Felsöker en handkontroll, lite hjälp tack :)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Felsöker en handkontroll, lite hjälp tack :)

Inlägg av SueCia »

help plz.jpg
Hej!

Håller på att felsöka en handkontroll som jag köpte trasig.

Felet är att "klicket" när man trycker ner styrspaken inte fungerar, däremot fungerar själva styrspaken i övrigt.

Jag har mätt upp anslutningen för spaken enligt bilden. När jag trycker på spaken så blir det kortis mellan röd och blå stift, jag har lyckats mäta att jag har kontinuitet från det röda stiftet till paden som jag ringat in i rött, och det blåa har jag ringat in några av de jordpunkter jag hittat.

Men det röda stiftet tar ju slut på den där paden, det går ju ingenstans därifrån. Det är väl inte sådär det ser ut om det t.ex byter sida på kortet och går igenom till undre lagret?

På undersidan av kortet finns inga ledningar alls där under...

Under själva ribbon kontakten så hittar jag inte heller någonting som har kontinuitet mot stiftet...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Felsöker en handkontroll, lite hjälp tack :)

Inlägg av Repaterion »

Det kan mycket väl vara ett viahål i den padden är det dessutom fyra lager i kortet so kommer det inte ut på undersidan itan någon annanstans.

Jag skille ta fram förstoringsglaset och leta sprickor i lödtenn alt. ledningsbanor för vem vet hur många gånger den har åkt i golvet.

Annars är det bara att börja leta, sätt multimerern på "pipläge" kontinuitetsmätning eller vad det heter på fint språk. Sätt ena probed i den padden och dra sedan försiktigt över andra IC kretsar och se om du får kontakt.
När du kommer fram till en krets så ta reda på vad det är, och se om du kan mära dig vidare efter denna.
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Felsöker en handkontroll, lite hjälp tack :)

Inlägg av SueCia »

Det underlättade googlandet när man visste att det hette VIA :)

Jag antar att padden skulle kunna vara en capped via då man inte kan se själva hålet?

Finns det något sätt att avgöra om det finns fler än 2 lager på ett kort?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Felsöker en handkontroll, lite hjälp tack :)

Inlägg av breflabb »

Några bra bilder på bägge sidor av hela kretskortet är till
stor hjälp också. Många av oss är bra på att även optiskt leta efter fel
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Felsöker en handkontroll, lite hjälp tack :)

Inlägg av Repaterion »

SueCia skrev: 2 oktober 2020, 11:22:45 Det underlättade googlandet när man visste att det hette VIA :)

Jag antar att padden skulle kunna vara en capped via då man inte kan se själva hålet?

Finns det något sätt att avgöra om det finns fler än 2 lager på ett kort?
Har du tur står lagren i någon hörn, annars titta på kortet från sidan med ett förstoringsglas eller lupp om du inte har bra syn.

Tillägg:
Man kan se banor i de nedre lagren i bland detta är helt beroende på om och vilken lack som använts.
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Felsöker en handkontroll, lite hjälp tack :)

Inlägg av SueCia »

Här kommer bilder på hela kretskortet, kretsen jag fokuserade på är kretsen som sitter på motsatt sida av ribbonkontakten, jag funderar på att löda bort den kretsen och inspektera, men jag vet inte om det går att köra varmluft där när ribbonkontakten sitter på andra sidan kortet? Kommer den smälta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Felsöker en handkontroll, lite hjälp tack :)

Inlägg av breflabb »

Flatkablarna kan ställa till med mycket elände. Så jag skulle kolla dom i första hand.
Samt dess hållare.Stiften kan nämligen lyfta och är mycket svårt att upptäcka.
Flatkablarna kan spricka precis i övergången där det blanka tar slut
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Felsöker en handkontroll, lite hjälp tack :)

Inlägg av Xyzzy »

SueCia skrev: 2 oktober 2020, 11:22:45 Finns det något sätt att avgöra om det finns fler än 2 lager på ett kort?
Ja, det där har troligen 4 lager (inte färre iaf)
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Felsöker en handkontroll, lite hjälp tack :)

Inlägg av SueCia »

Jag försökte sumra, lödde fast en 0.1mm tråd på padden som var ansluten mot stiftet o tänkte sätta en krokodilklämma på den för att sumra lättare, det gick åt helvete då krokodilen inte kunde nypa så tunn kabel.... :)

Så jag körde en chansning och lödde bort kretsen jag skickat bild på, körde med 15% airflow och 395 grader på varmluftsstationen (var första gången jag någonsin använda varmluftslödstation :P ) fick bort kretsen utan att något såg bränt ut, däremot fastnade kretsen i pincetten så jag trodde jag hade förstört den då....

Men jag gjorde rent padsen från gammalt lödtenn och hade dit 60/40 lödtenn istället, fick tillbaks kretsen och nu jävlar funkar det! :D Vilken känsla!

Fan vilken rolig hobby detta är när det går bra, hade dock varit roligt att veta varför det funkar nu för :O
Skriv svar