IR-goggles

Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: IR-goggles

Inlägg av Lennart Aspenryd »

I första inlägget från TS stod och står det 350:- Basta! :vissla:
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: IR-goggles

Inlägg av dar303 »

Trådar som denna är anledningen till att jag inte hänger på EF längre!
Ska inte vi vara ett innovationsland när det gäller teknik?
Vad vinner ni på att skjuta ner alla idéer? Helt orealistisk var den väl inte, 350:- är lågt men vem vet, kanske finns någon student/pensionär eller någon annan som inte behöver så mycket pengar som tycker detta är en bra idé att jobba med?

Tänk vad mycket skoj och innovation vi skulle gå miste om ifall vi har 100% realistiska hela tiden, ibland måste man låta folk få testa utan att skjuta ner dom direkt!
Luluck
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 april 2019, 22:20:41

Re: IR-goggles

Inlägg av Luluck »

Jag skaffade medlemskap här för att starta denna tråd och uppenbarligen var detta inte rätt plats att söka efter hjälp.

Så jag tackar för mig och hoppas att bland annat denna ”Säter” är nöjd med vad hen åstadkommit med sina otroligt ohjälpsamma svar.

Hoppas någon annan får ut något vettigt av detta forum. Om det är någon som vill hjälpa mig så kan man kontakta mig via http://www.naturescandinavia.se.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: IR-goggles

Inlägg av FormerMazda »

Ja om inte nån hamnar i poänglistan från den här tråden så har den listan tappat syftet.

Snälla rara paragrafryttare, besserwissrar och generellt lättkränkta: sluta nån gång. Ser ni inte vad ni gör med EF? Och ni vet så väl vilka ni är.

300kr/h hade jag gärna tagit som ersättning, och resten hade man såklart löst med tiden saken utvecklar sig.
Nu är dock inte jag rätt man för uppgiften då jag saknar kunskap om IR-kameragrejer och har inte så mycket saker för tillverkning hemmavid. Annat än träsnideri för tillfället.
Önskar TS lycka till!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: IR-goggles

Inlägg av säter »

Luluck skrev:Så jag tackar för mig och hoppas att bland annat denna ”Säter” är nöjd med vad hen åstadkommit med sina otroligt ohjälpsamma svar.
Jag försökte bara ge en förklaring till de uteblivna svaren.
Detta är ett diskussionsforum.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: IR-goggles

Inlägg av Swech »

Uteblivna svar?
Tråden har varit igång i två dar och redan 3 sidor lång.
Säter- du körde igång 9-10 timmar efter tråden startades...
Köper förklaringen om tråden varit en vecka gammal och helt öde.

Swech
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: IR-goggles

Inlägg av newbadboy »

Och öde kommer den nu bli efter folk härjar med sina pekpinnar. Fan vad sorgligt.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: IR-goggles

Inlägg av sodjan »

Damen som städar (hennes heltidsjobb i egen firma) våran lokal i föreningen ligger kring 300:-/tim +moms. Snacka om minst det tredubbla som normalt är ju bara löjligt. Jag tar 875:- (till mitt AB) på mitt nuvarande (IT) uppdrag och är nöjd med det...
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: IR-goggles

Inlägg av bearing »

Att debitera 300kr/h + moms blir väl en helt OK timlön för sånt här jobb?

Det borde väl bli en timlön på ca 200kr/h innan skatt? Helt OK för en timanställning tycker jag. Om man jobbar 176h per månad blir det ca 35000kr i månadslön (obetald semester, men så är det ju vid timanställning). Är helt säker på att många unga elektronikintresserade (som väl den här "jobbannonsen" riktar sig mot) tycker att det är bra.

Och ni jämför med timdebiteringen för en mekanisk verkstad eller en mycket erfaren datakonsult med specialkunskaper. Det är väl inte speciellt relevant?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: IR-goggles

Inlägg av Magnus_K »

Läste första inlägget för någon dag sen, då inte tråden var fylld av irrelevant skit.

Jag har en EF och jobbar just precis nu för en timdebitering av 350:- + moms.
Det fattar vem som helst att det är en ganska låg debitering för en ingenjör, men det handlar inte om det i det här fallet.

Kan nämna att mitt nuvarande uppdrag fick jag mycket pga att jag kunde marknadsföra mig själv som väldigt intresserad, inte utbildad, men billig.
Dom verkar nöjda (för att jag får komma tillbaka) och jag är skitnöjd för jag kan äntligen börja fylla min erferenhetsbank och CV med rader som rör elektronik.
Många företag tar faktiskt chansen och går med på en testperiod. Finns inte så mycket att förlora.

@Luluck: Din förfrågan är absolut inte orimlig. Är du fortfarande intresserad så hör gärna av dig via PM/Email, så kan vi ta detaljerna där.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: IR-goggles

Inlägg av Nerre »

En lite fundering: Hade det varit bättre att tråden ekat tom istället?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: IR-goggles

Inlägg av Swech »

ja
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: IR-goggles

Inlägg av Nerre »

Jag är rätt övertygad om att det istället hade lett till ett utbrott om vilket jävla skitforum det här är där man inte får några svar.

Det bästa sättet att se till att en tråd får vettiga svar är att skriva dem själv.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: IR-goggles

Inlägg av bearing »

Bara för att tråden inte får svar betyder det inte att folk läser och skickar frågor/erbjudanden till TS. Dessutom, ni började ju, som Swech påpekade, skriva utanför ämnet redan efter några timmar. Och detta övertygade säkert en och annan intresserad att lönen var dålig eller att TS förslag inte var rimligt.

Att vara företagssam innebär att ha mycket idéer som från början kanske inte är polerade in till minsta detalj. Det ligger ju liksom i ordets betydelse att man "handlar först". Detaljerna löser sig ju oftast så småningom.

Och sen kommer ni och är avundsjuka.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: IR-goggles

Inlägg av sodjan »

> Hade det varit bättre att tråden ekat tom istället?

Ja, fram till det konstruktiva inlägget från Magnus_K.

> Det bästa sättet att se till att en tråd får vettiga svar är att skriva dem själv.

Hm, men denna tråd motbevisar ju i och för sig det...

> Jag är rätt övertygad om att det istället hade lett till ett utbrott...

Och jag är lika övertygad om att du har totalt fel. Båda uppfattningarna är lika fjantiga...
Skriv svar