IR-goggles

Luluck
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 april 2019, 22:20:41

IR-goggles

Inlägg av Luluck »

Hej!

Jag skulle vilja leja någon att göra upp till sju par IRgoggles genom att kombinera en FPV-goggles (ex fatshark(?)), en liten kamera utan IRfilter, en IRlampa och ett batteripack.

Jag förutsätter att det tar någon timme per par och jag betalar gärna 350kr/timmen ex moms.

Om det i framtiden blir aktuellt att sälja dessa kommersiellt delar vi 50/50 på vinsten för alla enheter du bygger.*

Ser gärna att du har f-skatt.



(*Uppdatering: Detta är om du med samma design bygger egna för att sälja, jag är inte direkt intresserad av något sådant projekt.

Väldigt många kommentarer nedan fokuserar visst på denna punkt och alla problem som uppstår. Jag är i princip HELT ointresserad av att göra detta till en kommersiell produkt, men om den som tar jobbet vill försöka så går det bra.)


Edit: Jag skaffade medlemskap här för att starta denna tråd och uppenbarligen var detta inte rätt plats att söka efter hjälp.

Så jag tackar för mig och hoppas att ni som hackat och sågat utan anledning är nöjda med vad ni åstadkommit med era otroligt ohjälpsamma svar.

Hoppas någon annan får ut något vettigt av detta forum. Om det är någon som vill hjälpa mig bygga dessa så kan man kontakta mig via http://www.naturescandinavia.se.

Mvh
August
Senast redigerad av Luluck 29 april 2019, 10:17:18, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17048
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: IR-goggles

Inlägg av AndLi »

Iden kan väl knappast vara unik?
Finns ju flera som gjort sånt på youtube...
Men de kanske inte har insett att det finns en marknad att sälja..

Det låter som det behövs ett antal timmar produktutveckling och certificering kvar innan man kan börja bygga ett par i timmen. Vem står för de kostnaderna?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: IR-goggles

Inlägg av PeterH »

Att bygga om dessa på en timme innebär mest troligt smältlim och tejp! Vill man ha en snygg, fungerande och säljbar produkt är det betydligt fler timmar som behövs... Har du ritningar, skisser och en redan färdigprovad design att visa?

Edit: såg att Andli har liknade misstankar...
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: IR-goggles

Inlägg av Nerre »

Ska de säljas lär de ju behöva CE-märkas mot EMC-direktivet i alla fall, och det är varken billigt eller enkelt.

Fast det är väl iofs TS problem, den som hjälper till med att bygga sju prototyper behöver ju inte involvera sig i kommande serietillverkning (stora delar av den borde ju göras i nåt låglöneland för att ge nån vinst att tala om).
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: IR-goggles

Inlägg av säter »

Luluck skrev:jag betalar gärna 350kr/timmen ex moms.
Finns det verkligen företag som jobbar för 350:-/timmen?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17048
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: IR-goggles

Inlägg av AndLi »

Det bör det väll göra, man behöver kanaler söka sig mer eller mindre utanför landets gränser dock....
Luluck
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 april 2019, 22:20:41

Re: IR-goggles

Inlägg av Luluck »

Det finns alltid hobbyfolk med enskild firma som gärna vill pyssla mot en ändå helt okej ersättning. Där vi verkar är faktiskt 300/timmen vanligt för vissa tjänster, så vissa företag tar till och med mindre.

Det är ju inte så att vi vill bygga upp en industri, utan vi behöver funktionella prototyper till ett projekt. Om sedan den som bygger dessa vill sälja fler i framtiden kan vi eventuellt hjälpa till med lite kapital mot att vi äger konceptet tillsammans.

Om ni är intresserade så säg till, det känns dock inte så produktivt att haka upp sig på de förutsättningar jag satt upp. Om ni vill göra jobbet men vill ha mer betalt? Gör en offert på vad ni tycker känns rimligt istället så tar jag ställning till om det är värt det.

Mvh
August
Luluck
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 april 2019, 22:20:41

Re: IR-goggles

Inlägg av Luluck »

PS. Vårt projekt är ett sidoprojekt som max drar in ett par tusenlappar om året. Så det är därför jag letar här istället för att kontakta ingenjörer på något konsultföretag.

Jag räknar inte heller med mer än 350kr/timmern när projektet väl flyter.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: IR-goggles

Inlägg av ToPNoTCH »

Mina FPV glasögon (SkyZone) har inbyggd kamera för att man skall slippa ta av dom om man fipplar med något.

Om man använder sådana så slipper man ju kamera biten.

Då är det ju bara att fixa en hygglig LED pannlampa och byta LED mot IR-LED som återstår.

Behöver man knappast vara ingenjör för att lösa.

Om du ändå vill fippla med egen kamera så kolla lite på RunCam Night OWL som har en fantastisk ljuskänslighet.
Luluck
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 april 2019, 22:20:41

Re: IR-goggles

Inlägg av Luluck »

Jag själv har tyvärr inte tid eller kunskap för detta alls.

Din idé låter dock bra, frågan är om kameran har IRfilter och om den är tillräckligt bra.

Ska kolla på kameran.

Tack för idéer!
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: IR-goggles

Inlägg av Nerre »

Du vill alltså betala nån för att bygga 7 prototyper av nåt som du inte ens vet att det fungerar?

Brukar man inte börja med att bygga en prototyp och testa att det funkar med de komponenter man valt?

En detalj jag tänker på är att om man väljer en kamera där det går lätt att ta bort IR-filtret idag så betyder det ju inte att det går lätt att ta bort IR-filtret på framtida modeller (de som tillverkar kameran kan ju ändra tillverkningsmetoderna och plötsligt börja limma filtret direkt på sensorn).

Jag tror det är viktigt att redan från börja välja en kamera som faktiskt är designad för IR.

Dessutom är väl fokuspunkten olika för IR och synligt ljus?
Luluck
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 april 2019, 22:20:41

Re: IR-goggles

Inlägg av Luluck »

Jag tror att du missförstår syftet. Det är ingen industritillverkning utan prototyper till en hobbyverksamhet som (om det går smidigt) skulle kunna bli en rolig aktivitet för turister.

Tanken är alltså inte att välja komponenter för att tillverka tusentals enheter utan för att se om det går att använda på ett smidigt sätt.

Glöm säljdelen! Det var mest för att jag letat och gärna skulle se nåt sånt här på marknaden, och skulle kunna vara villig att hjälpa till med det.
Luluck
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 april 2019, 22:20:41

Re: IR-goggles

Inlägg av Luluck »

Jag önskar framöver endast svar ifall det är någon entusiast som verkligen är intresserad av att göra detta för en liten ersättning.

Tack för alla åsikter om CE-märkning, komponenter och annat, men det är tyvärr inte relevant för just detta.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: IR-goggles

Inlägg av sodjan »

Jag tycker alla bör tagga ner lite, det sas ju "upp till 7 st." i första inlägget,
inte att det skulle säljas 100tals eller 1000tals av dom. Som en POC krävs det
säkert inget av det som nämns i följande inlägg. Och vem vet, det kanske bara
blir ett exemplar som visaer att det inte fungerar...
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17048
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: IR-goggles

Inlägg av AndLi »

Originalversionen av startinlägget nämde också delad vinst på framtida försäljningen, alltså att placera produkten på marknaden...
Skriv svar