Dekompilera kod från EEPROM - Vintage utrustning från -88

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Akai
Inlägg: 1358
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Dekompilera kod från EEPROM - Vintage utrustning från -88

Inlägg av Akai »

Jag har ett logikkort sittande i en utrustning från 1988 där jag skulle vilja ändra lite tidsbegränsningar. Jag gissar att det sitter i EEPROM (ST M2764A) CPU´n är en MAB8031, med andra ord stenåldersgrejer i mina ögon! detta är tillverkat innan jag ens var född :lol:

Vilket språk kan detta tänkas vara skrivet i?

Jag har läst ur EEPROM men det är inget man blir klok på.

Är det möjligt att dekompilera detta på något sätt och få ut läsbar kod?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dekompilera kod från EEPROM - Vintage utrustning från -88

Inlägg av TomasL »

Det är inte skrivit i något språk alls, utan ren maskinkod.
Om du söker hittar du säkert de-assemblers för 8031.
Resultatet du får är assembler mneonics.
Vilket kan vara hyffsat svårt att följa, du får altså inte någon praktiskt läsbar kod.

Assembler är en ren översättning från maskinkod till någorlunda läsbarhet, dvs du får kod såsom:
jmp
add
neg
jr
lsh
rsh

osv

Att tillägga, jo källkoden i sig kan säkert vara skriven i C, Basic eller vad som helst, men det är överhuvudtaget inget du ser i koden från promarna
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Dekompilera kod från EEPROM - Vintage utrustning från -88

Inlägg av hummel »

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6928
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Dekompilera kod från EEPROM - Vintage utrustning från -88

Inlägg av Marta »

" Jag har läst ur EEPROM men det är inget man blir klok på."

Avser Du med detta att Du inte vet vad som skall göras, eller att Du försökt att tolka det och bara får blaj? I det senare fallet så följ upp hur adresser och data är kopplade. Det är inte alltid "rakt". Antingen av layoutskäl eller ett klumpigt försök att försvåra disassemblering.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Dekompilera kod från EEPROM - Vintage utrustning från -88

Inlägg av säter »

Jag fick hjälp här med ett ännu äldre logikkort.
Vi kom en bit, men utan att veta hur allt är kopplat kommer man inte i mål.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Dekompilera kod från EEPROM - Vintage utrustning från -88

Inlägg av Micke_s »

Finns risk att koden är i ROM format i MAB8031 och det är bara inställningar i eepromet.

Du får dra ner databladet för processorn.
Om funktionerna är rätt så simpla så har du större chans att bygga en liten adapter och programmera en arduino istället. Helt enkelt göra alla funktioner själv.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Dekompilera kod från EEPROM - Vintage utrustning från -88

Inlägg av xxargs »

1988 så kostade en C-kompilator för 8031-familjen en ben och en arm och inte speciellt bra utput heller samt assembler-knappare ville inte ta i sådant med tång ens och det lassades på nya förmågor - så det var rätt mycket mantimmar för att behärska det och parera för olika buggar i kompilatorn hela tiden kommer jag i håg.

ledande C-kompilatormiljön för 8-bit som 8031-familjen var från IAR system vid den tiden om jag mins rätt (spin off från DIAB om jag inte minns helt galet då de i slutet tjänade mer pengar på att sälja C-kompilatorer är hela datorer) då jag kommer ihåg att det ansågs lite uppseendeväckande med en C-kompilator-miljö med så begränsade minnesutrymmen som en embeded-propp som 8031/8051 var/är.

---

Räkna med att stor del av kodvolymen, kanske allt, är ursprungligen skriven i assembler (på samma sätt som många börja med asseblerkod när man börja programmera PIC-processorer) och det är ingen kul att i efterhand tränga in i en dissassemblerad lista utan kommentarer i hur en eller fåtal programmerare löst olika saker och hela arkitekturen i programmet kanske uppbyggd under flera år. - man skall nog vara rätt insatt i 8031-familjen fungerar och själv hållit på med detta och vet hur saker sätts upp normalt för att beta av sådan kod och sovra vad som är viktigt och vad som kan läggas som senare att titta på om det behövs, med någon vettig hastighet.
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Dekompilera kod från EEPROM - Vintage utrustning från -88

Inlägg av hummel »

Micke_s skrev: 13 september 2020, 10:27:40 Finns risk att koden är i ROM format i MAB8031 och det är bara inställningar i eepromet.

