur man kan lösa eller varför det uppstår? Antar att det är pga kvalitén, men ändå. Lagom förvirrande när man tagit några mått för att sen inse att hälften har 5 extra millimeter. Också alltid 5.09mm fel vilket får mig att fundera på konstruktionen...
pfyra
Inlägg: 347
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Digitala skjutmått

Inlägg av pfyra »

5,09mm är ju väldigt nära 5,08mm som är en femtedels tum. Jag har ingen aning om hur digitala skjutmått fungerar (jag har inte läst länkarna..), men det känns som att skjutmåttet använder tum på ett eller annat vis (internt) när den mäter.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2618
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Digitala skjutmått

Inlägg av hawkan »

Byt batteri och det försvinner.
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

Re: Digitala skjutmått

Inlägg av bjornj »

Jag har ett par stycken köpta på Lidl för någon hundralapp.
De funkar förvånansvärt bra för det priset men en av dem började spåra ur
så for man gick över 50mm. Jag tvättade av "spåret" med en tops och vanligt vatten
och sedan blev det bra igen hör och häpna.
Palle500
Inlägg: 4489
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Digitala skjutmått

Inlägg av Palle500 »

Sen komihåg att lita inte på de fina digitala mätvärdena som visas. Billiga skjutmått har mycket mekaniska toleransfel. Och visar ofta inte rätt på invändiga mätningar i hål etc.
Imbecillen
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 november 2020, 07:35:27

Re: Digitala skjutmått

Inlägg av Imbecillen »

pfyra skrev: 9 november 2020, 08:43:20 5,09mm är ju väldigt nära 5,08mm som är en femtedels tum. Jag har ingen aning om hur digitala skjutmått fungerar (jag har inte läst länkarna..), men det känns som att skjutmåttet använder tum på ett eller annat vis (internt) när den mäter.
Kan stämma mycket bra, nu när jag testade igen fick jag den att fastna på 10.16mm som då är det dubbla. Någon korrelation iom tum finns säkert eftersom skjutmåttet går att ställa om till tum också.
hawkan skrev: 9 november 2020, 08:46:49 Byt batteri och det försvinner.
Låter lovande! Bytte till ett annat och problemet verkar ha försvunnit. Att jag inte tänkt tanken själv..

Nu ska jag sluta kapa tråden. Frågan var hur de faktiskt fungerar?
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

Re: Digitala skjutmått

Inlägg av bjornj »

Beskrivningen av patentet bakom det analoga skjutmåttet var närmast en teoretisk
förklaring ar de tekniska principerna bakom. Dock på en så hög nåvå att det blev närmast
obegripligt för den vanlige amatören.
Chromes översättningsfunktion visade emellertid på en intressant aspekt.
Den Engelska versionen innehöll ca 30% mer bokstäver än den svenska.
Det var dock en klen tröst i sammanhanget.
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

Re: Digitala skjutmått

Inlägg av bjornj »

Det talas bla om fasmätning men vid 100 khz är ju våglängden flera kilometer så
man undrar ju hur det hänger ihop.
Skriv svar