Hur ska jag beräkna hur många ampere jag ska leverera från mitt labbaggregat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
perik
Inlägg: 82
Blev medlem: 10 februari 2011, 18:06:20

Hur ska jag beräkna hur många ampere jag ska leverera från mitt labbaggregat?

Inlägg av perik »

Jag har köpt ett labbaggregat. På aggregatet går det att ställa både ström och spänning. jag har tidigare kört på en transformator med fasta spänningslägen 3, 4.5, 6, 7.5, 9,12 volt. Strömmen är specad till 2000mA24VA(max). Jag har inte brytt mig så mycket om strömmen men nu när jag kan ställa strömmen själv blir jag lite tveksam på hur jag ska göra.

Hur ska jag tänka kring hur jag ska speca hur många ampere jag ska mata?

Jag har ju tänkt att strömmen regleras av belastningen dvs att om jag matar 12 V till något så regleras strömmen av sig själv utifrån belastningen och jag behöver därmed inte tänka så mycket på det utan handlar mer om vad som är kapabelt att leverera. Om man tar ett exempel med en laddare till en telefon så laddar ju en laddare med 2 ampere din telefon snabbare än en med 0.5 ampere. Och det är telefonen som avgör hur mycket ström den ska dra(?)

Så hur noga behöver jag vara med att speca strömmen? Kan jag se värdet som det max antal ampere som den är kapabel att leverera eller behöver jag vara mer noggrann än så. (antar det annars hade man ju inte behövt något värde utan alltid ha maxvärdet som referenspunkt, i mitt fall omkring 18 ampere).

T.ex. matar jag en drivaren a4988 till en stegmotor från aggregatet så finns det i drivaren en currentlimiter så jag antar att den är inga konstigheter att ställa manuellt som i denna beskrivning:
https://ardufocus.com/howto/a4988-motor ... t-tuning/

Men t.ex. om jag matar en raspberry pi med 5V och 3A (samma som den officiella adaptern). Är då 3A max vad RPi kan leverera och om jag utifrån ohms lag ansluter belastningar med mer an 1.66 ohm (15 / 3) så kan den gå sönder? Men den kan väl fortfarande inte leverera mer 3A?

Ursäkta det lite snurriga inlägget men kan någon hjälpa mig att reda ut begreppen :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur ska jag beräkna hur många ampere jag ska leverera från mitt labbaggregat?

Inlägg av TomasL »

Strömmen bestäms av lasten, inget annat, dock kan det vara bra med en strömbegränsning, så man inte eldar upp saker när det blir kortslutning.

Vad är det du vill uppnå, och varför vill du specificera strömförbrukningen?

Beträffande Raspin, så skall den medföljande väggvårtan kunna försörja de piggy-back korten som säljs och även display mm.
Raspin (eller snarare processorn) kan garanterat inte leverera den strömmen, typ några hundra mA totalt, på sin höjd, på IO-pinnarna
Senast redigerad av TomasL 19 oktober 2021, 00:08:36, redigerad totalt 1 gång.
perik
Inlägg: 82
Blev medlem: 10 februari 2011, 18:06:20

Re: Hur ska jag beräkna hur många ampere jag ska leverera från mitt labbaggregat?

Inlägg av perik »

TomasL skrev: 19 oktober 2021, 00:04:54 Vad är det du vill uppnå, och varför vill du specificera strömförbrukningen?
Det vill jag inte :) men något måste jag ju ställa den på :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur ska jag beräkna hur många ampere jag ska leverera från mitt labbaggregat?

Inlägg av TomasL »

Det beror ju på vad du skall göra, säg hundra mA över maxförbrukningen för din applikation.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Hur ska jag beräkna hur många ampere jag ska leverera från mitt labbaggregat?

Inlägg av svanted »

Jag har ju tänkt att strömmen regleras av belastningen dvs att om jag matar 12 V till något så regleras strömmen av sig själv utifrån belastningen och jag behöver därmed inte tänka så mycket på det utan handlar mer om vad som är kapabelt att leverera
ström och spänning följs åt,
man kan inte ställa 12V till en last och sen reglera strömmen.
om du kopplar in en motstånd på låt säga 12 ohm, när du ökar spänningen kommer strömmen att öka med,
så när du har 12V kommer strömmen att vara 1A och om du minskar strömmen på potten så sjunker spänningen.

nu pratar vi inte om DCDC omvandlare som en mobilladdare, de matas med en spänning men reglerar det som den ger ut.
och även internt i telefonen finns en egen strömreglering, troligen PWM.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hur ska jag beräkna hur många ampere jag ska leverera från mitt labbaggregat?

Inlägg av arvidb »

perik skrev: 18 oktober 2021, 23:07:40 Jag har ju tänkt att strömmen regleras av belastningen dvs att om jag matar 12 V till något så regleras strömmen av sig själv utifrån belastningen och jag behöver därmed inte tänka så mycket på det utan handlar mer om vad som är kapabelt att leverera.
Det stämmer!
perik skrev: 18 oktober 2021, 23:07:40 Så hur noga behöver jag vara med att speca strömmen?
Om du vet att en viss last inte kommer att dra mer än en viss ström så kan det vara läge att ställa strömbegränsningen något högre än så, för att skydda lasten vid eventuella fel. Annars är det mest när det är strömmen som är det viktiga snarare än spänningen som du behöver ställa in en specifik strömbegränsning, till exempel vid batteriladdning.
perik skrev: 18 oktober 2021, 23:07:40 Kan jag se värdet som det max antal ampere som den är kapabel att leverera?
Japp!
Mindmapper
Inlägg: 6370
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Hur ska jag beräkna hur många ampere jag ska leverera från mitt labbaggregat?

Inlägg av Mindmapper »

När man kommit fram till vilken ström man max kan tillåta ser det ut som många inte riktigt vet hur de ska ställa in labbaggregatet.
Ofta beroende på att man inte riktigt förstår konceptet med strömbegränsning.
Så här gör jag alltid.

1 Ställ strömgränsen
Dra ner utspänningen, kortslut utgången. Dra på spänningen en aning. Ställ in den maxström du kan acceptera.
Ta bort kortslutningen.

2. Ställ in den utspänning du vill ha.

Koppla in belastningen!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11277
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Hur ska jag beräkna hur många ampere jag ska leverera från mitt labbaggregat?

Inlägg av Klas-Kenny »

1 Ställ strömgränsen
Dra ner utspänningen, kortslut utgången. Dra på spänningen en aning. Ställ in den maxström du kan acceptera.
Ta bort kortslutningen.
Beror ju lite på vad man har för aggregat dock, om man behöver gå det extra steget med att kortsluta utgången.

På många aggregat där man kan stänga av utgången, så visas inställd ström när utgången är inaktiverad.
Palle500
Inlägg: 4483
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Hur ska jag beräkna hur många ampere jag ska leverera från mitt labbaggregat?

Inlägg av Palle500 »

Om du vill ha tex 12 V för att mata någon pryl. Ja då ställer du spänningen på 12 V och strömmen på max, då blir strömmen det som behövs vid 12 V även om strömbehovet varierar upp till max ström som labbaggregatet kan lämna. Om du ställer in en låg ström så sänker labbaggregatet utspänningen om ansluten pryl vill ha mer ström än du ställt in.
Du kan enkelt testa detta genom att ansluta en vanlig röd LED till labbaggregatet där du ställt max strömmen till 10 mA då blir utspänningen ca 1,8 V oavsett hur mycket du vrider på spänningsratten. Om du vrider ned spänningen under 1,8 V så ser du att strömmen minskar och med ännu lite lägre spänning så slocknar lysdioden.
perik
Inlägg: 82
Blev medlem: 10 februari 2011, 18:06:20

Re: Hur ska jag beräkna hur många ampere jag ska leverera från mitt labbaggregat?

Inlägg av perik »

Så t ex om jag känner till spänningen men inte strömmen skulle det funka att i teorin (även om det självklart är bättre att veta) att sätta spänningen till vad som är angivet och sedan strömmen till t.ex. 10 A även om jag misstänker att den bara behöver 1 A? Eller skulle jag riskera att skada något? Hur ska jag tänka i dessa fall?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur ska jag beräkna hur många ampere jag ska leverera från mitt labbaggregat?

Inlägg av TomasL »

Tja, du kan ju börja med att sätta spänningen, och sedan öka strömbegränsaren tills dess att du får den spänning som du skall ha.
perik
Inlägg: 82
Blev medlem: 10 februari 2011, 18:06:20

Re: Hur ska jag beräkna hur många ampere jag ska leverera från mitt labbaggregat?

Inlägg av perik »

TomasL skrev: 20 oktober 2021, 16:44:15 Tja, du kan ju börja med att sätta spänningen, och sedan öka strömbegränsaren tills dess att du får den spänning som du skall ha.
Ah okej. Jag fattar. Så om jag har för låg ström satt så klarar den inte heller av leverera tillräckligt med spänning? Så jag kan helt enkelt mäta spänningen och vrida upp strömmen. Och då klarar den helt enkelt inte av att leverera 12 volt eller vad jag nu satt förrän jag har tillräckligt med specad ström. Är det rätt uppfattat?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur ska jag beräkna hur många ampere jag ska leverera från mitt labbaggregat?

Inlägg av TomasL »

Typ. Men det handlar inte om att styra strömmen.
Din nätdel drar ned spänningen för att strömmen inte skall bli högre än inställt värde.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur ska jag beräkna hur många ampere jag ska leverera från mitt labbaggregat?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En variant är att vrida strömbegränsningen på max och be till gudarna men en annan är att göra ett snabbt överslag. Har du en Arduino med 8 lysdioder säg att Arduinon vill ha 150mA och lysdioderna 10mA/styck. Det blir 230mA. Då kan du kanske ställa strömbegränsningen på 250mA.
Har du en en större last som en kinesisk 25W klassD-förstärkare som ska matas med 15V ger en mycket grov beräkning att den kanske slukar 1.7A - alltså ställ aggregatet på 2A.

Skulle nu Arduinon, förstärkaren eller vad det nu är, vara eländig, begränsas strömmen (och därmed spänningen) så inget brinner upp med öppen låga.

Att spänningen sjunker beror på det enkla förhållande kallat Ohms lag: U = R * I. Om du håller I (strömmen) fast och lasten (R som i Resistans) är låg (nära kortslutning t ex) kan inte U (spänningen bli högre än vad faktorn R * I blir).
Palle500
Inlägg: 4483
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Hur ska jag beräkna hur många ampere jag ska leverera från mitt labbaggregat?

Inlägg av Palle500 »

perik skrev:
TomasL skrev: 20 oktober 2021, 16:44:15 Tja, du kan ju börja med att sätta spänningen, och sedan öka strömbegränsaren tills dess att du får den spänning som du skall ha.
Ah okej. Jag fattar. Så om jag har för låg ström satt så klarar den inte heller av leverera tillräckligt med spänning? Så jag kan helt enkelt mäta spänningen och vrida upp strömmen. Och då klarar den helt enkelt inte av att leverera 12 volt eller vad jag nu satt förrän jag har tillräckligt med specad ström. Är det rätt uppfattat?
Ja rätt fattat. Men då många saker drar olika ström beroende på vad dom utför så kan strömbehovet ändras när du använder en given sak.
Om du då satt strömmen så att den får rätt spänning kommer spänningen att variera med förändringar i strömmen. Ökad belastning sänker spänningen och minskad belastning ökar spänningen upp till den spänning du satt vid obelastad utgång från labbaggregatet.
Så i ditt exempel här ovan så kanske max spänningen är satt högre än 12 volt? Men då du ökar strömmbegränsningen tills det visar 12 volt betyder det inte att spänningen inte kan bli högre än 12 volt!
Tänk på spänning som vattentryck, ström som flöde och resistans som hur mycket man öppnar vattenkranen.
Du kanske kan ge oss ett konkret förslag på någon pryl du vill köra med labbaggregatet, då kan du få hjälp hur du ställer in för att se vad som händer när man spänning eller strömbegränsar? Även en bild på labbaggregatet och lite data på det.
ACEB6C97-B50A-431F-B8B9-4DEFD114274B-6602-000004B54241D13B.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar