Önskar tips på lödstation, billig smd, ej varmluft.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Önskar tips på lödstation, billig smd, ej varmluft.

Inlägg av MNorrgren »

Hejsan.

Undrar om någon har ett tips på en bra men billig lödstation, digitala inställningar för smd.

Önskar således en liten, mycket nätt lödpenna med en mycket liten spets.

Någon som har ett tips för en sådan?

Jag har sett en som heter hakko t12 men vet inte hur stor eller liten den är i verkligheten. Har inte råd att beställa en bara för att prova och upptäcka att den är för stor.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Önskar tips på lödstation, billig smd, ej varmluft.

Inlägg av mankan »

Hakko T12 är en spetstyp, den finns i olika varianter mer eller mindre lämpade för SMDlödning. Samma sak med Hakko T18.
Ju mindre spets man har ju viktigare är det med bra temperaturreglering i systemet(station/lödpenna/spetstyp) så man får ut värmen genom spetsen. Jag är nöjd med min Hakko FX-888 och löder oftast SMD med en liten mejselformad spets. Men sedan jag kom över ett par Wellerpennor(WSP80 & WMP) så har jag börjat gilla böjda rundade spetsar för SMD. Gäller även för Hakkon. Bäst är de att ha flera lödpennor så man snabbt kan byta mellan olika spetsar beroende på lödning. Vid stora jordplan kan en krökt rund spets vara otillräcklig och då vill man ha nåt lite större. För snabba spetsbyten har Hakko FX888 en del att önska.

Sedan beror det på hur smått man behöver löda, jag håller mig mest på 0603 och uppåt (0805, 1206) men ibland blir det 0402 och nån enstaka 0201.

Som sista tips, sök lite på forumet, det finns många bra tips i ämnet.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Önskar tips på lödstation, billig smd, ej varmluft.

Inlägg av MNorrgren »

Tackar för tipset!

Av dessa tre ser hakko t12 mest lockande ut, ser mer smidigare ut i alla fall.

Jag har en weller whs40 redan, men den är på tok för stor och klumpig för smd… även om pennan i sig är liten och nätt.

Jag kommer inte löda mindre än 0402 då jag måste köra på frihand, har inget mikroskop än, så det får väl bli ungefär här. Det går precis men mindre än så är svårare! Testat någon gång men hmm… 0402 går, även om det är smått utan mikroskop!

Ska såklart söka lite mer på ämnet här, tänkte bara om någon satt på bra tips!

Jag kommer ihåg den vi hade på en mobilreparationsfirma för många år sedan, hela apparaten och framförallt penna och spets var mycket mycket liten. Kostade säkert massor också såklart.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Önskar tips på lödstation, billig smd, ej varmluft.

Inlägg av Glenn »

Nu är ju just WHS40 en station ur wellers konsumentserie, men nog måste du väl kunna köpa smala lödspetsar även till den ?

För det är ju egentligen lödspetsen som är det inbtressantaste här, och givetvis vettig tempreglering.


Jag har annars en JBC-station avsedd för just SMD med superliten spets över, men den är inte lämplig för större saker utan bara smått. (Jag använder den enbart till riktigt små saker)
pfyra
Inlägg: 345
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Önskar tips på lödstation, billig smd, ej varmluft.

Inlägg av pfyra »

Jag har också en WHS40 och om jag minns rätt så finns det två mejselformade spetsar och en konisk att välja mellan. Jag har inte provat den koniska men jag har lött lite smd med den mindre mejselformade spetsen. Använder man hörnet så blir det ungefär som en mejselformad spets fast med mer termisk massa så det värmer lite bättre.

Jag använder numera en JBC-station också men framförallt så är det förstoringen som underlättar känner jag. Jag har använt ett äldre förstoringsglas med lysrör (finns tips om en billig liknande apparat i en tråd i köp-och-sälj just nu) men även ett mantis-mikroskop. Har ett vanligt mikroskop (3,5-90x zoom) också men det fungerar dåligt tillsammans med glasögon och inget vidare utan glasögon för min del heller (linser skulle så klart fungera!).
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Önskar tips på lödstation, billig smd, ej varmluft.

