Bygga magnetisering till en mindre generator.

Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Bygga magnetisering till en mindre generator.

Inlägg av Janson1 »

Jag funderar... Om den nu kan gå 24/7 och dessutom på max kräm eller däromkring så kan man väl liga gärna trycka in så många ampere på magnetiseringen som motsvarar den max kontinuerliga ström på utgångarna som är ok. En större trefastransformator, trefaslikriktare och ett variabelt motstånd (biffigt sådant) och sen justera in det tills rätt utström nås. Jag har en bekant som har ett lite mindre elverk som är vattendrivet, han har bara ett trådlindat variabelt motstånd och kör sen generatorn offgrid och värmer upp alla sina hus, uthus och bodar. Med detta sagt så behöver man ingen fancy reglering, enkelt kan funka väldigt bra också.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Bygga magnetisering till en mindre generator.

Inlägg av Mizzarrogh »

Finreglering är väl mest om man vill kunna köra ut det på nätet igen och sälja. Fast jag vet inte hurpass höga de kraven egentligen är, oftast är det väl mer att man vill kunna ligga på maximal produktion men minimera alla förluster så att man tjänar mer.
På ett gårdskraftverk för egen förbrukning spelar det som ni säger egentligen inte så stor roll, där kan man ju dessutom till och med mäta upp vid varje förbrukare om så önskas, koppla över till värmepatroner för effektreglering som blir till nytta i form av värme till huset eller duschvatten, osv.
Hondo
Inlägg: 10
Blev medlem: 16 januari 2018, 20:14:58

Re: Bygga magnetisering till en mindre generator.

Inlägg av Hondo »

Stationen och generatorn används för elproduktion och försäljning av strömmen ut på nätet. Stationens styrsystem som är baserat på en Mitsubishi FX2n-PLC och ett gäng AD/DA-omvandlare mäter bl.a. effektfaktorn på varje maskin med hjälp av denna:
signal-2021-12-15-121732_001.jpeg
och den tillsammans med bl.a. givare som känner av vattennivån på lite olika ställen, samt en varvtalsgivare som sitter i toppen på generatorn styr hur mycket generatorn producerar för varje givet ögonblick.

Alla dessa delar fungerar som de ska undantaget "driftsmagnetiseringen", felet är som sagt isolerat till att magnetiseringsspänningen är för låg. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bygga magnetisering till en mindre generator.

Inlägg av säter »

Hondo skrev: 6 februari 2022, 19:00:16 Jag vill minnas att den här maskinen är utan matarmaskin. Ska höra med min bror och återkomma om detta.
Vart det här klarlagt?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Bygga magnetisering till en mindre generator.

Inlägg av Janson1 »

Och, hur går det rent allmänt? Går den på halvfart nu eller står den still? (generatorn alltså)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Bygga magnetisering till en mindre generator.

Inlägg av grym »

enklast hadde varit att ansluta ett kraftig likströmsagg och dra upp magnetiseringen och se vad som händer
Skriv svar