Byta acc i eltandborste

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Byta acc i eltandborste

Inlägg av Bjaellerud »

Jag ser inte hur man får isär den.
En BRAUN ORAL B
Köpt för två år sen.
I början höll accen över en vecka.
Nu max två dagar ofta knappt det. Synd på en så bra grej.
Men hur får man isär de för att kanske kunna byta accen.
Kan inte sen nån limmad fog. Kanske under det blå gummibeläggningen?
Men troligen är det väl lövsåg som gäller. Då är en bra fråga var man sågar?
Nån som försökt öppna en sån?
En kompis nämnde att man öppnar den genom att vrida om med laddaren, stället. Mne det går inte i detta falla den är helt utan fogar eller springor som kan förtälja om var den är ihopsatt.

Verkar som man under tillverkningens gång varierar fabrikat och därmed livslängd på accen.
En acc borde kunna laddas en 500 ggr, dvs skulle hålla i närmre tio år om den laddas en gång i veckan.

Roy
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Byta acc i eltandborste

Inlägg av Zkronk »

Den tandborsten (någon Oral B-modell) jag bytt batteri på öppnade man just med att sätta den på laddstationen och vrida den, så öppnades botten.
_R_
Inlägg: 47
Blev medlem: 18 oktober 2020, 11:10:47

Re: Byta acc i eltandborste

Inlägg av _R_ »

Jag tog isär en sådan (som tröttnat) för en tid sedan, mest av nyfikenhet men behöll motorn som bra-att-ha. Minns tyvärr inte var höljet hade sina svaga punkter men det blev bara skräp av det innan jag var färdig.
Den nya jag köpte låter jag numera stå och ladda dygnet runt. Kanske inte så bra för accen men då har den iaf hyfsad spänning den korta stund jag använder den.
Hempularen
Inlägg: 74
Blev medlem: 26 december 2018, 16:10:31
Ort: Solna

Re: Byta acc i eltandborste

Inlägg av Hempularen »

Jag är också på väg att byta i min Oral B och har studerat nedanstående YouTube film men ännu inte prövat själv.


Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Byta acc i eltandborste

Inlägg av HUGGBÄVERN »

För länge sedan var det någon härinne som helt enkelt skar av botten, bytte batteriet men satte nån sorts kontakt i stället för ladda med induktionsladdaren.

Jag har också nån sorts Braun-tandborste och den laddar jag lite för ofta tycker jag.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Byta acc i eltandborste

Inlägg av Glenn »

Hempularen skrev: 20 oktober 2020, 19:23:20 Jag är också på väg att byta i min Oral B och har studerat nedanstående YouTube film men ännu inte prövat själv.
Haha vad fan, "137 (inte alltid så) enkla steg för att byta batteriet".. det är nog få som orkar göra det där istället för att köpa en ny på rea..

Själv använder jag riktig manuell borste så jag drabbas iaf inte :)
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Byta acc i eltandborste

Inlägg av Bjaellerud »

Tack för engagemanget!
Zkronk, jag nämnde detta att vissa modeller kan brytas upp med laddstället.
Det tyx står i bruksanvisningen att man kan göra så, men avsikten då är att skilja maskin från strömkälla, vid sortering för återvinning.
Jag har undersökt med lupp och kan inte se någon skarv där den skulle kunna vara limmad eller sammanfogad på något sätt.
Filmen visar en väldigt avancerad maskin, helt makalöst var mycket innanmäte i den.

Tänkte att någon kanske har sågat upp sin?

Maskinen är ju helt otroligt bra, och kan inte på något vis jämföras med en vanlig handtandborste. (gäller dock rätt använd)
Får väl köra med daglig laddning till inte ens det går, och köpa en ny.
Men den dagen blir det sågen.....


Roy
MBY
Inlägg: 89
Blev medlem: 8 juni 2003, 10:50:01

Re: Byta acc i eltandborste

Inlägg av MBY »

Jag har lyckats byta batteri i en sådan, men problemet var att få den tät igen, så jag fick vatteninträngning. För att få ut inkråmet så behöver man skjuta axeln genom höljet, så man får en potentiellt skadad tätning både upptill och nedtill. Min maskin fungerade bra, men efter några veckor gick den plötsligt igång av sig själv och gick inte att stänga av. Efter att jag öppnat den igen noterade jag lite korrosion och sedan blev den bara sämre och sämre ju mer jag försökte underhålla den. Blev en ny till slut. Batteriet är väl 2/3 AA om jag minns rätt, men ett AAA fungerar också om man gör lite åverkan på själva hållaren. Risken var hela tiden att man hade av de fina trådarna som går till laddspolen i botten.
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 601
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: Byta acc i eltandborste

Inlägg av Berrabongo »

Jag har bytt batterier på ett gäng tandborstar men tröttnat. Det blir aldrig riktigt bra.
Bytte till varianter med vanliga AA batterier. Typ denna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar