Felsökning av en Philips Smart LED-TV

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Felsökning av en Philips Smart LED-TV

Inlägg av Magnus_K »

Hej hej,

En arbetskamrat undrade om jag kunde ta en kik på hans TV. Den hade börjat dumma sig dom senaste veckorna med att sporadiskt stänga av sig, för att några sekunder senare hoppa igång igen och visa bild. Om och om igen.

I hopp om att det skulle vara lite lättlöst så tog jag hem TV:n och förväntade mig dåliga elektrolyter men icke... Tyvärr kan jag inte heller framkalla felet igen.

Det jag skulle vilja höra med er är om ni tror detta är hård eller mjukvaru-relaterat? Svårt att säga med den dåliga informationen kanske men en kvalificerad gissning skulle uppskattas.

TV:n är en Philips 42PFL6907T/12 och 3-4 år gammal tyckte jag han sa. Det jag gjort hittills är att mätt upp/inspekterat samtliga elektrolyter på PS:en. Alla mäter bra i på kapacitans och ESR.
Lödningar och övriga komponenter inspekterade. Spänningarna på kortet mäter bra men har inte mätt rippel än. Får då ha i bakhuvet att TV:n verkar fungera så kanske inte så konstigt att spänningarna mäter bra.

Just det! Dom har sedan en tid tillbaka börjat använda en Philips Universal fjärris då originalet havererade. Läste någonstans på nätet att genom att stänga av TV:n på ett speciellt sätt med dessa fjärrisar så kunde det ställa till i mjukvaran. Låter lite konstigt men allt som står på nätet är väl sant?
Användarvisningsbild
breflabb

Re: Felsökning av en Philips Smart LED-TV

Inlägg av breflabb »

Det första man skall göra i sådana typ av fel är att börja med att återställa TV-en till
Fabriks läge.Det brukar otroligt nog fiksa en hel del skumma fel.
Sen finns det en tråkig finnes på dom flesta apparaterna idag som kallas(Energispar)
Eller liknande som har visat sig ställa till med en hel del skumma fel.
Allt som har med sådant att göra skall vara avslagna.Börja med et.
Och allt som står på nätet är är sant???( Bra formulering)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Låter som en bra idé. Fabriksåterställning och stänga av eventuella energispar-funktioner.
Får jag fortfarande inte fram något fel så får han köra på tills det händer igen.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Håll :tumupp:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Glöm allt jag svamlat om. Något är fel på PS:en.
Har lyckats missa det när jag mäter spänningarna men samtliga sekundärer på trafon (mellan varma och kalla sidan) försvinner under ett par sekunder, för att sen komma tillbaka.
Måste ha lyckats mäta just när spänningen kommer tillbaka.

Återkommer efter mer felsökning. Vet inte riktigt vart jag ska börja men så svårt kan det väl inte vara :wink:

EDIT: Bifogat bild på kortet
DSC_3047.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Tyvärr så är dessa nätdelar inte lätta att felsöka. Så fort det blir något fel på
Sekundär sidan så lägger alla spänningar av utom standby.Och då är inte lätt
Att veta varför. Speciellt Philips psu är kända för sin överflöd av säkerhetskretsar
Som blir en moment 22. Nästan omöjligt att komma runt.
Men ta en lupp och kolla noga runt effektkrävande komponenter
Det kan vara en mikro spricka
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Du verkar ha bra koll breflabb. Tack för hjälpen! :tumupp:

Hann med och leta lite mer information på nätet i natt och hittade nog också servicemanualen. Tyvärr för stor för att ladda upp här (37 meg) eller finns det andra sätt?

