T: Neurostimulering via elektroder på tungan

Erik K
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 augusti 2018, 08:24:02

Re: T: Neurostimulering via elektroder på tungan

Inlägg av Erik K »

Tack alla för input och ett särskilt tack till Huggbävern som lyssnade tåligt och faktiskt läste det jag skrivit! Kändes nästan som förr i tiden, innan de sociala medierna, när man kunde dryfta en ovan tanke utan att bli anklagad för pseudovetenskap och istället möttes av nyfikna frågor.

Jag uppskattar verkligen möjligheten att få hjälp på forum som detta men blir nästintill förbannad när folk målar fan på väggen och går i taket när de inbillar sig att jag försöker få sjuka människor att slicka på batterier å liknande. Var kom de fantasierna ifrån, och varför?!

Självklart kan jag i en inledande fråga inte detaljredovisa hela bakgrunden till frågan och lika självklart borde det vara för läsaren av frågan att det måste få förekomma luckor. Luckor som kan fyllas med en motfråga och mitt svar på den. Ja ni fattar, en vanlig, hederlig dialog...

Ska nu läsa på om H-bryggor, vässa lödkolven och se vart det kan leda. Guldplåten som ska bli elektroder kom igår och med litet tur kommer en H-brygga att ge precis de egenskaper vi efterfrågar. Tack som sagt! //E
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: T: Neurostimulering via elektroder på tungan

Inlägg av Klas-Kenny »

Om det fungerar OK att driva direkt ifrån en Arduino är ett alternativ du kan prova, att helt enkelt driva varje elektrod med två utgångar. Alltså en utgång till varje platta.
Sen då växla utgångarna så att en är hög och den andra är låg och sedan omvänt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32737
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: T: Neurostimulering via elektroder på tungan

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Erik K skrev:Tack alla för input och ett särskilt tack till Huggbävern som lyssnade tåligt och faktiskt läste det jag skrivit! Kändes nästan som förr i tiden, innan de sociala medierna, när man kunde dryfta en ovan tanke utan att bli anklagad för pseudovetenskap och istället möttes av nyfikna frågor.
Familjens kiropraktor i Chicago använder ibland TENS för att lindra allehanda led- och muskelbesvär. Men de här behandlingarna är kortlivade, men som sagt, för att ge lindring fungerar det, men behandlingen måste upprepas.

Utan att peka på källor (TV-program oftast) ser jag att olika elektrostimuleringar används till "ditten och datten", både att diagnosticera och att fixa diverse fysiska problem. Elchocker mot svår depression?!
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: T: Neurostimulering via elektroder på tungan

Inlägg av arvidb »

Erik K skrev:Jag uppskattar verkligen möjligheten att få hjälp på forum som detta men blir nästintill förbannad när folk målar fan på väggen och går i taket när de inbillar sig att jag försöker få sjuka människor att slicka på batterier å liknande. Var kom de fantasierna ifrån, och varför?!
Du gick ju själv ut och nämnde "slicka på ett batteri-känslan" i ditt första inlägg. Och så kom du med helt fantastiska påståenden (som du fortfarande varken har belagt eller tagit avstånd ifrån): "Utmattningssyndrom har behandlats mycket framgångsrikt och den första apparaten jag lödde ihop är skälet till att min vän - som också är läkare - är på benen igen efter en riktigt svår utbrändhet."

Boken som du nämnde verkar vara just höjden av pseudovetenskap. Så här står det på bokens egen hemsida: "Here, he uses both astonishing, moving human stories and reports from the frontiers of an exciting field in brain science, putting it all together to help us recognize how mind, brain, and body, as well as the energies around us, are all essential elements that combine in health and healing."
Det verkar alltså vara just en samling anekdoter. Och "The energies around us"??? Typiskt pseudovetenskapligt bullshit!

