Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 23.33 2019-06-26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
InläggPostat: 19.34 2017-01-17 

Blev medlem: 16.00 2014-10-08
Inlägg: 1843
Ort: Sörmland
Då var det bara att tacka för den tiden det varade och lämna till återvinningen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.59 2017-01-18 

Blev medlem: 21.15 2008-06-13
Inlägg: 311
Ort: Höör och Helsingborg, Skåne
säter skrev:
Jag började med att koppla bort det icke kokande batteriet.
Med snabbladdaren på fullt, orkade startmotorn bara "klicka".

Då gjorde jag det omvända, kopplade bort det kokande batteriet, då snurrade startmotorn hyffsat trots att ett batteri fattades.
Bytte ut det kokande batteriet mot ett "nytt", då var det "idiotsnurr" på startmotorn. :tumupp:


På mig låter det som att i det kokande batteriet är en cell kortsluten. När det laddas läggs konstant spänning över batteriet. I ett friskt batteri fördelas detta jämt över alla celler. Om en cell är kortsluten fördelas spänningen över de resterande cellerna vilket resulterar i överladdning av dessa. De "kokar".

Det andra batteriet kan det vara fel på eller inte. Svårt att säga. Det kan vara så att det inte är ordentligt laddat pga det kortslutna batteriet drog ner spänningen från laddaren. Kan även vara så att det finns plattor som har gått sönder. Prova med att ladda upp detta separat.

Anledningen att det fungerade bra att köra med det kortslutna batteriet fastän detta är defekt är för att den kan leverera ström OK. Kan antagligen även laddas OK, men med lägre spänning för att undvika kokning. Gissar på att detta batteri har 2volt lägre spänning än de andra. Framförallt när det belastas med batteriprovaren. Detta batteri måste bytas, om det inte görs så kommer de 2 batterierna i den andra banken att överladdas (om du laddar med 24volt laddare eller från generatorn i maskinen). Det andra batteriet i samma bank kommer inte laddas till fult och kommer då inte att hjälpa till att driva startmotorn, men det är ingen fara för batteriet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.29 2017-01-18 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 16042
Ort: Säter
Som du ser längre upp, så bytte jag det kokande batteriet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.12 2019-06-12 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 16042
Ort: Säter
mrfrenzy skrev:
Om ovan är för dyrt, skippa parallellkopplingen och kör bara 2 vanliga 12V batterier från skroten!
Jag börjar vara inne på din linje.

Jag bytt 2st batterier på höger sida, men den drar ändå ur strömmen på en vecka.
Jag tror jag sätter ett av dessa batterier på varsin sida, och kör med 2st batterier bara.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.30 2019-06-12 
Co Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.04 2006-04-16
Inlägg: 9867
Ja det kommer nog fungera bättre. Som vi kommit fram till i tråden är parallellkoppling inte bra för livslängden.
Räcker det inte med dessa två 12V så får du byta till större 12V batterier eller 4st 6V batterier.

Använder du huvudbrytare?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.52 2019-06-12 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 16042
Ort: Säter
Jo, jag använder original huvudbrytare.

Jag tror nästan att det räcker med 2st batterier.
Jag brukar använda motorvärmare, utom mitt i sommaren.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Gizmo, Majestic-12 [Bot], robertr81 och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010