Svårigheter med att löda

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Wires
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 september 2019, 22:55:09

Svårigheter med att löda

Inlägg av Wires »

Har haft en del problem när jag försökt löda fast ledare på diverse komponenter. Ledarna är flerkarderliga med diameter 0,8 mm², problemet jag stöter på är att lödämnet/tennet (som är blyfritt) tar väldigt lång tid att värma upp, när det väl blir varmt är det svårt att applicera och det stelnar snabbt, när det stelnar så blir det stora klumpar och det har en tendens att lossna. Vad gör jag för fel?

Vilka bra alternativ finns det till lödning? Istället för att löda i lödöglor har jag börjat med att vira fast ledarna. Jag kapar bort en centimeter eller mer av isoleringen så jag kan vira fast ledaren flera varv i lödöglan, och avslutar sedan med att vira fast ledaren i sig själv likt en knut. Detta ger av mina erfarenheter en bra kontakt har aldrig varit med om att det glappat.. För att minska risken för glapp ytterligare avslutar jag sedan med lite koppartejp med ledande klister som kommer i kontakt med både kardelerna från ledaren och delar av lödöglan, sedan en bit eltejp över det för isolering.

Detta fungerar som sagt bra med stora lödöglor. Problemet nu är att jag har en liten flerpolig kontakt som bara har små pinnar, inga öglor. Det känns inte som att jag kan använda samma metod på den med gott resultat, dessutom är det bara någon millimeter mellan varje pinne så utrymmet är kritiskt. Vad göra?
vaxfan
Inlägg: 705
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Svårigheter med att löda

Inlägg av vaxfan »

Låter som att det är för lite fluss.
Vissa legeringar på billiga kontakter kan också orsaka problem som ger dålig vätning.
Se också till att du har en ren och nyförtennad spets och att du löder med rätt temperatur.
Användarvisningsbild
peak@svelfo
1 Anmärkning
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Svårigheter med att löda

Inlägg av peak@svelfo »

Låter som att det är för lite fluss :tumupp:
breflabb
Inlägg: 2663
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: Sörmland: 59.395514, 16.465287

Re: Svårigheter med att löda

Inlägg av breflabb »

Blyad tenn 40/60 är mycket lättare att handskas med.
Tyvärr svår att hitta, men det finns om man letar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 11807
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Svårigheter med att löda

Inlägg av mrfrenzy »

Wires skrev:
10 oktober 2020, 14:10:14
Har haft en del problem när jag försökt löda fast ledare på diverse komponenter. Ledarna är flerkarderliga med diameter 0,8 mm², problemet jag stöter på är att lödämnet/tennet (som är blyfritt) tar väldigt lång tid att värma upp, när det väl blir varmt är det svårt att applicera och det stelnar snabbt, när det stelnar så blir det stora klumpar och det har en tendens att lossna. Vad gör jag för fel?
Du ska ha en ren och frisk spets.
Du ska inte värma lödtennet utan du ska värma kabeln och komponenten. Sedan nuddar du lödtennet mot kabeln, om det inte smälter omedelbart har du för klen lödkolv.
När tennet smälter avges en rök som visar att flusset arbetar med att göra rent kabeln, du får en perfekt lödning.
lödning korrekt.png
Gör man i fel ordning och värmer tennet så är flusset förbrukat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
peak@svelfo
1 Anmärkning
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Svårigheter med att löda

Inlägg av peak@svelfo »

Stämmer delvis men för att få värmeledning måste man ofta börja med att smälta tennet. Det flyter sedan ut och transporterar värmen från lödkolven till det som ska lödas ihop.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 23894
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Svårigheter med att löda

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fast man kan ju torka av spetsen på lödkolven och förtenna med lite lödtenn så har man en yta som formar sig lite efter det kan ska löda.
breflabb
Inlägg: 2663
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: Sörmland: 59.395514, 16.465287

