T: Röntga ett kretskort

Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: T: Röntga ett kretskort

Inlägg av Swech »

Du har inget mätinstrument med milliohm mätning så du kan försöka ta reda på bättre vart felet är.
Jag skulle nog mer tro att det är någon komponent som gett sig.
Inga tantaler runt om?

Swech
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: T: Röntga ett kretskort

Inlägg av Akai »

Även keramiska kondingar har tendens att gå i total kortslutning. Inte jättevanligt, men det händer.

Har varit med om BGAer som har ett 50tal kondingar som avkoppling till samma spänning. Där har en varit kortsluten. Inte lätt att hitta, men värmekamera och begränsad kontrollerad ström går de ofta att hitta.

Innan värmekameran skaffades var det bara mata strömbegränsat och mäta med mV meter över en konding i taget.. var någon misstänkt låg så fick man prova att ta bort den.

Funkade inte det så var nästa steg att börja plocka bort komponenter. Inte lika kul att löda tillbaka allt sen när felet är hittat.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: T: Röntga ett kretskort

Inlägg av E Kafeman »

Att hetta upp en ledning så att man ser den med värmekamera är inte nödvändigtvis så destruktivt. Hetta upp ledaren med 5 grader på ett i övrigt kallt kort och den lyser med en värmekamerar.
Är problemet internt i PCB kan det vara bättre att bränna av kortslutningen och dra nya patchtrådar utanpå kretskortet. Vcc och Gnd bör inte bli brutna på så värst många ställen av att man bränner av ledaren.
Jag ber veterinären lägga på tre spänningar på tre olika plåtar. De tar jag hem och stoppar in i varsitt färglager i Photoshop. Det ger en en mer lätttolkad bild.
Fast även en enda bild kan underlätta något att tolka om man färglägger de olika gråskalorna.
Bifogar exempel. Noterade en mindre avvikelse markerad med pil.
PCB1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: T: Röntga ett kretskort

Inlägg av Gimbal »

Såg den där avvikelsen också, förmodligen karies.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: T: Röntga ett kretskort

Inlägg av rvl »

Kul att se litet in i kretsarna också. Antar det fortfarande är samma problembarn som i den gamla tråden:
viewtopic.php?f=2&t=102754
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: T: Röntga ett kretskort

Inlägg av rvl »

Ser jag syner eller var tillverkningsprocessen för kortet inte riktigt vad man kunde ha önskat, med tanke på kortets detaljer?
Skriv svar