T: Modifiera en objektivadapter EPISKT FELTÄNK!!!!

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

T: Modifiera en objektivadapter EPISKT FELTÄNK!!!!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har två adaptrar T-gänga till EOS M (en för mycket) och jag skulle behöva ha den ena modifierad, dvs kortad.
Adaptern är ett rör som är ca 25 mm långt och med det får jag makroeffekt när jag använder ett 500mm teleobjektiv. En färdig och kompakt adapter kostar en spottstyver men 400 kr i frakt (Amazon .. :twisted: ).

Den här: https://opteka.com/products/opttmeosm

Så dessa bilder kan förklara hoppas jag.
T-gängan i en "lös" ring fäst i ena änden av röret, EOS-M-gängan i andra. Ringen med T-gängan lossas, röret kapas när EOS-gängan och ringen fästs in nära denna.
IMG_8380.jpg
Ringen infäst med små sketans insexskruvar (typ stoppskruv).
IMG_8381.jpg
Denna ände som fäster mot kameran lämnas då givetvis intakt.
IMG_8382.jpg
Jobbet: lossa ringen med T-gängan, kapa ner röret, fästa in T-gängsringen igen.
Material: Kan det vara aluminium? Eller alu i röret och stål eller annan legering i röret med gängan??

Bild på den andra adaptern. Vilken som kan vara föremål för modifiering.
IMG_8383.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 19 april 2020, 13:35:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: T: Modifiera en objektivadapter

Inlägg av tecno »

Hur lång skall den avkapade biten vara för att du ska nå oändligt och lite till på så lång brännvidd?

Alltså fån ytan med röda pricken (bild2) till streckade gula på (bild1)?
Finns det gods så det räcker i den avkapade delen för T2 gängan?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: T: Modifiera en objektivadapter

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag skulle nästan vilja svara -10mm, men när jag var ute och fotade igår hade jag "oändligheten" på ca 15-20 meter enligt objektivet. Min fundering är att ju närmre objektivet kommer sensorn destu lättare (mindre svårt kanske??) är det att fokusera.
Finns det gods så det räcker i den avkapade delen för T2 gängan?
Gods kan nog finnas men undrar om det blir för mycket glapp. Ringen med T-gängan är strax under 54mm i diameter.
IMG_8384.jpg
Jag har två adaptrar så jag kan ju offra den ena.

Bild

Jag fick precis ett samtal från Plutt som handlade om att fota negativfilm, men när jag nämnde problemet med mitt spegeltele menade han på att problemet var inte ett för långt adapterrör utan ett för kort. Jag plockade på en 16mm mellanring och det löste problemet. Jaja ...

STORT TECHNO för att du engagerade dig, men jag skulle vilja se den svarv som kan svarva mitt 2 5mm långa rör så det blir 40 mm .... :roll:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar