T: Felsöka äldre Siemens kombiugn (Stockholm)

Wilko
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 september 2021, 11:30:27

T: Felsöka äldre Siemens kombiugn (Stockholm)

Inlägg av Wilko »

Hej,

Jag har en Siemens Mikrowelle Plus kombiugn inbyggd i en motorbåt. Båten är från 1988 och ugnen sannolikt från samma år. Bifogar länk till bild jag hittat på nätet av en likadan ugn (fast annan färg). Den är använd mycket sparsamt och har fungerat felfritt fram till i år. Problemet nu är att när vi försöker använda ugnsfunktionen så blir ugnen max c:a 60 grader varm. Alla andra funktioner är intakta och alla brytare förefaller intakta. Värmeelementen förefaller fungera men ger inte full effekt, så sannolikt ligger felet någon annanstans. Termostaten förefaller fungera då indikatorlampan för värmeelementet indikerar att den är påslagen, och den slår av om jag vrider ner under c:a 60 grader.

Varför försöka fixa en så gammal ugn och inte bara köpa en ny?
Därför att den har speciella mått och kombinerar mikrovågsugn, vanlig ugn och grill. Kombiugnar i dessa mått har upphört att produceras. Vi är begränsade i vad vi kan bygga in i båten, därför har funktion på den gamla ugnen ett stort värde för oss(mig).

Jag söker hjälp av någon litet "old-school" tekniker som jobbat med felsökning och åtgärdande av vitvaror. Dvs inte bara byta delar mot nya, utan t.ex. ta bort trasig komponent på kretskort och löda dit (korrekt) ny. Jag upplever att det är svårt att hitta den typen av tekniker idag. De flesta vill bara hjälpa till med modernare apparater där det finns reservdelar att få tag på, inte fixa äldre apparater.

Båten ligger på Djurgården i Stockholm. Jag kan montera ur ugnen och frakta den inom Stockholmsområdet om du hellre vill felsöka hemma/i din verkstad.

Hör av dig om det låter som en kul utmaning och du kan tänka dig att lägga någon eller några timmar på att hjälpa mig få en fungerande ugn igen (Ja, jag är medveten om att det kanske inte går att reparera, men det är värt ett försök). Jag betalar givetvis för hjälp även om det skulle visa sig att felet är omöjligt att reparera. Jag har ingen tidspress.

Bästa båthälsningar,
Fredrik

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 16-176-786
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Wilko 18 september 2021, 01:15:38, redigerad totalt 1 gång.
Wilko
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 september 2021, 11:30:27

Re: T: Felsöka äldre Siemens kombiugn (Stockholm)

Inlägg av Wilko »

Jag tar upp denna tråd igen. Behovet av en nyfiken old-school "vitvarunörd" med elektronikkomponentskompetens kvarstår!
Modellen heter HFT420 E-nr HF 4200 37
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: T: Felsöka äldre Siemens kombiugn (Stockholm)

Inlägg av Akai »

Danny här på forumet? Han är grym på vitvaror.

Har man tur är det något enkelt. Reläer kan krångla, dessutom är marin miljö rätt hård mot elektronik.
tänker iom att du inte når rätt temperatur men termostaten verkar fungera så är det ju inte omöjligt att det är flera element och att något av dem inte fungerar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: T: Felsöka äldre Siemens kombiugn (Stockholm)

Inlägg av Glenn »

Ja, första tanken är onekligen Danny, förutom att han är oerhört duktig på vitvaror så är han uppenbarligen duktig på felsökning i allmänhet.
Wilko
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 september 2021, 11:30:27

Re: T: Felsöka äldre Siemens kombiugn (Stockholm)

Inlägg av Wilko »

Tack @glenn @akai!
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: T: Felsöka äldre Siemens kombiugn (Stockholm)

Inlägg av Danny »

Fungerar termostaten så brukar det vara ett element som inte värmer.
Då orkar den inte upp i värme.
Får alla elementen spänning?
Wilko
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 september 2021, 11:30:27

Re: T: Felsöka äldre Siemens kombiugn (Stockholm)

Inlägg av Wilko »

Det har jag inte kollat. Jag kan kolla under morgondagen om det är något jag kan greja själv.

