[Solved] Skadad Arduino? Bråttom med ny isf.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

[Solved] Skadad Arduino? Bråttom med ny isf.

Inlägg av Agwan »

Tjena,

Jag sitter med en Arduino och pysslar inför halloween. Men sedan ett tag har jag fått svårt att få den att starta upp. Jag får jiddra runt med kortet, koppla i och ur inkopplingarna. Nu på slutet kan jag ha hittat ett sätt att få den att boota, men det krävs att jag trycker på ena hörnet på processorn. Då blinkar L-dioden darrande till och den spinner upp. Hittar inget på Google om liknande problem som fått lösning.

Jag ser inga fel på lödningarna på prollen i det hörnet. Har lött om dem nu också och still same.

Om jag nu inte lyckas hitta något fel, vart kan jag köpa en i butik imorgon? Det är massa kodande kvar och jag har inte tid att jiddra runt. Bor i Solna.
Senast redigerad av Agwan 27 oktober 2020, 17:24:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17127
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Skadad Arduino? Bråttom med ny isf.

Inlägg av AndLi »

Kjell och co
Webhallen
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Skadad Arduino? Bråttom med ny isf.

Inlägg av PeterH »

Agwan; bra om du lägger till din ort så kan du få snabbare hjälp och tips på inköpsställen...
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 343
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Skadad Arduino? Bråttom med ny isf.

Inlägg av ffredrik »

Vad är "prolle"?
hummel
Inlägg: 2268
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Skadad Arduino? Bråttom med ny isf.

Inlägg av hummel »

Slang för processor/mikroprocessor.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Skadad Arduino? Bråttom med ny isf.

Inlägg av Agwan »

Men åh! Webhallen har ingen här. Kjell har, men en i vardera butik. Får åka runt och plocka upp ett par så har jag har ifall det här händer igen. Synd att sabba hela uppställningen samma dag som den skall upp. :doh:

Men ingen som har haft liknande problem? När jag testar nu nyutsövd så är det en liten nudd på ena hörnet av AVR:en som behövs för att den skall boota igång.

Jag kör inte med arduinobootloadern utan laddar in bare metal från C-kod med ISP i AVR Studio 7. Arduinon har inte någon dum reset eller att bootloadern ligger kvar och spökar trots full erase av chipet? :humm:
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17127
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Skadad Arduino? Bråttom med ny isf.

Inlägg av AndLi »

Vad sitter det för pinnar i det hörnet? Det är inte en flytande input som du jordar ner drar hög med fingret?
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Skadad Arduino? Bråttom med ny isf.

Inlägg av SeniorLemuren »

När man laddar Arduino mini måste man ju reseta precis innan man laddar. Kan det vara resetpinnen som sitter i närheten av hörnet och som påverkas av induktans från fingret?
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Skadad Arduino? Bråttom med ny isf.

Inlägg av Agwan »

Ja, reseten precis innan man laddar handlar om att sätta AVR:en i bootloadern. Men jag ställer om fuse-bit:arna så att det inte finns någon bootloader. Då borde det inte vara något problem.

Med det sagt så är det reset:en som sitter i det hörnet. Jag har provat att dra den hög med 10k, men kollade på schemat för arduinon med, och det sitter redan 10k där. Så det är snarare något som måste kapas bort än som måste dit isf.

Jag köpte en ny nu iaf, exakt samma problem med den. :(
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Skadad Arduino? Bråttom med ny isf.

Inlägg av StureS »

Då skulle jag kontrollera matningsspänningen och -strömmen. Koppla in ett oscilloskop och kolla brum (ripple).
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17127
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Skadad Arduino? Bråttom med ny isf.

Inlägg av AndLi »

Jag skulle tittat på koden, och som sagt titta på vilka pinnar som sitter i det där hörnet... Det sitter ju mer än en resetpinne där..
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Skadad Arduino? Bråttom med ny isf.

Inlägg av Agwan »

Jag mäter på reset:en med oscilloskop och den händer det inget med när jag trycker på hörnet. Däremot så börjar koden exekvera då. Sjukt märkligt. Ingen kommentar på google heller om att man måste modda kortet om man vill köra bare metal C.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Skadad Arduino? Bråttom med ny isf.

Inlägg av StureS »

Matningsspänning? Brum?
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Skadad Arduino? Bråttom med ny isf.

Inlägg av Agwan »

Jag skulle inte säga att spänningsmatningen ser fin ut. Massa småjack i den. Men kan tänka mig att en så billig produkt helt enkelt inte är bättre. Eller, mätte igen, 250mV i drop. Det är fan inte bra. Det blir bra när jag kopplar ur allt. Det är en sharp avståndssensor som rycker i matningen. Dock inte den mista skillnad i bootförfarande utan den inkopplad.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Skadad Arduino? Bråttom med ny isf.

Inlägg av Agwan »

Ok, jag använder inte stabbad 5V. Utan via USB och den är ju lite klen. Skall prova med batteripack.

Svar: Ser typ exakt lika dant ut med batteripack. Får se om jag har något att injicera högre spänning på innan stabben.
Skriv svar