Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 24759
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Som jag skrev i griniga tråden förra helgen så stanande ju hojen medans jag körde.

https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 9#p1539429

Sen i veckan försökte jag få loss förgasaren, men japanerna har ju byggt hojen runt den..

Idag rullade jag ut den så jag fick plats och ljus och började mecka, efter att ha tagit bort hela avgasreningsjoxet (nån burk med massor av slangar, borde avskaffa den helt..) och batteriet, och batterifästet, och luftfilterlocket, och lossat båda ljuddämparna, och lossat pakethållaren så jag kunde lossa bakskärmen och fästet till denna så kunde jag äntligen demontera snorkeln från luftburken och skjuta tillbaka den 3-4cm så att förgasaren preciis kan krånglas upp där.. givetvis efter att ha tagit bort åtta slangar, skruvat bort båda gaswirarna, och chokewiren

upp med den på bänk och isär.. men vad fanken..
20200620_162317 (Large).jpg
Nån tidigare stjärnmeck har tätat med packning på tub som sen har lossnat och hamnat i flottörhuset..

..Sen när jag körde om har en slamsa sugits upp i huvudmunstycket förstås..
20200620_162312 (Large).jpg
Svårt att se kanske, men det sitter alltså en bit packningssmet inne i munstycket och täpper för helt, inte konstigt att den stannade.

Passar förstås på att göra rent och blåsa rent överallt när jag ändå håller på, och då upptäcker jag att ett lock på sidan med vacuumanslutning sitter löst,
enligt servicemanualen är det "air cut-off valve", den sitter så löst att den aldrig kan aktiveras, den ena skruven kan skruvas åt ca två varv, den andra fyra..

Tar isär, kollar skicket på membranet, gör rent och skruvar fast ordentligt.

Sne kommer tråcklandet att få ihop allting, när jag håller på me det så upptäcker jag att slangen till den där cutoff-grejen är sprucken ordentligt och alltså
ändå inte kan ha fungerat.. kapar den och monterar igen.
20200620_182139 (Large).jpg
Provstartar och hojen går jämt och fint, så jag plockar undan alla verktyg, tar på mej stället och tar en provtur.

Hojen går bättre än den någonsin har gjort i min ägo, dels går det ju att gasa nu (anledningen till att jag rev allt), dessutom så försvann tomgångsproblematiken med tjuvstopp, och som om inte det var nog så är den mycket starkare i mellanregistret nu. Den var inte trött innan men känns piggare nu, misstänker att jag kapade 1-2 sekunder på 0-100 :)

Helt klart värt jobbet :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 23279
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MadModder »

Mitt Tektronix 475 oscilloskop.
Efter bara 1½ år... :lol:
Har hela tiden stått på labbänken utan kondensatorer i nätdelen, och de nya har legat bredvid.
När de väl var i och spänningarna intrimmade, fanns ingen trigg alls.
Efter lite felsökning visade det sig att det var de vanliga transistorsocklarna som det var oxid i.
IMG_7021x.jpg
Nu funkar den gamla reliken bra igen! :happy:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 3509
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av adent »

Plasten som höger spak satt i på höger joystick på min Futaba T9Z hade spruckit så själva spaken var lös.Har inte flugit något på några år pga detta. Sändaren är nog minst 15 år gammal.

Fick ett ryck och knappade in futaba.se i webbläsaren, redirectades till minicars och mailade dem på vinst och förlust.
De hade plastdelen för 100 spänn ink. frakt!

Hittade en bra riktigt detaljerat dokument som hette typ "the inofficial futaba T9 manual". Väldigt bra beskrivet hur man plockar isär sändaren och mycket mycket annat.

Första gången missade jag att nolla potentiometern innan montering så fick plocka isär den en gång till.

Men nu funkar den igen. Kanske dags för en 2.4GHz-modul till den.

Edit: Länk till manualen: https://www.manualslib.com/manual/96495 ... e=3#manual
cittra49
Inlägg: 64
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Senaste reparationen

Inlägg av cittra49 »

Lagade en sladdlös hitachi cirkelsåg, nån elektronik pryl hade gett upp, kostade 60$ så jag bypassade o nu funkar den igen. Får köra försiktigt nu antar ja då den inte bryter när det är dåligt med ström i batteriet.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 4574
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av anders_bzn »

Lovade en kille att jag skulle försöka laga hans Luxor ABC815 (till ABC80x) skärm. Den är märkt Facit och har varit till en Facit DTC (som är en lätt modifierad ABC800).