Jag gissar att om det är ett av elementen som gett upp så är det kört eftersom det inte finns reservdelar. Eller finns det någon som kan tillverka one-off element efter modell?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: T: Felsöka äldre Siemens kombiugn (Stockholm)

Inlägg av säter »

Det finns ingen begagnad ugn att uppbringa?
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: T: Felsöka äldre Siemens kombiugn (Stockholm)

Inlägg av bit96 »

Kanske kan gastrotiger.de vara till nån hjälp.
Har köpt diverse värmeelement utav dom.
Wilko
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 september 2021, 11:30:27

Re: T: Felsöka äldre Siemens kombiugn (Stockholm)

Inlägg av Wilko »

säter skrev: 12 juni 2022, 19:18:57 Det finns ingen begagnad ugn att uppbringa?
Ligger en köpes-annons ute på Blocket
Wilko
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 september 2021, 11:30:27

Re: T: Felsöka äldre Siemens kombiugn (Stockholm)

Inlägg av Wilko »

Danny skrev: 12 juni 2022, 11:38:58 Fungerar termostaten så brukar det vara ett element som inte värmer.
Då orkar den inte upp i värme.
Får alla elementen spänning?
Jag har konstaterat att undre värmeelementet fungerar, men inte det övre.
Det övre ser ut att bestå av ett grillelement och ett separat värmeelement.
Huruvida det får spänning eller inte vet jag inte. Jag har tagit ut ugnen och demonterat sidor
Jag kan mäta upp att grillelementet får spänning, men huruvida vad jag tror är det separata värmeelementet får värme övergår min begränsade kunskap hur det ska mätas.
Det är såklart skruvat i bakändan av ugnen, men till skillnad från grillelementet så kan jag bara se en fast ståltråd som leder fram till elementet och går in i själva rörelementet.
Litet svårt att se eftersom det, till skillnad från grillelementet sitter bakom isolering.
Bifogar några bilder som förhoppningsvis illustrerar vad jag menar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: T: Felsöka äldre Siemens kombiugn (Stockholm)

Inlägg av Danny »

Det du kallar för ett separat värmeelement är inget element utan avkännaren till termostaten.
Har du spänning till överelementet och det inte värmer, så är det sönder.
Wilko
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 september 2021, 11:30:27

Re: T: Felsöka äldre Siemens kombiugn (Stockholm)

Inlägg av Wilko »

OK, tack - det förklarar en del!

När ugnen går i vanligt driftsläge så funkar bara undervärme, och övervärmeelementet får ingen spänning.
Om jag däremot vrider på grill, så får övervärme elementet spänning och blir varmt.

Det innebär som jag förstår det att övervärmeelementet fungerar medan det självklart inte alstrar någon värme så länge det inte sätts under spänning. Jag har tidigare tänkt att det som visar sig vara termostatgivare skulle vara övervärme. Men om övervärme och grill är integrerat i ett element så visar väl grillfunktionen att elementet fungerar, eller?

Då är frågan var felet ligger. Termostaten förefaller fungera, den slår av och på på den lilla värme som underelementet lyckas uppnå. Sker spänningssättning av de båda elementen normalt i termostaten eller i själva vredet, eller någon annanstans?
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: T: Felsöka äldre Siemens kombiugn (Stockholm)

Inlägg av Danny »

Då är det möjligt att felet är strömställaren (vredet)
Wilko
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 september 2021, 11:30:27

Re: T: Felsöka äldre Siemens kombiugn (Stockholm)

Inlägg av Wilko »

Kommit fram till att det sannolikt handlar om att grill-ugns värme regulatorn som felar. Dvs den slår till fullt när grill slås på, men den slår inte på begränsad effekt när ugnen används. Litet osäker på hur den begränsar effekt men gissar att den helt enkelt reducerar spänning när ugnen går i ugnsläge och inte reducerar spänning när grill används.

Den bruna kabeln som går ut från delen på bild går till övre ugnselement.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar