Snygg förgrening av trefas

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nickedemuz
Inlägg: 37
Blev medlem: 4 november 2015, 07:29:25

Snygg förgrening av trefas

Inlägg av Nickedemuz »

Har en pytteliten verkstad på ca 11kvm där jag har ett antal trefasmaskiner (6st i dagsläget). För närvarande har jag tre byggcentraler och en förgrening med tre uttag för att kunna ha alla inkopplade samtidigt. Det blir inte speciellt snyggt och ganska opraktiskt.
Jag har som mest igång två maskiner samtidigt och ingen drar mer än 3kW.
Helst skulle jag ju vilja dra in matarkabeln i ett elskåp och fördela ut på ”rätt” sätt men jag är inte behörig elektriker och vill inte riskera någon slags problem med försäkringsbolaget om det nu skulle hända något.
Med ”rätt” sätt menar jag en proper distribution via två av något liknande denna:
65C6E1F0-7148-463C-ACFC-5976E9431ABE.png
Finns det några förslag därute på ehuru jag skulle kunna gå tillväga med detta? :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14884
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Snygg förgrening av trefas

Inlägg av rikkitikkitavi »

Ja, du anlitar en elektriker som sätter upp skåp, förlägger kabel och uttag på rätt ställe. Normalt har man ju fasskenor och DIN skenemonterade gruppsäkringar. Gärna en jordfelsbrytare.

Problemet är inte kopplingsplinten, även om du naturligtvis måste välja rätt typ så du inte får överbelastning och brand. Du har snöat in på en liten detalj som egentligen inte är problemet.

Jg har inte tittat på om den kopplingsplinten är lämplig för fast installation av el eller om den har andra användningsområden. Den kanske är avsedd för installation i apparater?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Snygg förgrening av trefas

Inlägg av danei »

Alternativt göra en korrekt installation utan behörighet. Det är inte tillåtet, men bortsett från att anlita en elektriker är det det bästa alternativet.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Snygg förgrening av trefas

Inlägg av Nerre »

Ett alternativ kanske kan vara att bygga en egen "anpassad" byggcentral.

Då är det väl inte fast installation längre i alla fall. Om den inte säljs, utan bara används "internt", tror jag inte den behöver CE-märkas, däremot ska den uppfylla alla relevanta krav för CE-märkning ändå.

Det är väl i princip lika svårt/enkelt, skillnaden är att det inte är olagligt att bygga en byggcentral utan behörighet. Vem som helst kan bygga den och dokumentera att den uppfyller relevanta krav.

Med fast installation så spelar det ingen roll hur rätt eller fel man gör, där handlar allt om att man måste ha behörighet. (Då förutsätts man per automatik göra rätt, även om man gör fel.)
rikkitikkitavi
Inlägg: 14884
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Snygg förgrening av trefas

Inlägg av rikkitikkitavi »

danei skrev: 28 februari 2021, 09:06:50 Alternativt göra en korrekt installation utan behörighet. Det är inte tillåtet, men bortsett från att anlita en elektriker är det det bästa alternativet.
Det är bättre än en olaglig men korrekt installation än en laglig men inkorrekt installation utförd av en auktoriserad elektriker....det sista händer ibland. Men då har man alltid en ansvarsförsäkring att falla tillbaka på även om anläggningsägaren alltid är ansvarig för anläggningen så har man gjort vad som är rimligt att kräva då man inte får göra något själv utan auktorisation.

Men om man måste fråga hur man skall göra skall man nog inte tro att det blir rätt när man gör det själv.