Skärmen startade inte riktigt, hittade ett säkringsmotstånd som hade löst ut.
IMG_20200728_143049_2.jpg
Kollade schemat efter vad som satt efter, det verkade ju vara något som drog mycket ström.
IMG_20200728_201240_1.jpg
Hittade en elektrolyt som inte hade någon mätbar kapacitans, bara ett väldigt lågt motstånd (den var kortsluten). Bytte den till en modernare ersättare, passade även på att byta en liten 10n Rifa PME som började se ledsen ut. Lödde ihop säkringsmotståndet och så fungerade den igen!
IMG_20200728_201232.jpg
Testade dem med mina ABC806, en fick st igång ~1,5 timma för att se så att inget annat skulle brinna upp.

Man ser vilket program man kört på datorn, den är väl inbränd. Inte ovanligt på dessa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 24759
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Vad sjutton, det är alltså typ en sprättsäkring, men den fungerar så att motståndets värme värmer lödningen såpass att den släpper ?

Den varianten har jag nog inte sett innan.
FormerMazda
Inlägg: 4798
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Senaste reparationen

Inlägg av FormerMazda »

Neato XV signature pro.
Stod i dvala länge och när den skulle väckas såg jag text på displayen en kort stund, sen blank.
Så isär med dammsugaren och felsöka lite, sen googla lite.
Hittade flera artiklar och forumssvar om att nån spänning försvinner, fixas med en extern stepup.
Sagt och gjort, och det funkade! :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 24759
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Min 3500kr-opel hade ju avgasläck redan vid köpet, dock bara ett litet hål, men den började låta mer och mer och vid närmare kontroll upptäckte jag att nån hade kladdat på nån smet över ytterligare hål..

En ny dämpare kostade dryga tusingen men det var ju trots allt bara en bit av röret som var ledset..

Jag sågade av röret där det var friskt och demonterade den rostiga biten.. Ser INTE så skojig ut..
20200801_151130 (Large).jpg
Fick som synes även montera loss bakre ljuddämparen för skruvarna till kopplingen var fastrostade och det var svårt att komma år under bilen, den var dock enkel att få loss. (Desutom uppenbarligen bytt, mkt finare än resten)

Hade varit och shoppat lite rör och två 90gradersböjar på feltema och försökte kopiera befintligt rör som dock var lite mer komplicerat än jag trode först, vinklarna var inte exakt 90 grader och det var roterat mellan dom.

Kapade loss och skar rent fästet mot ljuddämpen, loppade ihop allt och testade på bilen, det passade på första försöket.
20200801_155929 (Large).jpg
Notera hur jag kapat "mitt i" böjen på det högra röret för att originalröret inte var 90 grader där.

Hade egentligen tänkt svetsa på det raka röret men såg egentligen ingen vits med det, så jag monterade allt med avgasmonteringspasta och rörklämmor, en missräkning var att jag inte hade M8-skruvar av rätt längd för kopplingen mot ljuddämparen så jag fick återanvända dom gamla efter uppfräschning med gängsnitt.. men men, det ska nog inte isär innan bilen skrotas.

En annan missräkning var att tråden tog slut mitt under svetsandet, men lyckligtvis hade jag varit förutseende och köpt en till rulle, tog ett tag att hitta den bara.
20200801_175133 (Large).jpg
Sådär, allt på plats, inget tar emot, jag försökte även ersätta ett trasigt ljuddämparupphägningsgummi med ett jag hade liggandes (tillhörade en saab) men fick inte dit det.

röret mellan mittdämparen och min lagning är typ 30cm långt, fick kapa bra mycket mer än jag trodde innan jag hittade frisk plåt.

Man kan även se att jag pallade upp bilen under bakaxeln, detta för att få en bättre koll på att röret går fritt när bilen fjädrar.


Bilen är brutalt mycket tystare nu, men jag tycker men tyvärr höra ett svagt puffande ljud framifrån katalysatorn ungefär :(

Hela reparationen kostade ca 300:- vilket gör att jag hitills lagt 450:- på reparationer på bilen detta halvåret.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 24759
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Idag hämtade jag primerpumpen på jula, dom hade stora problem att hitta det men tillslut så.

Den avr till en nyare modell men precis som jag misstänkte kunde man plocka ur själva blåsan och montera den i min äldre modell.

Fungerade klockrent och jag hann röja kanske 80% av tomten innan trimmertråden gick av och var slut.
Skriv svar