T: Slipa ner skaft på en C32ER25 spännhylschuck.

John Eriksson
Inlägg: 474
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: T: Slipa ner skaft på en C32ER25 spännhylschuck.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Tack för synpunkter och förslag fram till nu. Men som trådskapare så vill jag föra tillbaka diskussion till ursprungsfrågan.

Är det möjligt att svarv/slipa ner en C32ER25 spännhylschuck med 32 mm cylindriskt skaft 150 mm långt. Förlåt jag har hela tiden glömt att skriva längd på skaftet, till 30 mm, skära en gänga M30x1 samt ta upp ett spår för en krysskil 3x3x8 mm.
Och finns det någon på forumet som är villig att göra detta åt mig.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
jihe
Inlägg: 2409
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: T: Slipa ner skaft på en C32ER25 spännhylschuck.

Inlägg av jihe »

Skulle jag göra det (åt mig själv - med den tid det skulle ta mig att eventuellt få det där bra skulle det kosta en förmögenhet om jag gjorde det åt någon annan) skulle jag nog utgå från en hållare med klenare skaft, t ex 20, och pressa eller loctita på en ohärdad hylsa att bearbeta. Om det är ett alternativ så kan det ju öppna upp för att fler har möjlighet att göra det.
John Eriksson
Inlägg: 474
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: T: Slipa ner skaft på en C32ER25 spännhylschuck.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Vet inte hur andra skulle tänka för att svarva/slipa ner detta cylindriska skaft till 30mm men jag har följande tanke.
Svarva kanske slipa en hylsa med säg 16 mm diameter, borra ett dubbhål i den.
Sätt in hylsan i 16 mm spännhylsa.
Spänn hela chucken mellan 2 dubbar och svarva/slipa ner till 30 mm.
Skär gängan i samma uppspänning.
Fräs upp spåret för krysskilen.

Jag kan inte göra detta då jag inte har någon supportslipmaskin till min svarv eller slipmaskin. Samt att jag skulle nog behöva justera bädden på min Blomqvist för att detta skulle bli bra. Har även ingen erfarenhet på att skära gängor i svarven,. Har endast sett på Youtube hur man kan gå tillväga.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32546
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: T: Slipa ner skaft på en C32ER25 spännhylschuck.

Inlägg av säter »

Har du egen svarv, då kan du nog svarva ned skaftet själv med keramikskär.
Skriv svar