Felsökning SONOS ONE, hjälp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SueCia
Inlägg: 166
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Felsökning SONOS ONE, hjälp

Inlägg av SueCia »

Tack!

Efter att ha kollat databladet verkar storleken på den från electrokit vara rätt, och det som skiljer mellan 320 och 340 verkar vara VRRM, kan man ersätta en diod med 20 VRRM med en diod som har 40VRRM?

Går det att säga om dioden ska vara ansluten med katod eller anod mot jord?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Felsökning SONOS ONE, hjälp

Inlägg av breflabb »

Det viktigaste är att strömtålighet och spänning stämmer mot originalet
Men hur den skall vändas är lite knepigare. Hade det varit en zener diod hade det varit mycket lättare.
Men om du sätter mätsladden på ena sidan där dioden satt och går till någon elektrolyt i närheten
med andra sladden till plus och minus, och upprepar med andra sidan av dioden, med lite tur så går
dioden till plus på någon elektrolyt o då har du hittat katoden. Hoppas du förstår mig
Det är så mycket lättare när man gör det själv :D
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Felsökning SONOS ONE, hjälp

Inlägg av ToPNoTCH »

Det breflabb försöker säga är nog att strömtålighet och spänningstålighet inte får understiga originalet.

(Skriver man stämmer mot originalet blir ju meningen väldans missvisande)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Felsökning SONOS ONE, hjälp

Inlägg av breflabb »

Trögheten slår till ibland, du har så rätt :rofl
SueCia
Inlägg: 166
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Felsökning SONOS ONE, hjälp

Inlägg av SueCia »

ARGH!... bytte ut dioden idag. Den ena paden till dioden hade 0ohm till gnd och den andra paden hade 0ohm till + på elektrolytarna, därav vände jag dioden så att katoden var på paden som var + och anoden var ansluten mot jord. Mätte moderkortet efteråt och kortslutningarna vara fortfarande borta. Satte ihop allt och stoppa i strömsladden, ingenting hände. Öppnade igen och mätte dioden, nu var den kortsluten igen.

Jag tycker det ser ut som att katoden är ansluten på en pad som är ansluten mot transformatorns "ben 1 och 2" på sidan mot dioden, och ben 1 och 2 ser i sin tur ut att vara sammanlänkade.
Mäter jag mellan benen på den sidan av trafon så har jag 0ohm mellan alla ben och jord, vet inte om det säger mig någonting?
SueCia
Inlägg: 166
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Felsökning SONOS ONE, hjälp

Inlägg av SueCia »

OK idag bytte jag ut dioden igen mot en hel, sen kopplade jag in ett externt 24V nätagg och nu fungerar det, så det verkar vara något fel på sonosprylens nätagg som gör att den bränner dioden, kan det vara trafon eller likriktaren tro?
Skriv svar