Nätspänning igenom nödstopp - Får man ha det?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DanielM
Inlägg: 2147
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Nätspänning igenom nödstopp - Får man ha det?

Inlägg av DanielM »

Håller på hjälpa en kille med att dra el i ett elskåp. I skåpet finns en liten PLC på en DIN-skena.

Men jag märker att nödstoppet är kopplat direkt till nätspänningen och slår man i nödstoppet så stängs PLC:n utav.

Får man verkligen ha det så här?
Ja, det är en stor industri som har dessa elskåp.

Jag tänkte bara om jag ska säga åt dom eller ska jag blunda?

Som jag har uppfattat nödstopp med PLC är att nödstoppet ska bara ge en signal till PLC:n ingång och PLC:n är den som ska stänga utav systemet, inte att PLC:n stängs av och strömmen bryts.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Nätspänning igenom nödstopp - Får man ha det?

Inlägg av Glenn »

Nödstoppet är ju för personskydd, och det fungerar väl som det är kopplat ?

Vet att det kan vara lite special med maskiner dock, vi har en bandsåg med magnetbroms i verkstan på jobbet , och då var det nåt special med inkopplingen för att bandet ska bromsas när man slår nödstoppet. (antar att bromsen kräver ström för att kunna bromsa ?)
DanielM
Inlägg: 2147
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Nätspänning igenom nödstopp - Får man ha det?

Inlägg av DanielM »

Jo. Visst fungerar det. Men är det verkligen så maskindirektivet ska se ut?

När jag byggde mitt första elskåp så fick jag lära mig att.

1. När nödstoppet trycks i så ska den skicka en hög signal till PLC:n
2. När PLC:n får den höga signalen så ska PLC:n avbryta operationen som den håller på med och går in i "uppstartsfasen" och väntar.
3. När operationen är avbruten så måste PLC:n markera att nödstoppet har tryckts in.
4. När operatören trycker ut nödstoppet igen så måste PLC:n få en bekräftelse från operatören att nödstoppet är tryckt ut nu. Där efter kan operatören göra så PLC:n fortsätter med sin operation från "uppstartsfasen".

Lägg även till att en hållkrets så när nödstoppet trycks in så kommer PLC:n att ta bort hållkretsen.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14770
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Nätspänning igenom nödstopp - Får man ha det?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Glenn skrev: 3 september 2020, 15:43:20 Nödstoppet är ju för personskydd, och det fungerar väl som det är kopplat ?

Vet att det kan vara lite special med maskiner dock, vi har en bandsåg med magnetbroms i verkstan på jobbet , och då var det nåt special med inkopplingen för att bandet ska bromsas när man slår nödstoppet. (antar att bromsen kräver ström för att kunna bromsa ?)
Vad händer i maskinen när strömmen till PLCn bryts? tänk om elektromagneten som används till att lyfta skrot bara tappar all ström?

Vid nödstopp skall maskinen gå in i ett för operatören säkert läge. Enda sättet att bestämma detta på ett säkert sätt är att PLCn får bestämma vad som sker när nödstoppet bryts.


meddela din uppdragsgivare. Gör det via mail eller SMS så det finns bevis för att du har informerat. Detta är anläggningsägarens ansvar att reda ut, kanske du får mer att göra :)
DanielM
Inlägg: 2147
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Nätspänning igenom nödstopp - Får man ha det?

Inlägg av DanielM »

Det ska jag göra. Tänkte att det här såg inte rätt ut. 240 Volt igenom ett litet nödstopp. :shock:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Nätspänning igenom nödstopp - Får man ha det?

Inlägg av tecno »

Stor industri === de har väl egna elektriker som ska sköta detta? (Har du behörighet där på platsen???)
DanielM
Inlägg: 2147
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Nätspänning igenom nödstopp - Får man ha det?

Inlägg av DanielM »

I detta fall valde dom en ny praktikant som skulle bygga elskåpet. Nu vill dom att jag ska bygga ett exakt likadant åt dom.

Jag har behörighet att bygga elskåp och dra elkablar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Nätspänning igenom nödstopp - Får man ha det?

Inlägg av mrfrenzy »

Man gör ju alltid en säkerhetsanalys innan skåpet ritas.
För det första, är det en säkerhetsplc? Om inte så måste nödstoppet ske externt, antingen genom att man bryter strömmen till PLC eller mellan PLC och frekvensomformare till exempel.

Sedan får man titta på hur maskinen är konstruerad, är det säkert att bryta strömmen i alla lägen eller måste man göra något speciellt innan, då kanske man behöver ett säkerhetsrelä eller en säkerhetsplc som hanterar logiken för det.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26315
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Nätspänning igenom nödstopp - Får man ha det?

Inlägg av danei »

Nackdelen med att ge en signal till PLC är att den inte funkar om man behöver nödstoppa för att PLC inte funkar.
Ett nödstopp måste ju med säkerhet stoppa. Så lösningen att bryta strömmen kan vara bättre än en signal till styrsystemet.
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Nätspänning igenom nödstopp - Får man ha det?