Du får dra ner databladet för processorn.
Om funktionerna är rätt så simpla så har du större chans att bygga en liten adapter och programmera en arduino istället. Helt enkelt göra alla funktioner själv.
MAB8031 Har inget internt programminne.
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Dekompilera kod från EEPROM - Vintage utrustning från -88

Inlägg av hummel »

xxargs skrev: 13 september 2020, 10:34:04 1988 så kostade en C-kompilator för 8031-familjen en ben och en arm och inte speciellt bra utput heller samt assembler-knappare ville inte ta i sådant med tång ens och det lassades på nya förmågor - så det var rätt mycket mantimmar för att behärska det och parera för olika buggar i kompilatorn hela tiden kommer jag i håg.

ledande C-kompilatormiljön för 8-bit som 8031-familjen var från IAR system vid den tiden om jag mins rätt (spin off från DIAB om jag inte minns helt galet då de i slutet tjänade mer pengar på att sälja C-kompilatorer är hela datorer) då jag kommer ihåg att det ansågs lite uppseendeväckande med en C-kompilator-miljö med så begränsade minnesutrymmen som en embeded-propp som 8031/8051 var/är.
Nu kostar IAR Systems kompilator bara 60000:- :-)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dekompilera kod från EEPROM - Vintage utrustning från -88

Inlägg av TomasL »

Den finns både med och utan internt ROM, hittar dock ingen referens om vad det är för rom, verkar inte vara något EPROM i den, så det är nog lönlöst att försöka ändra i så fall..
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Dekompilera kod från EEPROM - Vintage utrustning från -88

Inlägg av xxargs »

Har för mig att det fans speciella varianter med EPROM (och med fönster då) men var så dyra att det var inte många som köpte dem och då endast för utveckling typ. Annars var det nog tänkt för maskade versioner i stora upplagor.

Skulle nog säga att > 90% som inte hade storföretag i ryggen blickad mot massmarknader, byggde med EPROM på sidan. 8048 och 8049 fans de dock gott om i fönstrad version (innan OTP blev tillgänglig) och kallades då 8748 och 8749 och var inte överdrivet dyra. 8048 är nog en av världens vanligaste processor och en sådan (nu emulerad) finns i varenda PC som någonsin sålts i och med att det var kontroller som skötte tangenbordet i PC-världen.
Castor
Inlägg: 1985
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Dekompilera kod från EEPROM - Vintage utrustning från -88

Inlägg av Castor »

8031 har inte internt programminne, bara lite RAM, 2764 är ett EPROM inte EEPROM. 8051 är versionen med internt programminne.
8751 är/var variant med internt programminne och "fönster"- Sedan kom 89C51 och 89C52 med flashminne. Keyboardcontrollern var lite special, 8048-kärna med annan pinning och den hette 8042. (om jag kommer ihåg rätt).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dekompilera kod från EEPROM - Vintage utrustning från -88

Inlägg av TomasL »

Såg det nu, otydlig inscanning av databladet, gjorde att jag läste fel.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Dekompilera kod från EEPROM - Vintage utrustning från -88

Inlägg av säter »

Castor skrev: 13 september 2020, 11:04:37 8051 är versionen med internt programminne.
8751 är/var variant med internt programminne och "fönster"
Det är nog något sådant jag har i min hembyggda BTR-box.
Den processorn har fönster.

Jag skulle behöva ta backup på programmet.
Är det genomförbart?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Dekompilera kod från EEPROM - Vintage utrustning från -88

Inlägg av xxargs »

hmm 87C51 och 87C52 kommer jag ihåg - tror det var Philips som tillverkade dessa på licens av Intel. - undrar om jag inte har någon liggande i en mycket smal keramisk kapsel.
Philips gjorde många varianter med olika custom-IO-block som sedan ingick i sortimentet så det är inte självklart att navigera rätt i modellfloran om det är philips-varianter av dessa.

scanningen var rätt ursel på de sedvanliga... - särskilt preview/online-versionen, blev lite bättr när man tog hem pdf även om det fortfarande inte är mycket bättre än genom faxen typ.

@säter.

med lämplig programmerare bör det gå att läsa av - på den tiden hade man inte lässkydd av prominnehållet utan var först med modernare arkitekturer som PIC och även 68HC11 (para partiellt på sin EEPROM-del) som man börja införa sådana saker.
Skriv svar