T: Fräsning av plastbit

Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

T: Fräsning av plastbit

Inlägg av LHelge »

Jag skulle behöva hjälp att fräsa ut en mindre plastdetalj till ett projekt jag håller på med. Skulle tro att det är relativt enkelt gjort för de flesta med en cnc-fräs här.

Den ska se ut så här:
plast.jpg
Den ska vara ca 15 mm - 20 mm tjock, inte så noga. Hålen är genomgående.

Vad gäller plasten så är det inte så noga vilken sort eller färg den har. Gärna en segare variant så det är hyfsat enkelt att borra/gänga ytterligare hål i den om jag behöver det. Dessutom vill jag kunna limma på den med epoxylim eller något sådant.

Kan skicka underlag i dxf eller något liknande om det skulle behövas.

Jag betalar självklart för material, arbete och frakt, men håller gärna nere kostnaden då det är ett "mest-på-kul-projekt"
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: T: Fräsning av plastbit

Inlägg av hummel »

Skulle det fungera att skriva ut på en MakerBot? Jag kan göra det om jag får en ritning.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11327
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: T: Fräsning av plastbit

Inlägg av Klas-Kenny »

Hade inte varit några problem om man bara haft material...
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: T: Fräsning av plastbit

Inlägg av LHelge »

hummel: Jag vet faktist inte, har ingen känsla för materialet som kommer ut ur en makerbot, men det vore skoj att testa. Den kommer inte att utsättas för några större mekaniska påfrestningar.

I vilket format vill du ha ritningen?
Open
Inlägg: 269
Blev medlem: 26 maj 2009, 11:10:15
Ort: Harads, Boden, Norrbotten
Kontakt:

Re: T: Fräsning av plastbit

Inlägg av Open »

Annars kan jag köra detta. Har hemma svart PAS-L. Vad säger du om 200 + frakt?
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: T: Fräsning av plastbit

Inlägg av hummel »

Det är väl en enkel 2D så SolidWorks-format eller DXF/DWG fungerar.
ABS-plasten blir faktiskt rätt stark.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: T: Fräsning av plastbit

Inlägg av LHelge »

Hummel: Du har PM

Open: tack för erbjudandet, jag är nyfiken på 3D-printing så jag vill nog testa det. Förstår att 200:- är ett rimligt pris, men det är i överkant vad gäller budgeten för den här detaljen. Jag hade mer hoppats på något som kunde tänka sig en cool projekttråd, med mycket bilder, om några veckor som en del i betalningen. :wink:

Jag vet egentligen inte varför jag varit så kryptisk i beskrivningen, den ska vara för att montera Hall-givare på en stor modellflygplansmotor som ska driva en moped.

Här kan ni se ungeär vad jag tänkt mig:
http://www.endless-sphere.com/forums/vi ... 30&t=15686
Men lite mindre ghetto....
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: T: Fräsning av plastbit

Inlägg av labmaster »

Hummel: En kort liten fråga när det här med plast ändå är på tråden. Vad kostar en MakerBot och vad kostar materialet för biten som Lhelge vill få tillverkad?
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: T: Fräsning av plastbit

Inlägg av hubben »

LHelge: Jag har 10mm plexiglas och något grövre såndär vit fetplast har jag det på.. hör av dig om du behöver, kan nog fräsa ut denna åt dig mot portokostnaden om du levererar sagda projekttråd. ;-)
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: T: Fräsning av plastbit

Inlägg av hummel »

labmaster skrev:Hummel: En kort liten fråga när det här med plast ändå är på tråden. Vad kostar en MakerBot och vad kostar materialet för biten som Lhelge vill få tillverkad?
Materialet kostar 48 dollar per kilo plus frakt och moms, två bitar tog 35-40 min att skriva ut i 0.25 mm lagertjocklek. Så det är mer tiden som kostar.

För priser kolla in makerbot.com, det är så många varianter...
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: T: Fräsning av plastbit

Inlägg av labmaster »

Hej Hummel!

Tack för svaret. Utan att kolla på priser för maskinen så kan jag tänka mig att ett par hundralappar är ett ganska rimligt hobbypris för de två bitarna. Kanske till och med lite i underkant. Kan det stämma?
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: T: Fräsning av plastbit

Inlägg av hummel »

Det är svårt att på hobbybasis ta betalt tycker jag. Man får se till vad man skriver ut och det är värt för "köparen". Men jag skriver gärna ut prylar om någon vill testa!
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: T: Fräsning av plastbit

Inlägg av X-IL »

labmaster>> Kolla digitalmechanics hemsida för professionella priser, här är en länk till deras absolut billigaste priser, där kunden gör det mesta jobbet vad det gäller CAD osv. 11kr+moms för påbörjad kubikcentimeter, oklart om det är med abonnemang eller inte.

Ska du börja sälja saker eftersom du är så nyfiken på olika priser mellan forumister?
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: T: Fräsning av plastbit

Inlägg av LHelge »

Jag kanske borde ha svarat i den här tråden. Jag är väldigt nöjd med hummels prylar, de blev skitbra och jag tycker att jag fick ett bra kompispris. Som jag skrivit tidigare så har jag tänkt att göra en delbetalning till i form av en häftig projekttråd så småningom.

Här är resultatet:
sensor_bracket.jpg
Jag hoppas kunna testa hur de fungerar antingen ikväll eller någon kväll i veckan. De ska till att börja med sitta på denna:
motor_test.jpg
En testrig för en Turnigy 80-100 180 kv som jag precis blivit klar med ett evighetsprojekt att linda om för ~90 kv istället. Igårkväll kunde jag med blåsor på händerna (vill aldrig mer se 1,5mm koppartråd!) pröva att köra den obelastad med ett vanligt RC-reglage och det verkar fungera bra.

hummels plastbit kommer sitta på en L-profil i de avlånga hålen så man kan justera vinkeln på hall-sensorerna, mest är det för att jag vill testa att det verkligen fungerar. Jag får se om jag gör ett försök att montera sensorera i statorn också.

Hela paketet ska sen sitta på den här
puch.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: T: Fräsning av plastbit

Inlägg av labmaster »

Ska du börja sälja saker eftersom du är så nyfiken på olika priser mellan forumister?
Tycker du är lite aggressiv emellanåt X-IL. Jag har inte tänkt att sälja något men jag tycker det verkar spännande med tekniken som Hummel har i sin ägo och det kan vara intressant att veta hur mycket man bör betala honom om något behov uppkommer.
Skriv svar