Värde på glasrörssäkring?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Värde på glasrörssäkring?

Inlägg av breflabb »

]Hittade detta om felsökning som jag skummade över lite snabbt.
På sidan 21 / 061 står det att horisontalavlänkingsspolen är 2,0 ohm.
Det står säkert om vertikalen också men jag orkar inte läsa hela rubbet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Värde på glasrörssäkring?

Inlägg av peak@svelfo »

MattisLind skrev: 13 september 2020, 19:58:52 Jag har mätt igenom alla halvledare och kondensatorer. Inga uppenbara fel förutom motståndet, säkringen och avlänkningsspolen.
Om avlänkningsspolen är trasig (har en för låg resistans likströmsmässigt) så kommer en ny säkring också att gå sönder.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Värde på glasrörssäkring?

Inlägg av MattisLind »

TomasL skrev: 14 september 2020, 07:59:48 Om du talar om vad det är för terminal, typbeteckning osv så kan det eventuellt bli lättare.
Det står en bit upp i tråden.
MattisLind skrev: 13 september 2020, 08:14:42
För att vara exakt är detta en IBM 3279 som är en stordatorterminal från början på 80-talet.
Det finns field service manualer. Men eftersom de är orienterade mot att byta hela moduler så framgår inga värden på enskilda komponenter.
peak@svelfo skrev: 14 september 2020, 12:47:15
MattisLind skrev: 13 september 2020, 19:58:52 Jag har mätt igenom alla halvledare och kondensatorer. Inga uppenbara fel förutom motståndet, säkringen och avlänkningsspolen.
Om avlänkningsspolen är trasig (har en för låg resistans likströmsmässigt) så kommer en ny säkring också att gå sönder.
Ja. Det har jag redan kommit fram till också naturligtvis. Men det hindrar ju inte att det kan vara bra att veta vilket värde säkringen SKA ha, eller hur.
breflabb skrev: 14 september 2020, 12:11:22 ]Hittade detta om felsökning som jag skummade över lite snabbt.
På sidan 21 / 061 står det att horisontalavlänkingsspolen är 2,0 ohm.
Det står säkert om vertikalen också men jag orkar inte läsa hela rubbet
Intressant. Just det hade jag missat. Jag hade mest fokuserat på del 1 av denna manual som beskriver lite om teorin och övergripande vad de de olika modulerna gör.

Läser man vidare står det faktiskt att båda spolarna ska vara under 2 ohm. Vilket onekligen 1,2 ohm faktiskt är. Så då är frågan om den verkligen är felaktig eller inte.
061
The horizontal scan coil is connected to
the RED and BLUE wires.
The vertical scan coil is connected to
the YELLOW and GREEN (or BLACK) wires.
The resistance of each coil should be
less than 2 ohms.
-Measure the resistance of the 2 scan coiIs.
Do both coils seem good?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Värde på glasrörssäkring?

Inlägg av breflabb »

Har du horisantalstreck då ligger felet i vartikaldelen. Avlänkninsspolarna har jag haft några enstaka
under min långa kariär, så vanligt är definitivt inte. Är det IC krets i vert.slutsteg eller transistorer?
Om det är IC då brukar några små elektrolyter runt IC-en ställa till det och IC-en kan gå sönder
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Värde på glasrörssäkring?

Inlägg av MattisLind »

Som sagt. Detta är IBM. Allting är väldigt annorlunda. Diskret drivsteg för vertikalen bestående av en rejäl TO3a (med IBM märkning) och ett drivsteg till denna. Inga elektrolyter nära vertikalen. Dock några tantaler. De mäter dock bra. Som jag skrev tidigare. Inga uppenbart trasiga komponenter. Alla PN övergångar mäter OK. Alla kondensatorer verkar OK kapacitans och ESR.

Det sitter en del integrerade kretsar, men det är svårt att veta vad de är för något eftersom de har de vanliga IBM utseendet, små fyrkantiga aluminium kapslar med okänt IBM nummer. Och ingen cross tillgänglig.

En annan sak som är annorlunda är att det tar 45 sekunder från det att man slagit på terminalen till dess att den tänder elektronstrålen. (Ändrar Screen egentligen). Innan dess luktade det väldigt illa så jag såg aldrig något svep åt något håll.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Värde på glasrörssäkring?

Inlägg av säter »

Går det att temporärt löda in en säkringshållare för lite vidare testning?
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Värde på glasrörssäkring?

Inlägg av MattisLind »

Går nog utmärkt att patcha in lite vad som helst.

Det hade ju varit kul att veta lite mer om vad man har att göra med. Men det är svårt med IBM eftersom inga schemor går att uppbringa. Jag kan prova att försöka köra vertikal-kretsen med extern 25V matning och se vad som händer. Antagligen åker man på att göra någon slags delvis reverse engineering av den för att förstå vad man med att göra. Man kan ju i alla fall hyffsat förstå om det är NPN och PNP. Förhoppningsvis finns inga UJT och annat skumt i kretsen. Vet dock att det sitter en TO-18 med fyra ben. Den kan vara lite lurig.

Vet man säkringens värde så ger ju det lite ingångsvärde till hur kretsen ska bete sig.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Värde på glasrörssäkring?

Inlägg av Glenn »

BORDE ju finnas en servicemanual som innehåller riktiga scheman också, frågan är om den går att hitta,

Att det inte ingår i FSM är jag med på för sådana reparationer gör man ju inte ute hos kund.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Värde på glasrörssäkring?

Inlägg av MattisLind »

Jo, men visst finns det schema någonstans i IBMs arkiv om de inte rensat ut dem. Men eftersom när FS besökte kund så var det module replacement som gällde enligt väldigt noggranna procedurer så har nog aldrig något schema fått fötter och hamnat hos någon "obehörig".

Och det verkar vara väldigt svårt att få ur IBM något även på väldigt obsolete saker.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Värde på glasrörssäkring?

Inlägg av MattisLind »

Jag har en viss förhoppning om jag kommit fram till ett korrekt värde på glasrörssäkringen tråden ursprungligen handlade om. Av en slump hittade jag ett gammal IBM SMS kort i pappas gömmor. Ett DJL kort visade det sig. "SDTDL single shot hammer driver". Kortet hade likadana säkringar som den i terminalen!

Bild

Lite letande på nätet gave en hel databas med SMS kort som Ken Shiriff skapat! Även detta DJL kort fanns så klart med.

Bild

I schemat ovan är säkringarna angivna som 1,5 A. Inte orimligt tycker jag!

Kortet har tydligen använts i en IBM 2821 Control unit.

Märkningarna på kortet antyder att det är tillverkar kanske 1965. Knappt 20 år tidigare än terminalen. Men har man fått in en produkt i rullorna hos IBM så verkar den bli kvar.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Värde på glasrörssäkring?

Inlägg av MattisLind »

Hittade senare också detta datablad genom att söka på ”GFA fuse”.

Det är nog verkligen rätt säkring!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Värde på glasrörssäkring?

Inlägg av säter »

Stämmer färgmärkningen mot databladet för 1.5A?
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Värde på glasrörssäkring?

Inlägg av MattisLind »

säter skrev: 20 september 2020, 09:02:06 Stämmer färgmärkningen mot databladet för 1.5A?
Stämmer fint! GFA 1 1/2 är Yellow / Purple. 1,5 A.
Skriv svar