Måste nog klura ut om nätdelen blir "tillsagd" att stänga ner eller om den gör det själv. Det bör i så fall gå att mäta någon STBY/SHUTDOWN-signal mellan korten. Precis som breflabb skriver så verkar det finnas ett ett överflöd av skyddskretsar...
Läste också att dom har en del problem med DC-DC kretsar så ska lokalisera dessa och mäta under drift.
Kortet.JPG
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Merparten av fel ligger i dom kretsarna du nämnde,men för min del börjar det bli
Lite plågsamt att hantera ytmonterade små djävlar som man knappt ser
Med blotta ögat ( om man inte har FALK öga ).Dessutom är det svårt att få tag
På dessa speciella kretsar,så efter många svordomar o svettdroppar så
Blir det iallafall "TORSK" :doubt:
Jag kanske har hållit på med det här för länge??????
Men det är ganska givande än
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Denna induktans ser ut att ha varit varm. Kolla på baksidan om lödningarna är ok.
induktans.PNG
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Ska titta över det här SM7CZR.
Det verkar vara någon gegga dom lagt på induktanserna (ser ungefär lika ut på båda) för vibrationsdämpning kanske?

Återkommer när vidare felsökning skett.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Mycket roligare att felsöka när man har lite underlag. Ingen direkt framgång än men kan vara något på spåret i alla fall.
En positiv grej är också att TV:n inte heller startar upp alls. Den gör startförsök efter startförsök men kommer aldrig igång.

Enligt manualen så ska PS-kortet lämna STBY-spänningar på 3V3 och 12V så fort nätspänning ligger på. (Exakt som du sa breflabb)
När huvudprocessorn skickar en hög-till-låg signal tillbaka till PS-en så börjar denna leverera 12V, som sedan delar in sig i 12a, 12b och 12c.
Genom att kika på signalen och 12V-railen så ser jag tydligt att processorn gör startförsök efter startförsök. PS-en levererar stabil 12V hela tiden när den ska så onekligen verkar det vara något fel på det stora gröna kortet.

Har bara hunnit med att leta upp några dom olika railarna och av de 5 jag funnit så har 4 varit stabila men +5V-railen flukturerar mellan 5,0 och 5,1V. 100mV kanske inte är så mycket men jag ser inte ens en ändring av 10mV på de andra railarna.

Chassit heter QFU1.1E och jag har tagit ner min kopia från http://elektrotanya.com/philips_ch.qfu1.1e_la.pdf/download.html.
Kanske inte den mest pålitliga sidan men datorn varnar inte om något farligt i alla fall.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Länken du gav är en mycket seriös sida,man kan ladda ner två manualer
per dag helt gratis, väldigt sjyst av dom,och dom har gott om sådana
Jag tror att felet på din ligger på moderkortet(den gröna)
Det finns två stycken 8 bens IC högt uppe på kortet till ögr om vga porten,o det är DC-DC omvandlare
Har haft fel på liknande chassi o det var någon av dom som var trasig.
Om man har tur så kan man se med förstoringsglas att det har uppståt en byla eller spricka
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Bra att veta att det är en seriös sida. Personligen har jag aldrig haft problem heller.

Har synat dessa DC/DC med lupp och lampa nu men kan inte se tecken på någon som helst skada.. tyvärr...

Testade ikväll att trigga ena kanalen på hög-till-låg (startsignal) och sedan proba de DC/DC-konvertrar jag hittade.
Alla förutom en såg ut som nedan. Ser ut som en fin uppstart och sedan switchar fint på utgången.

Givetvis missade jag att spara en bild på den som avvek, men i den sista bilden ritade jag in ungefär hur det såg ut, alltså inte speciellt "rent".
Vet i fåglarna om man ska chansbyta den buck:en.. Kan väl likaväl vara något på "last"-sidan som gör att den får jobba mer eller är det ännu mera långsökt?
NewFile0.jpg
NewFile2.jpg
NewFile1.jpg
5V-konverter.jpg
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Felet kan mycket väl ligga på moderkortet. Mycket info kommer
därifrån tillbaka till nätdelen också, SÅÅÅ :humm: ,svårt att peka på
något konkret.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Vad tror ni om den här vågformen ut ur DC/DC kretsen? Alltså innan induktorn.
Efter induktorn är det inte mer än 50mV rippel men spänningen är inte alls lika stabil som dom andra spänningarna.
Kretsen heter TPS54426 och blir nog ett chansbyte innan återvinningen...

Ps. Personen/erna som ligger bakom sökfunktionen på ELFA's hemsida kanske borde fintrimma sitt kadaver lite. Ds

EDIT: Lite redigering efter kraschen samt ett litet Ps.
5v.jpg
Skriv svar