T: Utläsning av ABS-felkod Volvo 850 -96

jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

T: Utläsning av ABS-felkod Volvo 850 -96

Inlägg av jihe »

Någon i Stockholmstrakten som har en läsare som kan utföra detta? Volvo kring de där årsmodellerna ställer ju lite speciella krav på instrumentet.

Alternativt: Finns det någon som har en liknande Volvo och skulle kunna kolla hur en fungerande ABS-lampa skall bete sig? Den skall väl tändas när man vrider om nyckeln och sen släckas efter en given tid oavsett om man startar motorn eller inte antar jag? Undrar hur lång denna tid skall vara?
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: T: Utläsning av ABS-felkod Volvo 850 -96

Inlägg av jihe »

Bumpar denna. Nog finns det väl ändå någon som har koll på ungefär hur ABS-lampan skall bete sig på en av, när det begav sig, landets vanligaste bilar?

Jag har såklart googlat, men det är svårt att hitta mycket annat än det där "koppla ihop med oljelampan", vilket jag skulle tro är fel eftersom ABS-lampan slocknar (väl?) oavsett om man startar eller inte.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: T: Utläsning av ABS-felkod Volvo 850 -96

Inlägg av bit96 »

Den lyser ca 1,5 sekunder och slocknar sedan, efter att man vridit nyckeln till körläge men inte till startläge.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: T: Utläsning av ABS-felkod Volvo 850 -96

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Japp, 2 sekunder brukar man väl säga, lampan tänds för att sedan slockna. Airbag/SRS ca 10 sekunder.
Det finns en brytpunkt på årsmodell men om du har tur kan det finnas en liten felsökningsenhet i motorrummet där man kan få en lysdiod att blinka ut felkoder för olika system. En liten svart box, med ett lock man öppnar. Kan inte hitta vilka årsmodeller den fanns vid en snabb googling men tror de slutade 1995 tyvärr. På 940 gick det på några årsmodeller att bygga en egen sådan av en lysdiod och en knapp + några sladdar till OBD-uttaget. Verkar gå på 850 med.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: T: Utläsning av ABS-felkod Volvo 850 -96

Inlägg av jihe »

Tack för infon om tiderna!

På bilarna från 1996 finns det ingen blinkdiod, men jag det går att koppla in en till OBD-uttaget (vilket jag gjort för andra syften). Dock går ABS-felen inte att läsa ut på det sättet på 850, då krävs det en riktig läsare. 940 kan tydligen man läsa även ABS med blink på pinne 12 i uttaget.

Jag har våldfört mig på styrboxen ikväll och lött om lödningarna för kontaktdonen, vilket tydligen skall vara en vanlig felkälla. Dock har jag ingen större tro på att det gör skillnad, ingen av lödningarna var uppenbart dålig. Men vi får se imorgon när silikonet har torkat lite så jag kan smälla dit den. Annars blir det nog fulkoppling av lampan.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: T: Utläsning av ABS-felkod Volvo 850 -96

Inlägg av säter »

Går det inte att fixa det riktiga felet?
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: T: Utläsning av ABS-felkod Volvo 850 -96

Inlägg av jihe »

Jo, men utan felkod blir det mer felsökning än det är värt att hålla på med. Det är ju såklart sista hjulet man river som felet kommer sitta i.

Själva ABS-funktionen kan jag ha och mista, men den måste passera besiktning.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: T: Utläsning av ABS-felkod Volvo 850 -96

Inlägg av Glenn »

jihe skrev: 24 november 2021, 22:19:22
Jag har våldfört mig på styrboxen ikväll och lött om lödningarna för kontaktdonen, vilket tydligen skall vara en vanlig felkälla. Dock har jag ingen större tro på att det gör skillnad, ingen av lödningarna var uppenbart dålig. Men vi får se imorgon när silikonet har torkat lite så jag kan smälla dit den. Annars blir det nog fulkoppling av lampan.

Jag har dock lödit om lödningar som inte hade synbara fel som löst problemet i bilboxar många gånger så helt hopplöst ät det inte..
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: T: Utläsning av ABS-felkod Volvo 850 -96

Inlägg av jihe »

Hjälpte tyvärr inte. Satte dit den nu på lunchen och var ut och körde en sväng. Lyser fortfarande.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: T: Utläsning av ABS-felkod Volvo 850 -96

Inlägg av mrfrenzy »

I 9 fall av 10 så är ju problemet med en hjulsensor.
Om du har någon liten byverkstad i närheten kan de säkert läsa ut felkoderna för en påse wienerbröd. Chockerande nog så gör ibland Volvoverkstaden här felkodsläsning gratis.

