HiFi-MOS TO220

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: HiFi-MOS TO220

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för din förklaring, jag anser den vara klockren!

Ett skolboksexempel på hur man förmedlar information på ett "värdigt" sätt dvs du inleder med några få rader av egna tolkningar och kunskaper SEN levererar du en länk för djupare studier.

'Önskade fler kunde hantera länkning på det sättet.

Undantaget är när man frågar efter vart man kan få tag i en produkt men när man diskuterar information så blir jag ofta sur över hur folk bara kan med att leverera länkar, speglar dock förmodligen mer deras datakunskaper än faktiska kunskaper i ämnet.

Nu ska jag studera din länk :)

MVH/Roger
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: HiFi-MOS TO220

Inlägg av rikkitikkitavi »

Tack, men frågan tarvade en förkortad förklaring med det mest väsentliga som ingress med en djupare förklaring för den intresserade.

Det finns betydligt mer än wikilänken ute på nätet.

Dessutom, när andra bemödat sig att skriva om det varken ids jag eller hinner skriva uppsatser :)
Bättre då referera till redan skriven information.

Trevlig läsning!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: HiFi-MOS TO220

Inlägg av Spisblinkaren »

Trevligt lärdom från dig: Du har lärt mig att laterala MOS är vad som gäller för audio.

Jag vet inte om 2SK135 är det men skall försöka ta reda på det.

En sak är säker och det är att dom är förvånadsvärt linjära för att vara "trissor", många pentoder kommer inte ens i närheten.

Den är mycket fin.

Fick typ 8st av dom av cosmox innan han tyvärr verkat överge forumet, inte nog med det jag fick så mycket kretsar och trissor att jag nästan skäms för att bara ha tagit emot dom gratis.

Strax efter jag såg dessa typ Hitachi-trissor så googlade jag fram datablad och dom ser asfina ut.

Vad jag såg senast så kan man faktiskt köpa dom från Mouser idag :)

För mig räcker annars N-kanals för jag nyttjar utgångstrafo på mina effektsteg, inga jämna övertoner, trevlig och diskantofarligt klipp samt sist men inte minst, bättre nyttjande av "bilbatteri".

12V och komplementära trissor i 4 Ohm ger den teoretiska uteffekten 6^2/2/4=4,5W, 12V och push-pull medels utgångstrafo ger 12V^2/2/4=18W.

Så vad ska man med komplementärt till? :humm:

MVH/Roger
Skriv svar