Reservkraft från skrotad elbil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kallekuling
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 januari 2015, 09:53:08

Reservkraft från skrotad elbil

Inlägg av Kallekuling »

Jag utreder några olika tekniska lösningar för reservkraft till en villa vid strömavbrott.
Hur stort projekt skulle det vara att köpa ett batteri och laddare från en skrotad elbil samt ha det underhållsladdat av elnätet, och sedan nyttja det vid strömavbrott?
Viktigaste förbrukarna är kyl/frys samt vattenpumpen som matas med 3-fas.
Kan tänka mig att det blir betydligt mer avancerat om man kopplar in sig via elcentralen jämfört med direktkoppling med skarvsladdar?

Dom andra lösningarna som kommit upp är en komplett solcellsanläggning med batteri, alternativt elverk. Batterierna är väl dock ganska små? (runt 10 kWh)

Tacksam för synpunkter och egna erfarenheter :)
Senast redigerad av Kallekuling 21 september 2020, 22:33:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Reservkraft från skrotad elbil

Inlägg av anders_bzn »

Först, läs på om frånskiljare för reservkraft. Utan en korrekt sådan kan du bakmata elnätet vilket kan var förenat med livsfara för de som arbetar med att avhjälpa felet. Jag kan inte reglerna runt detta, men jag vet tillräckligt för att veta vad man inte ska göra själv. Det lättaste är nog att koppla in förbrukarna med förlängingssladdar.

Jag tror inte någon solcellsanläggning med batteri går att använda som reservkraft vid strömavbrott. Jag vet i alla fall att min solcellsanläggning slutar producera el om nätspännningen försvinner.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Reservkraft från skrotad elbil

Inlägg av mrfrenzy »

Billigaste och enklaste lösningen: byt vattenpumpen till enfas och köp ett elverk för 1500kr som du kan köra förlängningssladdar ifrån.

Bygga en inverterlösning med frånskiljare etc blir mycket dyrare ja, men man kan även helt enkelt köpa en gammal UPS och driva de kritiska grupperna på, sedan fylla på med så många blybatterier som behövs.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Reservkraft från skrotad elbil

Inlägg av danei »

Vilket behov är det som ska fyllas? Hur många och långa avbrott räknar du med? Elverk är i de flesta fall den vettigaste lösningen. Moderna frysar behövt dock gå näst intill kontinuerlig för att kyla ner, men klarar å andra sidan avbrott en stund. Det går ju att ställa i något som smälter vid -15grader för att bättra på det.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Reservkraft från skrotad elbil

Inlägg av Palle500 »

Bara köpa ett elbilsbatteri och koppla in fungerar inte. Du måste bygga mycket eget runt det, tex så lämnar det ca 400Volt likspänning och du måste ha CAN-bus kommandona för att utnyttja batteripaketets egna BMS osv. Det går att plocka ur cellerna och koppla om till andra spänningar m.m men det kräver kunskapoch andra BMS lösningar. Finns öven stor brandfara om du överladdar.
Kallekuling
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 januari 2015, 09:53:08

Re: Reservkraft från skrotad elbil

Inlägg av Kallekuling »

mrfrenzy skrev: 21 september 2020, 21:20:42 Billigaste och enklaste lösningen: byt vattenpumpen till enfas och köp ett elverk för 1500kr som du kan köra förlängningssladdar ifrån.

Bygga en inverterlösning med frånskiljare etc blir mycket dyrare ja, men man kan även helt enkelt köpa en gammal UPS och driva de kritiska grupperna på, sedan fylla på med så många blybatterier som behövs.
Brunnen är 50m djup. Finns det 1-fas pumpar som grejar det?