Annars hissa upp bilen, ställ multimetern på AC och mät i kontakten för styrdonet signalen för varje hjulsensor när någon snurrar på hjulet.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: T: Utläsning av ABS-felkod Volvo 850 -96

Inlägg av säter »

Ser man på felkoderna vilket hjul som spökar?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: T: Utläsning av ABS-felkod Volvo 850 -96

Inlägg av Teknikern »

jihe skrev: 24 november 2021, 20:09:26 Bumpar denna. Nog finns det väl ändå någon som har koll på ungefär hur ABS-lampan skall bete sig på en av, när det begav sig, landets vanligaste bilar?

Jag har såklart googlat, men det är svårt att hitta mycket annat än det där "koppla ihop med oljelampan", vilket jag skulle tro är fel eftersom ABS-lampan slocknar (väl?) oavsett om man startar eller inte.
Du ska löda ihop den med SRS-lampan, att ABS-lampan inte slocknar betyder inte att ABS-enheten inte funkar utan att lödningarna i enheten är kass, jag lödde om min 2 ggr men det är så illa konstruerat att lödningarna bryts loss pga. värmespänningar så det håller bara 2-3 månader och där nånstans ruttnade jag. SRS-lampan slocknar "på timer" som ABS-lampan så det funkar att samköra dom så besiktningen blir nöjd.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: T: Utläsning av ABS-felkod Volvo 850 -96

Inlägg av mrfrenzy »

säter skrev: 25 november 2021, 13:20:30 Ser man på felkoderna vilket hjul som spökar?
Självfallet, annars vore det ju meningslöst med felkoder.
Här är ett exempel på felkodslista från Volvo 850 1995: (det hjälper inte TS, men vilken läsare han än lånar har en aktuell lista inbyggt)
https://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_850.pdf skrev:1-2-1 Vänster främre hjulsensor, felaktig signal vid fart under 40 km/tim
1-2-2 Höger främre hjulsensor, felaktig signal vid fart under 40 km/tim
1-2-3 Vänster bakre hjulsensor, felaktig signal vid fart under 40 km/tim
1-2-4 Höger bakre hjulsensor, felaktig signal vid fart under 40 km/tim
1-4-1 Kortsluten sensor för bromspedalens position
1-4-2 Felaktig bromsljuskontakt, kortsluten eller öppen krets
1-4-3 Minnesfel I styrenhet
1-4-4 Bromsskivor överhettade
2-1-1 Vänster främre hjulsensor, ingen signal vid start
2-1-2 Höger främre hjulsensor, ingen signal vid start
2-1-3 Vänster bakre hjulsensor, ingen signal vid start
2-1-4 Höger bakre hjulsensor, ingen signal vid start
2-2-1 Vänster främre hjulsensor, ingen signal från ABS-systemet
2-2-2 Höger främre hjulsensor, ingen signal från ABS-systemet
2-2-3 Vänster bakre hjulsensor, ingen signal från ABS-systemet
2-2-4 Höger bakre hjulsensor, ingen signal från ABS-systemet
3-1-1 Vänster främre hjulsensor, kortslutning eller öppen krets
3-1-2 Höger främre hjulsensor, kortslutning eller öppen krets
3-1-3 Vänster bakre hjulsensor, kortslutning eller öppen krets
....
Beroende på vilken kod det är på det specifika hjulet kan man också få en indikation på vad som är fel. 3-1-1 kan tex vara kabelbrott eller fel i sensor. 1-2-1 kan vara rostig tandkrans så signalen inte läses även att givaren är OK.
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: T: Utläsning av ABS-felkod Volvo 850 -96

Inlägg av svenne1985 »

En inte otänkbart sak som hände mig i vintras (kör 850 med) var att tandhjulet hade rostat loss från drivknuten och tände lampa (behövde inte ens läsa ut felkoder för det mekanikern såg det)...
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: T: Utläsning av ABS-felkod Volvo 850 -96

Inlägg av jihe »

Ja, det verkar vara väldigt vanligt på Volvo att ringen rostar så den expanderar och spricker av detta. Skall se om jag gör en obduktion av detta.

Om det är fallet så lär väl inte utläsning med multimeter i uttaget hjälpa, då behöver man väl analysera med oscilloskop.

Jag hittade en bild på ett kontaktdon från en Hyundai och det såg liknande ut. Kör koreanerna med samma grejer (min box kom från ATE)?
https://jockesgarage.com/2016/05/15/fel ... -sensorer/
När de är så lika borde man väl nästan kunna förutsätta att det är samma pinnar?
Skriv svar