Klimatpåverkan av bilköp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Firevice
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 augusti 2020, 08:15:30

Klimatpåverkan av bilköp

Inlägg av Firevice »

Jag är väldigt förtjust i att köpa nya bilar, jag brukar inte ha mina bilar längre än 1 eller 2år, sedan köper jag en ny. Det finns en mängd fördelar(man har alltid ny bil, nybilsgaranti, etc..), men bara en nackdel, kostnaden... När jag pratade med mina kollegor om detta för ett tag sedan så framhöll jag det faktum att nyare bilar är mer miljövänliga än äldre, och att mitt byte av bilar därför är bra för miljön.

Mina kollegor delade inte min inställning, att tillverka en ny bil innebär en stor belastning på miljön, som kanske aldrig kan köras in, särskilt inte om man säljer bilen efter 18 månader för att man vill ha en ny... Men bilen går ju faktiskt till någon annan som kanske säljer sin äldre bil och använder en ny och miljövänlig istället.

Vet någon vad som faktiskt gäller, är det bra eller dåligt för miljön att köpa nya bilar, köra dom ca 4000mil och därefter byta in dom mot en ny?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Klimatpåverkan av bilköp

Inlägg av mrfrenzy »

Det här är defintivit inte "Allmän Elektronik", möjligen övrigt men snarare politik och det är inte tillåtet enligt reglerna.
Låst