Inlägg av H.O »

Vad händer i maskinen när strömmen till PLCn bryts? tänk om elektromagneten som används till att lyfta skrot bara tappar all ström?

Vid nödstopp skall maskinen gå in i ett för operatören säkert läge. Enda sättet att bestämma detta på ett säkert sätt är att PLCn får bestämma vad som sker när nödstoppet bryts.
Det beror ju helt på vad maskinen ifråga gör och hur den är konstruerad. Generellt är det nog "bättre" att bryta strömmen än att förlita sig på att mjukvaran gör det rätta. Vad händer t.ex om PLC'n hänger sig pga av ett hårdvarufel eller en bugg i mjukvaran?

Skall man låta nödstopp och andra funktioner som har med personsäkerhet att göra (ljusbommar, grindar, dödmansgrepp och liknande) hanteras av en PLC så ska man nog använda en dedikerad Safety-PLC.

Att använda 230V som manöverspänning är i sig inget konstigt heller men kontaktblocken på nödstoppet skall naturligtvis vara specificerade för den spänningen. Däremot skall ju inte maskinen återstarta genom att bara återställa nödstoppet.
DanielM
Inlägg: 2147
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Nätspänning igenom nödstopp - Får man ha det?

Inlägg av DanielM »

mrfrenzy skrev: 3 september 2020, 16:37:54 Man gör ju alltid en säkerhetsanalys innan skåpet ritas.
För det första, är det en säkerhetsplc? Om inte så måste nödstoppet ske externt, antingen genom att man bryter strömmen till PLC eller mellan PLC och frekvensomformare till exempel.

Sedan får man titta på hur maskinen är konstruerad, är det säkert att bryta strömmen i alla lägen eller måste man göra något speciellt innan, då kanske man behöver ett säkerhetsrelä eller en säkerhetsplc som hanterar logiken för det.
Det är en vanlig LOGO.

Maskinen lyfter 2 ton.
DanielM
Inlägg: 2147
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Nätspänning igenom nödstopp - Får man ha det?

Inlägg av DanielM »

H.O skrev: 3 september 2020, 16:43:59
Vad händer i maskinen när strömmen till PLCn bryts? tänk om elektromagneten som används till att lyfta skrot bara tappar all ström?

Vid nödstopp skall maskinen gå in i ett för operatören säkert läge. Enda sättet att bestämma detta på ett säkert sätt är att PLCn får bestämma vad som sker när nödstoppet bryts.
Det beror ju helt på vad maskinen ifråga gör och hur den är konstruerad. Generellt är det nog "bättre" att bryta strömmen än att förlita sig på att mjukvaran gör det rätta. Vad händer t.ex om PLC'n hänger sig pga av ett hårdvarufel eller en bugg i mjukvaran?

Skall man låta nödstopp och andra funktioner som har med personsäkerhet att göra (ljusbommar, grindar, dödmansgrepp och liknande) hanteras av en PLC så ska man nog använda en dedikerad Safety-PLC.

Att använda 230V som manöverspänning är i sig inget konstigt heller men kontaktblocken på nödstoppet skall naturligtvis vara specificerade för den spänningen. Däremot skall ju inte maskinen återstarta genom att bara återställa nödstoppet.
Så 230V igenom nödstoppet är OK?
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Nätspänning igenom nödstopp - Får man ha det?

Inlägg av H.O »

Som sagt, att använda 230VAC som manöverspänning är i sig inget fel.
Om det står på nödstoppets kontaktblock att de klarar den spänningen så är det - i sig - OK.
Joe
Inlägg: 1645
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Nätspänning igenom nödstopp - Får man ha det?

Inlägg av Joe »

Om det är ett gammalt telemecanique så klarar kontakterna 240VAC 10A, de nya 6A
Viktigt dock är att när man drar ut (återställer) nödstoppstrycket får maskinen ej återstarta automatiskt, utan man ska manuellt trycka på återställning, start eller motsvarande.

Mycket tyckande runt nödstopp.. :doh:
Det är riskbedömningen som bestämmer vilken klass man hamnar i och vad som ska hända när nödstoppet trycks in. SIL och Performance level

Generellt så bryter man kraften till det som genererar den farliga rörelsen, tex magnetventiler, kontaktorer och reläer.
Att bryta spänningen till PLC logiken är oftast inget bra sätt, men enklast. Bättre då att bryta spänningen till utgångarna.
PLC ska ha hög (1) signal när nödstoppet är ok, dvs ej påverkat. Detta för att kabelbrott inte ska leda till farliga situationer.

När det gäller lyftmagneter är det lite speciellt, då kraften ska vara till vid nödstopp men även batteribackup.
DanielM
Inlägg: 2147
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Nätspänning igenom nödstopp - Får man ha det?

Inlägg av DanielM »

Okej. Då vet jag att det är inget problem här. Bara fortsätta. :)

Ska tala lite med dom imorgon kring detta.
Skriv svar