Elverk undviks helst då det hela ska skötas av mina föräldrar som är i 70års åldern.

danei skrev: 21 september 2020, 21:58:33 Vilket behov är det som ska fyllas? Hur många och långa avbrott räknar du med? Elverk är i de flesta fall den vettigaste lösningen. Moderna frysar behövt dock gå näst intill kontinuerlig för att kyla ner, men klarar å andra sidan avbrott en stund. Det går ju att ställa i något som smälter vid -15grader för att bättra på det.
Det har aldrig varit något längre avbrott hitintills. Men låt säga att det ska räcka 3-4 dagar. Det är tre frysar och en kyl + vattenpump, samt lite lampor. Placerat i hus och tillhörande garage.
Blir väl ganska många liter soppa om man ska driva med elverk?
Palle500 skrev: 21 september 2020, 22:21:58 Bara köpa ett elbilsbatteri och koppla in fungerar inte. Du måste bygga mycket eget runt det, tex så lämnar det ca 400Volt likspänning och du måste ha CAN-bus kommandona för att utnyttja batteripaketets egna BMS osv. Det går att plocka ur cellerna och koppla om till andra spänningar m.m men det kräver kunskapoch andra BMS lösningar. Finns öven stor brandfara om du överladdar.
Mycket intressant svar, då förstår jag att det nog inte är ett alternativ. Hade ju annars varit najs med 40kWh batteri, så slipper man buller, avgaser, soppa och krånglande motorer.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Reservkraft från skrotad elbil

Inlägg av Palle500 »

Finns det en traktor? Om så kan man köpa ett 3-fas reservaggregat som drivs av traktorn via kraftuttaget. Sen har man en riktig och av elektriker inkopplad nätfrånskiljare. Var/är rätt vanligt på mjölkgårdar.
Kostar, ja i storleksordningen 40-70tKr men du vill köra rätt mycket saker som slukar energi.
Kallekuling
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 januari 2015, 09:53:08

Re: Reservkraft från skrotad elbil

Inlägg av Kallekuling »

Finns tyvärr ingen traktor, men det hade varit ganska smidigt.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Reservkraft från skrotad elbil

Inlägg av Palle500 »

Om du skall köra med inverters och batteribank så blir det stora grejer.
Jag skulle dela upp det i enskilda moduler (inverters) som var och en hanterar en frysbox. Men det krävs höga startströmmar för frys/kyl.

Svårstartat kylskåp på inverter
viewtopic.php?t=86667
alexanderson
Inlägg: 831
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Reservkraft från skrotad elbil

Inlägg av alexanderson »

Skrothandlare får ofta in truckbatterier (bly). Jag skulle förmoda att de flesta av dessa har kvar 25-50% av sin kapacitet när de kommer till skroten.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Reservkraft från skrotad elbil

Inlägg av Repaterion »

Elverken blir "billigare" att köra ju större belastning, låter bakvänt men Kwpriset sjunker är vad som menas. Sedan kan eller bör du se att elverket du köper är byggd för 24/7 drift många enklare billigare klarar inte dygnet runt.

Så räkna med ett högt Kw pris på detta. Men när strömmen är borta så är det billigt i jämförelse mot allt i tre frysar.

Tillbaka till batteri, det är en artikel i Vi i villa alt villaägarna där det är ett reportage om en herre som kom över ett batteri till Tesla, enligt honom fungerar detta bra, dessa batterier brukar ligga på 80-100kw? Minus slitage.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Reservkraft från skrotad elbil

Inlägg av danei »

Snälla. Kan vi inte hålla isär enhet och storhet och använda korrekta enheter.

Kw är inte en synonym till energi.
Kw är en enhet, men inte för energi.
Vad man använder kelvinwatt till vet jag inte.
Jag gissar att det var menat att stå kw, vilket är en enhet för effekt. Vilket inte alls verkade åsyftas i texten.
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 341
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Reservkraft från skrotad elbil

Inlägg av ffredrik »

Kanske vi också kan lära oss att effekt anges i kW (litet k, stort W - kilowatt)

Energi, däremot, anges i kWh (kilowatttimmar).
dorro
Inlägg: 49
Blev medlem: 6 oktober 2010, 08:43:42

Re: Reservkraft från skrotad elbil

Inlägg av dorro »

Om man måste ha trefas så är nog ett dieselelverk med elstart den enklaste lösningen.
7995kr på DUAB
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Reservkraft från skrotad elbil

Inlägg av Repaterion »

Ber så hemskt mycket om ursäkt, lilla du...
Skriv svar