Hydroponisk odling med Raspberry Pi

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hallonpajen
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 september 2020, 22:53:15

Hydroponisk odling med Raspberry Pi

Inlägg av Hallonpajen »

Hej,

Jag skulle vilja sätta igång en hydroponisk odling där jag kan mäta pH, electrical conductivity och temperatur i en vattenbassäng med hjälp av ett gäng sensorer uppkopplade till en Raspberry Pi, ungefär som det här projektet: https://www.instructables.com/id/DIY-Hy ... pberry-Pi/

Jag är en nybörjare vad gäller elektronik och vet inte riktigt hur jag ska koppla in sensorerna till min Raspberry Pi, eller vad det är för sensorer jag behöver. Om det är någon kunnig här på forumet som skulle kunna ge några tips och lite vägledning hade det varit väldigt uppskattat, ex. vilka komponenter jag behöver och hur jag meckar ihop dem.

Stort tack på förhand! :)
alexanderson
Inlägg: 832
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Hydroponisk odling med Raspberry Pi

Inlägg av alexanderson »

Du kan söka på pH-mätare och konduktivitetsmätare om du vill köpa någon färdig.
Att bygga en pH-mätare själv kräver en pH-elektrod och en referenselektrod(ofta är dessa sammanbyggda) samt en operationsförstärkare med en biasström lägre än exempelvis 0,3pA.

En konduktivitetsmätare kräver två metallplattor som matas med växelspänningen. Strömmen är proportionell mot konduktiviteten.
I många elektronikhandböcker finns schema för pH och mS/cm mätare.
När du använder båda två samtidigt måste du tänka på att de är så konstruerade att det inte går några läckströmmar mellan dem.
Skriv svar