Byggcentraler är inte tillåtna för vad som uppenbart är fast installation. Fast installation är det när det är maskiner som står utplacerade som inte flyttas på flera år.
Men det behöver inte vara dåligt ur elsäkerhetssynpunkt givet att de sköts väl. De kan ju vara avsedda för lite tuffare tag tom.
Senast redigerad av rikkitikkitavi 28 februari 2021, 09:35:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Snygg förgrening av trefas

Inlägg av säter »

Att sätta upp en Canalisskena i taket kanske vore något?
rikkitikkitavi
Inlägg: 14884
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Snygg förgrening av trefas

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det beror nog lite på hur maskinerna står och hur deras sladdar är anslutna.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Snygg förgrening av trefas

Inlägg av Nerre »

rikkitikkitavi skrev: 28 februari 2021, 09:33:31 Fast installation är det när det är maskiner som står utplacerade som inte flyttas på flera år.
Om nån har en liten stationär 1-fas svarv som ansluts med stickpropp menar du alltså att det plötsligt skulle räknas som fast installation bara för att den inte flyttas på flera år?

När jag jobbade med elsäkerhetsprovning så var definitionerna så här:

Fast installerad = Det krävs verktyg för att koppla loss kabeln. (Intressant nog räknas också 3-fasdon som fast installationen, trots att det inte krävs verktyg. Jag tror det beror främst på att donen inte är avsedda att kopplas i och ur lika många gånger som en vanlig stickpropp.)

Den Engelska termen är lite tydligare: Permanently installed. Motsatsen är alltså "plug connected".

Fast monterad (Fixed på Engelska) = Fastskruvad i golv, tak eller vägg. Kan vara såväl fast installerad som stickproppsansluten. Många belysningsarmaturer är fast monterade, även om de är anslutna med lamppropp.

Stationär (Stationary på Engelska) = Inte fastskruvad, men inte avsedd att flyttas (tänk "tvättmaskin"). Kan vara såväl fast installerad som stickproppansluten.


Däremot kan det mycket väl vara så att byggcentraler inte får användas som permanent lösning, men var drar man gränsen mellan tillfällig och permanent?

Om det nu finns ett befintligt 3-fasuttag dit alla maskiner kan anslutas (en i taget), så tycker ju i alla fall jag att det verkar vara en vettigare lösning att grena upp mha en byggcentral än att koppla i och ur 3-fasdon varje gång man ska använda en annan maskin än den som råkar vara inkopplad just nu.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14884
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Snygg förgrening av trefas

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag avsåg att byggcentralerna och förlängningskabel ersätter fast installerad gruppcentral med installationskabel förlagd på rätt sätt osv. Apparaten skall anslutas enligt leverantörens anvisning.

Den är inte fast installerad bara för den är svårflyttad.

Självklart är det en lös defintion på vad som är permanent installation men en byggcentrallösning som används år ut och år in kommer , OM det uppstår en elolycka ifrågasättas som tillfällig installation med hög sannolikhet. Det finns rätt gott om sådana fall. Det är återigen anläggningsägaren som är ansvarig och behöver göra en riskbedömning om det är värt det.

Man kan bara lyfta riskerna och peka på behovet av att göra en bedömning, utan att hänfalla till paragrafrytteri och standardorgasmerande.
is it safe.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nickedemuz
Inlägg: 37
Blev medlem: 4 november 2015, 07:29:25

Re: Snygg förgrening av trefas

Inlägg av Nickedemuz »

Jag anade att jag skulle öppna upp ”gör det inte själv om du inte är elektriker”-lådan här :D
Flera av er är inne på vad jag egentligen undrar (skulle nog skrivit frågan annorlunda).
Det är frågan om var gränsen går för fast installation.
Jag har en elektriker som jag alltid anlitar för ”riktiga” jobb men när det i princip handlar om en proper förgrening så går det mot att göra det själv. Jaja, här kommer jag säkert få ”ALLA el-jobb är riktiga jobb”-smockan också så dom skummar jag bara förbi :D
Vad jag söker ned ljus och lykta är väl egentligen en sketen förgreningssladd för trefas? Alla uttagen som jag kopplar på är säkrade på 16A
Jag har redan en sånhär:
4449FE1C-289F-4436-9D92-37DBF7083CAD.jpeg
Men dom är minst sagt inte så bra. Skulle föredra att alla uttagen går åt samma håll för att undvika ormboet. Några fler uttag vore ju också att föredra.
Återigen, att ha för många trefasuttag på samma matning kan låta väldigt dumt men det beror ju också på hur många maskiner som är igån samtidigt. Här har jag högst två igång samtidigt och inga drar mer än 3kW, det flesta ligger under 2,2 (trefasmotorer).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14884
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Snygg förgrening av trefas