Själv blir jag inte bara nästintill förbannad när folk försöker utnyttja sjuka människor (oavsett om det sker av okunskap, dumhet, för att man vill känna sig speciell, eller mycket medvetet för vinnings skull), och det finns så mycket sådant redan: homeopati, kinesiologi, magnetmadrasser, aurafotografi... you name it! Och om du påstår att din behandling fungerar innan det finns evidens för det så placerar du den i precis samma kategori!
SeniorLemuren
Inlägg: 7806
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: T: Neurostimulering via elektroder på tungan

Inlägg av SeniorLemuren »

När ni kommer igång med att kränga slickbatteriet så kan ni ju skicka med ett magnetarmband som höjer syreupptagnigsförmågan eller något annat praktiskt hjälpmedel till människors välbefinnande. Varför inte en vattenvirvlare som bidrar till att återställa en störd elektrisk balans bland annat i hjärnan. Det finns massor av bra grejer att lura skjortan av folk med. :rofl
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32737
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: T: Neurostimulering via elektroder på tungan

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Diskussions- och argumentationsnivån, för att inte tala om det allmänna tonläget är just nu ....


Bild


Glömde musiken: https://www.youtube.com/watch?v=1lWJXDG2i0A
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: T: Neurostimulering via elektroder på tungan

Inlägg av Nerre »

Erik K skrev: alla kontaktmaterial är ofarliga och RoHS-godkända.
RoHS räcker inte långt, EN ISO 10993-serien lär ni behöva.

Sen är det ju viktigt att tänka på att konstruktionen lär behöva uppfylla åtminstone EN 60601-1 och framförallt EN 60601-2-10 när det gäller pulserna. Det är ju knappast nåt som nån löser på hobbynivå.

En enstaka bok är ju inte mycket att hänga i julgranen när det gäller kliniska data, en rejäl sökning i Pubmed, Medline eller liknande bör man ju börja med.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: T: Neurostimulering via elektroder på tungan

Inlägg av Krille Krokodil »

Det är ju en jädrans långsökt hypotes att man skulle kunna skapa förändringar i nervsystemet genom stimulans av nervtrådar. Vad ska vi tro på härnäst? Att en chokladbit på tungan skulle kunna mildra nedstämdhet? :D

Intressant och Doidge verkar vara äkta vara, hans böcker recenseras i vetenskapliga specialtidskrifter.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32737
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: T: Neurostimulering via elektroder på tungan

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Choklad har lite medicinska effekter... :wink:
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: T: Neurostimulering via elektroder på tungan

Inlägg av Nerre »

Krille Krokodil skrev: Intressant och Doidge verkar vara äkta vara, hans böcker recenseras i vetenskapliga specialtidskrifter.
Vem som helst kan skriva en bok som påstår precis vad som helst.

Har man nåt som man faktiskt har vetenskapliga belägg för brukar man istället få det publicerat i en vetenskaplig tidskrift, där det då har granskats av andra innan det publiceras.

Sen brukar man också kräva att andra ska kunna reproducera resultatet.
ToPNoTCH
Inlägg: 4882
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: T: Neurostimulering via elektroder på tungan

Inlägg av ToPNoTCH »

Men starta fan en egen tråd om om det då.

Tänka att det skall vara så svårt att antingen hjälpa TS, eller skita i att posta.

Trådarna blir ju fan som en syjunta....
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32737
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: T: Neurostimulering via elektroder på tungan

Inlägg av HUGGBÄVERN »

På Övrigt/Övrigt finns ju flera trådar där man skriver av sig sin skepsis. Just detta att ta fram elektronmikroskop och med Dunning_kruger i bakfickan ge sig på nya medlemmar skulle man kunna tolka som att man vill inte ha någon förnyelse på forumet.

Jag förutsättar att de värsta belackarna här inte har skrivit i den här tråden: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 12&t=97317
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: T: Neurostimulering via elektroder på tungan

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har full förståelse att folk reagerar. TS skriver att han "bedriver forskning" men har inga tillstånd för mänskliga försök och påstår att en behandling ger resultat utan empiriska bevis för detta.

För att göra en liknelse med elektronik är det ungefär som någon "testkör" en hembyggd radiosändare på 1000W i samma frekvensband som tillhör mobilnätet eller någon som säger att de byggt ett nätaggregat med 100% verkningsgrad men inte gjort några mätningar som bevisar detta.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32737
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: T: Neurostimulering via elektroder på tungan

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En till ansluter sig till mobben ... :roll:
Somliga måste bara läsa mellan raderna. :x
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1876
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: T: Neurostimulering via elektroder på tungan

Inlägg av carpelux »

Huggis :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Frågan från början var rent teknisk, och hade inga farliga aspekter i sig så om ni inte gillar den så låt bli att svara.
Låst