Handskavning

Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Handskavning

Inlägg av tecno »

Gratis?
lalle-skåne
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 april 2014, 12:29:34

Re: Handskavning

Inlägg av lalle-skåne »

Ja, du kan läsa boken i sin helhet online utan kostnad, vilket är helt okej om man har en läsplatta.

Mvh Lauritz
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Handskavning

Inlägg av tecno »

Inte alls, ta en titt ska du se att du endast kan läsa några sidor i början på dokumenten. De har mig veterligen alltid tagit betalt för inskannade böcker.

OK, ingen större slant men inte helt fritt.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Handskavning

Inlägg av Nerre »

Jag tror du gör fel, om jag scrollar ner kan jag scrolla igenom hela boken. Sen finns det nån slags 4-sidors "preview" som man kan bläddra i på högerkanten, men den vet jag inte riktigt vad den är till för.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Handskavning

Inlägg av tecno »

scribd.jpg
fel och fel, ovan blir resultatet på första länkade boken
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
lalle-skåne
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 april 2014, 12:29:34

Re: Handskavning

Inlägg av lalle-skåne »

Du förefaller har rätt, det är dock ett bra sätt att få en uppfattning om ni vill lägga $100 på boken.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Handskavning

Inlägg av Nerre »

Ah, jag är i alla fall på sidan 112 i den andra boken och bläddrade väl bara kanske till sidan 10 i den första...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Handskavning

Inlägg av tecno »

Ja den andra boken verkar vara 'öppen', klart intressant bok.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Handskavning

Inlägg av Nerre »

Fast jag blev lite besviken där, jag trodde ju att den skulle svara på min fundering om hur man går från "hammare och städ" till "precisionsmaskiner". Det såg lovande ut när det handlade om att skapa en planskiva, men sen kom de plötsligt in med mätklockor... Hur får man fram en mätklocka innan man skapat sin första planskiva?? :)

Men jag antar att det blir en iterativ process, man får börja med lite enklare precision för att få fram maskiner för att tillverka bättre mätutrustning.
lalle-skåne
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 april 2014, 12:29:34

Re: Handskavning

Inlägg av lalle-skåne »

Det är svårt och finns säkert delade uppfattningar:

Innan konceptet med utbytbara delar http://en.wikipedia.org/wiki/Interchangeable_parts så gjordes ju vart föremål för att passa ihop med det andra vilket visserligen innebar att man kunde göra väldigt noggranna föremål men som krävde mycket kunnande och tid för att reparera. Således har det funnits urverk långt längre än det funnits indikatorklockor.
För att kunna skapa utbytbara delar så behövdes ju gemensamma standarder och det tillsammans med Johanssons passbitar gjorde att indikatorklockor blev mer användbara - vilket säkert inte är hela svaret eller ens en större del av det.

Här är ett gammalt instrument som inte egentligen behöver sammanfalla med ett känt mått för att fylla sin funktion som fans innan indikator klockorna.
Bild

Nyttjar man den enkla vipparms principen så kan man ju få väldigt fin upplösning förutsatt att man kan gradera instrumentet noggrant.

Här är en intressant sida med olika mekaniska rörelser.
http://507movements.com/
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Handskavning

Inlägg av Nerre »

Ja, mina funderingar är ju som sagt var inte historiska utan mer "hur skulle man göra om man kraschlandar med sitt rymdskepp på en främmande planet":)

Och då kan man ju antagligen hoppa över en hel del steg i utvecklingen så att säga, man använder "framtida kunskaper" liksom. Jag läste nånstans just att det här med maskinverktyg dröjde väldigt länge och om jag inte fattade fel så var det i samband med nåt krig som nån uppfann en kanonborrmaskin och sen rasslade det till så att säga.

Optiska metoder verkar vara vanligt vid hög precision, men linserna och prismorna lär det väl ta ett tag innan man kan göra...
lalle-skåne
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 april 2014, 12:29:34

Re: Handskavning

Inlägg av lalle-skåne »

Det är en massa saker samtidigt som lede till utvecklingen, bla klockan för att hålla tiden, vapen för att föra krig, cyklar - ånglok - bilar för att underlätta transport.

James Burkes serie ger en väldigt bra insikt i utvecklingen.
Han har tydligen skrivit böcker för att ackompanjera serierna.

Mvh Lauritz
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Handskavning

Inlägg av Krille Krokodil »

Nerre skrev:Fast jag blev lite besviken där, jag trodde ju att den skulle svara på min fundering om hur man går från "hammare och städ" till "precisionsmaskiner". Det såg lovande ut när det handlade om att skapa en planskiva, men sen kom de plötsligt in med mätklockor... Hur får man fram en mätklocka innan man skapat sin första planskiva?? :)

Men jag antar att det blir en iterativ process, man får börja med lite enklare precision för att få fram maskiner för att tillverka bättre mätutrustning.
Eftersom att Moore Inc arbetade med så hög precision använde de mest bara mätklockorna
till jämförande mätning mot någon normal (passbit tex) och en sådan klocka är i enklaste utförande
bara en lång hävarm som förstorar upp felet och sedan bearbetar man tills att den visar 0 avvikelse
från mätningen på passbiten.

Det enda du behöver för att tillverka passbitarna är 1 st normal gjort från meterprototypen,
sedan gör man två 1/2 på den och bearbetar dem lika långa och ihop 1. Sedan 1/4, 1/8,
1/16... till man Voila! har en passbitssats för alla mått. Strandar man på Mars gör man sin
egen meterprototyp, döper längdenheten med sitt eget namn och utgår från den, det är ju
ett helt godtyckligt påhitt hur lång den är.

Foundations... + lite läsning om hur CE Johansson gjorde sina passbitar så har du alla pusselbitarna.

Foundations... har jag i bokhyllan, ett fantastiskt praktverk!
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Handskavning

Inlägg av Nerre »

Ja, det slår mig att med planskivorna så var det väl bara för att hitta avvikelserna som de använda klockan, och då behövs det väl ingen absolut indikering nej...

Egentligen är det väl dumt att börja med en meterprototyp... Det måste vara bättre att börja med t.ex. en centimeterprototyp? Sen gör man två såna, och sen en 2-centimeters, och sen en 4-centimeters osv? Det känns enklare att dubbla än att halvera?

Men nu ska jag inte skräpa ner tråden så mycket med mina funderingar:)
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Handskavning

Inlägg av Krille Krokodil »

Den andra tekniken som möjliggjorde industrins utveckling i precision på 1900-talet var läppning,
den bygger på sannolikhet, att de mikroskopiska kornen slipmaterial kommer att träffa topparna
oftare än dalarna. Liknar skavning lite fast i mikroskopisk skala och att det går med automagi under
rätt förutsättningar. CE Johansson byggde om frugans symaskin till en läppningsmaskin för att göra
sina första passbitar.



"There are only two people I take off my hat to. One is the president of the United States and the other is Mr. Johansson from Sweden".
Henry M. Leland, chef och grundare av Cadillac Automobile Company.

Moores helmekaniska koordinatmätmaskin där i boken handskavde och handläppade de
till ett mätfel på under 1 um. :eh: Samma noggrannhet som hos en CMM man köper idag...

Ska du ha en kurs i läppning hemma Lauritz så kommer jag springande direkt!
Skriv svar