Frekvens utanför oscilloskopets bandbredd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
upper
Inlägg: 16
Blev medlem: 10 november 2010, 19:35:02

Frekvens utanför oscilloskopets bandbredd

Inlägg av upper »

Hej!
Har för avsikt att felsöka på en radiostyrningsenhet för en lyftkran, utrustningen består av en bärbar sändarenhet samt en fast monterad mottagare.
Räckvidden är troligtvis begränsad, så signalnivåerna bör rimligen vara måttliga.
Vad jag erhållit som uppgift från leverantören är att sändarenheten sänder en kontinuerlig bärvåg på 400 MHz.
Jag är ägare till ett äldre oscilloskop med en specificerad bandbredd på 60 MHz samt en vertikal känslighet på 10 mV/ruta med probe .
Hur stora är chanserna att överhuvudtaget kunna iakttaga någon signal på sändarens slutsteg med dessa förutsättningar?
Jag har givetvis provat, men inte varit lyckosam.
Finns det något enkelt samband som visar hur många dB/MHz signalen faller när man mäter ovanför oscilloskopets bandbredd?

f.d.teletekn.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11341
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Frekvens utanför oscilloskopets bandbredd

Inlägg av Klas-Kenny »

Du ska nog inte räkna med att se ett jota av så hög frekvens.

Har ingen kurva att visa, men min erfarenhet säger mig detta...
Över dubbla oscilloskopets bandbredd så brukar man inte se mycket alls. Och här pratar vi nästan tiodubbla.

Köp någon billig SDR-mottagare istället.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45298
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Frekvens utanför oscilloskopets bandbredd

Inlägg av TomasL »

upper skrev: 7 september 2020, 21:56:32 Hej!
Har för avsikt att felsöka på en radiostyrningsenhet för en lyftkran, utrustningen består av en bärbar sändarenhet samt en fast monterad mottagare.
Räckvidden är troligtvis begränsad, så signalnivåerna bör rimligen vara måttliga.
Vad jag erhållit som uppgift från leverantören är att sändarenheten sänder en kontinuerlig bärvåg på 400 MHz.
Jag är ägare till ett äldre oscilloskop med en specificerad bandbredd på 60 MHz samt en vertikal känslighet på 10 mV/ruta med probe .
Hur stora är chanserna att överhuvudtaget kunna iakttaga någon signal på sändarens slutsteg med dessa förutsättningar?
Jag har givetvis provat, men inte varit lyckosam.
Finns det något enkelt samband som visar hur många dB/MHz signalen faller när man mäter ovanför oscilloskopets bandbredd?

f.d.teletekn.
minst 3dB vid skopets maxfrekkvens, sedan en hel hög.
Var befinner du dig?
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Frekvens utanför oscilloskopets bandbredd

Inlägg av Bjaellerud »

Håller med Klas Kenny.
Visserligen är det inte tvärstopp vid instrumentets gränsfrekvens, men med så stor skillnad kommer du inte att se något, Svephastigheten räcker heller inte till.
Bygg istället en RF detektor, behövs bara en diod och nån konding.
Sök på nätet RF-detektor, diod-detektor, HF-probe, etc.
Och se uteffekten som en likspänning på en voltmeter.

Roy
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Frekvens utanför oscilloskopets bandbredd

Inlägg av Marta »

Finns det anledning förmoda felet är i sändarens RF-del? Annars är det fel ände att börja felsökningen.

Börja med att kontrollera om det kommer ut signal ur mottagarens demodulator och gör det även med avstånd mellan enheterna. Är där signal är radiodelarna sannolikt ok.

Saknas signalen där så kontrollera insignalen till sändarens modulator.

Utifrån dessa resultat får det bestämmas vad nästa steg skall bli.
upper
Inlägg: 16
Blev medlem: 10 november 2010, 19:35:02

Re: Frekvens utanför oscilloskopets bandbredd

Inlägg av upper »

Bjaellerud skrev: 8 september 2020, 11:34:56 Håller med Klas Kenny.
Visserligen är det inte tvärstopp vid instrumentets gränsfrekvens, men med så stor skillnad kommer du inte att se något, Svephastigheten räcker heller inte till.
Bygg istället en RF detektor, behövs bara en diod och nån konding.
Sök på nätet RF-detektor, diod-detektor, HF-probe, etc.
Och se uteffekten som en likspänning på en voltmeter.

Roy
Hej!
Hade själv denna ide tidigare.
En billig signaldiod typ 1N4148 och ett motstånd samt en keramisk kondensator borde vara tillfyllest.
Efter kontakt med leverantören så konstaterades att en felkod i mottagaren visade att felet gick att lokalisera till mottagaren.
Tack för goda råd!
Skriv svar