Inlägg av rikkitikkitavi »

Risken är väl att du överbelastar fördelningen om du kör igång för många maskiner samtidigt i ett ögonblick av plötslig och akut senilitet om de inte är individuellt avsäkrade :)

Med hänvisning till min och Nerre dialog, 11 kvm är inte mycket och har man långa anslutningar till maskinerna så...
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Snygg förgrening av trefas

Inlägg av Palle500 »

Skruva fast 6st CEE uttag på en plywoodskiva och koppla EKK 5Gx2,5 mm^2 i en större kopplingslåda som du även går in med en gummikabel 5G 2,5 genom en förskruvning så du får dragavlastning och dammtätt IP44. Sätt sen en CEE handske på gummikabel. Som du ansluter i det fasta uttaget. Antar att du redan skyddar det uttaget med jordfelsbrytare och max 16A säkringar?
Ja så har du gjort dig en byggcentral för under tusenlappen.
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... da-402076/
IMG_1695.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Snygg förgrening av trefas

Inlägg av grym »

Nickedemuz skrev: 28 februari 2021, 10:32:31 Jag anade att jag skulle öppna upp ”gör det inte själv om du inte är elektriker”-lådan här :D
Flera av er är inne på vad jag egentligen undrar (skulle nog skrivit frågan annorlunda).
Det är frågan om var gränsen går för fast installation.
Jag har en elektriker som jag alltid anlitar för ”riktiga” jobb men när det i princip handlar om en proper förgrening så går det mot att göra det själv. Jaja, här kommer jag säkert få ”ALLA el-jobb är riktiga jobb”-smockan också så dom skummar jag bara förbi :D
Vad jag söker ned ljus och lykta är väl egentligen en sketen förgreningssladd för trefas? Alla uttagen som jag kopplar på är säkrade på 16A
Jag har redan en sånhär:
4449FE1C-289F-4436-9D92-37DBF7083CAD.jpeg
Men dom är minst sagt inte så bra. Skulle föredra att alla uttagen går åt samma håll för att undvika ormboet. Några fler uttag vore ju också att föredra.
Återigen, att ha för många trefasuttag på samma matning kan låta väldigt dumt men det beror ju också på hur många maskiner som är igån samtidigt. Här har jag högst två igång samtidigt och inga drar mer än 3kW, det flesta ligger under 2,2 (trefasmotorer).
man kan ta någon sådan kopplings sak och ta kontakterna och skruva ihop en egen uttagslist med 6-8 st trefasuttag på raken

kan finnas vanliga uttag med ungefär samma sorts del med kontakterna, där det är lätt att skruva ihop dom i en lådda

omnu TS råkar överbelasta så går ju säkringarna, inget större bekymmer
Bo.Siltberg
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Snygg förgrening av trefas

Inlägg av Bo.Siltberg »

Tänk på att fast eller "lös" installation egentligen inte spelar någon roll. Gör man fel "åker man dit". Man har en ansvar inför elsäkerhetslagen att skarvsladdar och annat löst är i gott skick och används enligt anvisningarna. Det är samma lag som säger att arbete på den fasta installationen är behörighetskrävande. Så det som gäller alla dagar i veckan är ett väl utfört arbete som inte orsakar några blåljusutryckningar och försäkringsärenden. Allt annat är sekundärt, men inte oviktigt. Bara att det är snyggt och ser bra ut förhindrar att folk pekar finger och ifrågasätter.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Snygg förgrening av trefas

Inlägg av Palle500 »

Aha, tack Bo det visste jag inte, men är välv självklart att man måste ha egen kännedom. Kan länka till en bra artikel, känner igen författaren hmm....
https://www.byggahus.se/10-regler-inom- ... r-tumma-pa
ja men då är detta riktigt snyggt. Speciellt kabeln på porslinisolatorerna
IMG_1701.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar