Presentkort i utbyte mot lite input på mitt studieprojekt!

Daniel00
Inlägg: 9
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:10:07

Presentkort i utbyte mot lite input på mitt studieprojekt!

Inlägg av Daniel00 »

Hej! :)

Har precis börjat ett projekt i skolan där vi ska göra en slags elektronisk styrd ugn med ett gäng komponenter. Jag håller dock på att halka efter nu då jag inte riktigt vet var jag ska börja någonstans och skulle därför behöva en del hjälp för att just se hur tusan jag kan börja och vad det egentligen är för information som jag behöver ta reda på.

Har en del presentkort online som funkar till HM, Mcdonalds, Åhléns, Gymgrossisten, Polarn & Pyret mfl. så jag erbjuder, till att börja med, 100kr till någon tillräckligt kunnig som jag bara kan bolla lite med för att se till att jag kommer igång för jag börjar bli desperat.

Alltså för en kunnig så tror jag det bara handlar om att läsa några A4 på ett word-dokument för att se vad det är för uppgift som jag har och sedan bara tala om för mig hur jag kan komma igång med vissa delar.
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: Presentkort i utbyte mot lite input på mitt studieprojek

Inlägg av el34 »

Vad skall du styra? Temp,tid? Hur kan du halka efter om projektet precis börjat :humm: Kanske är du lite för lat och vill att någon annan löser ditt problem :humm: Om du har fakta i din hand,läs igenom detta noga och tala sedan om om du har problem. Att få svaret i handen direkt lär man sig ingenting på....
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Presentkort i utbyte mot lite input på mitt studieprojek

Inlägg av Icecap »

Håller helt med el34. Men är det så att du har svårt att välja riktning för att det finns så många olika kan du få mycket hjälp här i forumet, helt utan presentkort.

Toleransen för "lös problemet för mig" är dock mycket låg här medan "förklara detta jag inte förstår" brukar få folk att fälla över deras egna ben för att svara.
Daniel00
Inlägg: 9
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:10:07

Re: Presentkort i utbyte mot lite input på mitt studieprojek

Inlägg av Daniel00 »

En rad grejer jag ska styra; temperatur (och uppvärmningshastighet), tid och jag ska ha en tillståndsdisplay osv. Det är en del.

Och nej.
Jag har inte riktigt halkat efter men jag ser att det är några som kommit igång och börjat meka ihop en del medan jag inte ens fått en klar bild om vad det är jag ska börja göra och på det här kommer det bli ett högt tempo på, så om jag inte är med från början så kommer jag ju vara körd.
Lat är jag inte, har jobbat som ett as hela vårterminen bara för att ens få börja med det här projektet. Vad då ge mig svaren? Jag vill kunna diskutera med någon om hur jag ska arbeta för att komma igång med det hela. Är det för mycket begärt?

Och sänder jag över dokumentet så blir det nog ganska förståeligt varför jag fått lite problem här i starten.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Presentkort i utbyte mot lite input på mitt studieprojek

Inlägg av adent »

Sätt dig ner och försök formulera det du vill ha hjälp med i egen text här i forumet. Beskriv vad du ska göra och vad
du funderar över så ska du se att du får många och bra svar, dessutom kan det nog hjälpa dig själv att skriva ner det.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: Presentkort i utbyte mot lite input på mitt studieprojek

Inlägg av el34 »

Då kanske du skall börja med att ge "oss" lite fakta att gå på så "vi" vet vad det handlar om. Att säga att du skall styra en ugn är lika luddigt som att säga att du vill flyga ett flygplan. Om du förstår. Lägg upp lite fakta så finns det säkert någon som vill hjälpa dig :wink:
Daniel00
Inlägg: 9
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:10:07

Re: Presentkort i utbyte mot lite input på mitt studieprojek

Inlägg av Daniel00 »

Ja, och "att bygga en elektronisk ugn" är ungefär så luddigt som det låter för mig också och det är just därför som jag ber om någons hjälp. En person som kan tänka sig att ta en minut att titta på ett word-dokument och förklara hur jag bara kan komma igång. Och som sagt, då jag sänder över det så kommer ni nog fatta varför just jag har haft problem med det.

Det är alltså det enda jag är intresserad av här. Kan ni inte hjälpa mig med det så ber jag er vänligen att inte fortsätta skriva i tråden.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Presentkort i utbyte mot lite input på mitt studieprojek

Inlägg av Lennart Aspenryd »

En ganska arrogant ton må jag jag säga!
Du menar att alla skall kasta sig in och på knä be dig om ett ett dokument, som du just nu säger dig ha!
Nå så sänd det då till Lasp at Maximarketing punkt detta domänland.
Men som sagts tidigare, tagga ner och beskriv så kan det hända mycket!
Daniel00
Inlägg: 9
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:10:07

Re: Presentkort i utbyte mot lite input på mitt studieprojek

Inlägg av Daniel00 »

Ursäkta? Jag tvingar inte någon. Den som vill får kasta sig över det i utbyte mot ett presentkort.
Det är inte för att vara dryg, jag är väl medveten om att jag skulle kunna fråga om något specifikt problem i forumet men nu är nog det hela för omfattande och kräver att man sätter sig in i det dessvärre.
grottan
Inlägg: 428
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Presentkort i utbyte mot lite input på mitt studieprojek

Inlägg av grottan »

Vad har du för tidsram på projektet? När skall det vara färdigt och inlämnat?
Daniel00
Inlägg: 9
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:10:07

Re: Presentkort i utbyte mot lite input på mitt studieprojek

Inlägg av Daniel00 »

I slutet av månaden ska det vara klart men vi har också olika deadlines under tiden med smågrejer som ska vara färdiga.
Användarvisningsbild
konig7070
Inlägg: 888
Blev medlem: 2 augusti 2008, 11:51:14
Ort: Uddevalla

Re: Presentkort i utbyte mot lite input på mitt studieprojek

Inlägg av konig7070 »

Kan du inte ladda upp dokumenten här, så kan du nog få hjälp med att sammanfatta problemet om det är det som du behöver hjälp med?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Presentkort i utbyte mot lite input på mitt studieprojek

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Du käre Daniel00 det tycks ju inte vara så att du har speciellt bråttom!
Inget mail med Worlddokument.
Trots att jag tom installerat möjlighet att läsa World dokument i Chrome, eftersom jag kör LinuxMint just här, och i plattorna android.
Jo du ligger nog efter, så jag avslutar som du säger!
Daniel00
Inlägg: 9
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:10:07

Re: Presentkort i utbyte mot lite input på mitt studieprojek

Inlägg av Daniel00 »

@konig7070 Nja. Tror det skulle se illa ut ifall det visade sig att jag frågat om hjälp här och det skulle bara vara en googlesökning bort så skulle folk kunna se att jag frågat här. Inte för att det lär hända något, men du vet. Tar hellre via PM.

Lasp, vad pratar du om ärligt talat? World-dokument? Och mail?
Senast redigerad av Daniel00 7 juni 2014, 19:29:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Presentkort i utbyte mot lite input på mitt studieprojek

Inlägg av Lennart Aspenryd »

OK Det snabba tangentbordet skrev World istället istället för Word.

Men du fick en mailadress, och inget hände.
Var det för svårt för dig?
Skriv svar