Re: Svårigheter med att löda

Inlägg av breflabb »

Flertrådiga ledare skall man alltid förtenna, men inte om man skall skruva fast .
Även på entdrådiga gör jag det många gånger,beroende hur den ser ut ( en gammal tråd som tappat färgen )
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 11807
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Svårigheter med att löda

Inlägg av mrfrenzy »

peak: isåfall behöver man rengöra/förtenna spetsen innan. Det tennet som ska vara kvar på lödstället ska inte smältas i förväg för då förbrukas flusset.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 1313
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Svårigheter med att löda

Inlägg av Hobbyisten »

Jag har aldrig lyckats att få lödtennet att smälta om man gör "korrekt", för mig har det varit så att lödtennet måste ha direktkontakt med lödkolven alternativt kontakt med den blob som ligger på lödspetsen.
breflabb
Inlägg: 2663
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: Sörmland: 59.395514, 16.465287

Re: Svårigheter med att löda

Inlägg av breflabb »

Bilden som mrfrenzy lagt upp är den korrekta sättet.
Den har jag kört med från den dagen jag lärde mig lödtekniken för många decenier sedan.
Wires
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 september 2019, 22:55:09

Re: Svårigheter med att löda

Inlägg av Wires »

Terminalerna jag ska sätta fast ledarna i ser ut såhär Bild

Utrymmet mellan pinnarna är 2,5mm. Ledarna är 0,08mm2 (skrev fel i första inlägget). Eftersom det inte finns några lödöglor är det väldigt svårt att försöka hålla ledaren som ska lödas fast i en hand och tennet och lödkolven i andra - lödkolven är så stor så den skymmer sikten vid själva lödningen och lödtennet kommer lätt överallt - en klump kan komma över två terminaler eller i bästa fall halvvägs. Om/när lödkolven kommer åt ledaren så brinner kardelerna upp.

Ska jag kapa bort en centimeter av isoleringen på ledaren och noga vira kardelerna runt terminalpinnen och avsluta med att vira fast den runt sig själv, och sedan försöka försiktigt avsluta med lödtenn över?

En ytterligare fundering är om det finns elektriskt ledande klister som man smidigt skulle kunna droppa på istället för lödtennet överst, eftersom det är så svårt att få precision och inte bränna sönder ledare och komponenter.. Ett sådant klister i en liten flaska (sådan som superklister kommer i) hade varit perfekt.
Senast redigerad av Wires 10 oktober 2020, 20:06:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 23894
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Svårigheter med att löda

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En tredje hand är alltid ett bra hjälpmedel. Man kan bygga en själv med kraftiga koppartråd och krokodiler.

Ett exempel:
https://www.instructables.com/DIY-Third ... Soldering/
Castor
Inlägg: 1184
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Svårigheter med att löda

Inlägg av Castor »

Om du kompletterar din info med hemort (åtminstone på ett ungefär) kanske någon i din närhet kan visa dig hur man löder. Det finns också på YT ett antal videos som på ett pedagogiskt sätt visar hur det bör gå till. Det krävs att du har en hyggligt bra lödpenna som kan ge rätt temperatur och bra tenn för att lyckas.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 25817
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Svårigheter med att löda

Inlägg av Glenn »

En tredje hand som bävern är inne på underlättar OERHÖRT när man ska löda sånt, försöker du hålla med handen kommer du att få flera problem, du kommer inte att lyckas hålla still, du kommer att bränna dej, du kommer inte att lyckas hålla ihop ytorna bra osv.

blir det bra om du bara förtennar ytorna ? ..altlså väter tennet mot metallen i sej ?

Det finns ledande lim men det kommer inte att funka för detta, det håller helt enkelt ihop för dåligt.


Du har inget riktigt tenn att försöka med ? blyat alltså..

En annan sak som underlättar är kablar med isolering som inte smälter, men ofta kan man ju inte välja kabel så..
Skriv svar