Inlägg av E Kafeman »

Om man vill ha låg prislapp finns knappast mer prisvärd modern lödstation än denna Quicko: https://www.aliexpress.com/item/32994824865.html
Jag är inte helt förtjust i spetsarna man erbjuder i paketet. Enbart spetsiga spetsar gör att det blir svårt att behålla lödtenn på spetsen och svårare på en stor värmeöverföringsyta mot lödpaddar.
Min rekommendation är att köpa till en BC2 lödspets så klarar du 0402 och även lite större komponenter men har du råd så köp paketet med 4 spetsar då det finns alltid tillfällen då de passar bättre.
Utöver att vara billig är något som många värderar att det är kort överhäng, avståndet från handtaget till lödspetsen, vilket underlättar när man ska löda smått.
Det finns flera lödpennor att välja på men det är den blå pennan som ger kortast överhäng.
Lödpennan finns billigare från alternativa handlare på AliX men sämre pennor och styvare ej silikon-kabel förekommer och KSGER som är snarlik har sämre kvalitets-rykte.
Är det viktigt att prispressa finns stationen utan nätaggregat där man kan återanvända en gammal laptop-laddare eller något annat som kan ge 19-25V 100W.

Annan viktig faktor är att lödpennan automatiskt kan ställas ner i standby-temperatur, vilket gör att att lödpetsen får längre oxidfri/vätande livslängd.
Från standby på 150 grader till 300 grader lödbar temperatur tar det två sekunder, lagom den tiden det tar att hämta lödpennan från stället till lödstället.
Pennan innehåller en vibrations-sensor som automatiska aktiverar pennan resp går i standby när man inte använder den.
Jag har min penna inställd till standby inom en minut och använder jag inte pennan på en timme stänger den av pennan helt.
Det som inte ingår i paketet ovan är lödställ, fluss och mässingsull. Antingen köper man till det eller har man det från tidigare lödpenna.
Mässingsullen är för rengöring av spetsen och är enligt mej ett bättre alternativ än blöt svamp till dessa snabbvärmda lödpennor.
Denna lödstationen tillhör en modernare generation lödpennor där temperturavkänning och värmefunktioin sitter direkt i spetsen och inte som separta element som indirekt värmer en lödspets. Då det är kortare väg för termiska återkopplingen kan man ösa på med mer lödeffekt utan att få instabil temperatur. Spetsarna Quicko använder är Hakkos T12 eller alternativtillverkade. Quicko förefaller ha egen tillverkning.

JBC's olika lödpennor har länge varit det av många fördragna märket för proffesionell handlödning av SMD då de varit ensamma om denna lödspetstekniken och kostnaden för en lödstation har börjat på 5.000kr med lödspetsar för 400kr/st. Numera finns flera pirat-alternativ, somliga klassas till och med som bättre än JBC-originalet och med priser neråt 1500 kr.
Alternativet är något från Metcal, som är än dyrare och där man har löst termiska återkopplingen på ett helt eget sätt.

Jag använder numera både JBC och en Quicko. De står beredda 24/7. De har inte varit avstängda på åratal, de sköter det själva och jag behöver aldrig vänta på att en penna ska bli varm från det att jag tar den i stället. Med två stationer så kan man ha lite olika spetsar ständigt beredda och Quicckon användsnär det är lite mer fullödning med direktkontakt med lödstället typ släplödning av IC-kretsar. Till Quickon har jag även en spets för att smälta smältlim eller "borrra" i plastlådor.

Det finns massor av tester på youtube där man jämför olika typer av lödpennor. Här ett exempel från en som testat det mesta i lödväg och vet bra vad han talar om:
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Önskar tips på lödstation, billig smd, ej varmluft.

Inlägg av MNorrgren »

Tack snälla för alla tips! Nu har jag en delbart gå på och det kommer sannolikt bli en av dem. Fantastiskt! Alltid kanonhjälp här. Mycket lättare att få tips från någon som har dem eller provat dem.

Ska ta en kik på de respektive och se vilken som passar bäst.

Varför jag ändå funderar på en relativt billig variant är pga att jag lördag smd kanske 2 gånger per år, men då vill jag ha något som är lite bättre!

Whs40, den är helt ok och går att lösa so-kapslar. Har jag gjort en del faktiskt. Men jag har problem att hitta bra spetsar som håller värmen bra, när de börjar bli mindre och riktigt små. Själva lödspetsen i sig är förhållandevis ganska grov när man ska lösa smått. Har inte hittat en spets med tillräckligt liten tipp på. Hmm, svenskan här, nåväl. Jag är annars nöjd med denna, den klarar det mesta och ger bra värme, helt ok värmereglering också! Men som nämnts, det är ju en spets som sitter i ett värmeelement så där är en del förluster… skulle också vilja komma ifrån det. Så t12 låter som ett bra alternativ!

Jag ska kika på alla förslag , tack igen alla! Återkommer längre fram med vilket station det blir!
Skriv svar