*FIXAT* T: Elektriker/elinstallation

ActionHank
Inlägg: 90
Blev medlem: 14 mars 2012, 16:56:24
Ort: Södertälje

*FIXAT* T: Elektriker/elinstallation

Inlägg av ActionHank »

Hej,
Jag är på jakt efter en elektriker i Strängnäs-området, jag behöver hjälp med att dra lite ny el och plocka bort lite gammal el. Även input på framtida elrenovering, jag planerar att dra om all el i mitt hus.

PMa för mer detaljer

Edit: Jag är inte ute efter kopispriser etc. Jag letar helt enkelt efter en duktig och engagerad elektriker för långsiktig renovering av all el i mitt hus.
Senast redigerad av ActionHank 26 april 2021, 11:33:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: T: Elektriker/elinstallation

Inlägg av Hobbyisten »

gå över från enfas till 3-fas ?Närmaste elektriker blir nog bäst, detta är deras yrke. Besitter du elektronikkunskaper kan du hålla ett övervakande öga över det. På en affär när skulle jag få hjälp med en tryckknapp till min trälampa, sa jag att han kopplade fel, det blev konstantmatning som ignorerade brytaren. När jag påpekade det blev han grinfärdig (Han var f.d flygplanstekniker)
ActionHank
Inlägg: 90
Blev medlem: 14 mars 2012, 16:56:24
Ort: Södertälje

Re: T: Elektriker/elinstallation

Inlägg av ActionHank »

Jo, det vore bäst med närmaste elektriker. Men jag jag har en lite större tilltro till eventuellt någon elektriker som hänger på EF än någon godtycklig elektriker. Jag har läst lite elinstalation, men jag har ingen större lust att kontrollera och ifrågasätta i någon större utsträckning. Jag kan där emot göra delar av jobbet, lite som en assistent som gör allt tråkigt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: T: Elektriker/elinstallation

Inlägg av Glenn »

Att gå på rekommendation är ju alltid bra, så man slipper nån planta som tar 400:- styck för eluttag bara för att ahlsells fejkprislista säger så.
ActionHank
Inlägg: 90
Blev medlem: 14 mars 2012, 16:56:24
Ort: Södertälje

Re: T: Elektriker/elinstallation

Inlägg av ActionHank »

Glenn skrev: 23 april 2021, 12:57:17 Att gå på rekommendation är ju alltid bra, så man slipper nån planta som tar 400:- styck för eluttag bara för att ahlsells fejkprislista säger så.
Absolut är det så, en rekommendation fungerar också.
Basher52
Inlägg: 139
Blev medlem: 12 maj 2015, 01:20:19

Re: T: Elektriker/elinstallation

Inlägg av Basher52 »

Jag är ingen auktoriserad elektriker men har arbetat ett tag med det så jag drog all el i sommarstugan. När 230 kom dit var ju typ 90% redan gjort för att vi anade att 230 skulle komma, så kablage etc var redan fixat.
Vid 230-införandet fixade jag bara centralen å kablaget till mätaren på utsidan.

För att vara säker som en elektriker sa det till mej (som jag åxå jobbade med), när du är klar, ring en som kommer dit och besiktar, då har du ju papper på att allt är rätt (sen lade han till: men jag vet att du fixar det där, inget hus som du drog el i när du jobbade hos oss har ju brunnit

Så "kan du" så blir det extremt mycket billigare att bara göra en besiktning efteråt men kanske ligger det i tid/lust etc.
ActionHank
Inlägg: 90
Blev medlem: 14 mars 2012, 16:56:24
Ort: Södertälje

Re: T: Elektriker/elinstallation

Inlägg av ActionHank »

Basher52 skrev: 23 april 2021, 20:34:35 Jag är ingen auktoriserad elektriker men har arbetat ett tag med det så jag drog all el i sommarstugan. När 230 kom dit var ju typ 90% redan gjort för att vi anade att 230 skulle komma, så kablage etc var redan fixat.
Vid 230-införandet fixade jag bara centralen å kablaget till mätaren på utsidan.

För att vara säker som en elektriker sa det till mej (som jag åxå jobbade med), när du är klar, ring en som kommer dit och besiktar, då har du ju papper på att allt är rätt (sen lade han till: men jag vet att du fixar det där, inget hus som du drog el i när du jobbade hos oss har ju brunnit

Så "kan du" så blir det extremt mycket billigare att bara göra en besiktning efteråt men kanske ligger det i tid/lust etc.
Ja, jag kan dra allt själv, jag skulle nästan föredra det men problemet är väl att hitta någon som är villig att besikta allt sen, även om jag väntar med att bygga in allt. Jag skulle tänka mig att göra allt själv förutom själva inkopplingen till elcentralen, och för det är jag villig att betala bra för även om det tar max en halvdag för en elektriker.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: T: Elektriker/elinstallation

Inlägg av Glenn »

Med nuvarande regler är det olagligt att göra så, därför vill ju inte elektriker göra det.

Det finns mycket konstigheter med elreglerna dock.
ActionHank
Inlägg: 90
Blev medlem: 14 mars 2012, 16:56:24
Ort: Södertälje

Re: T: Elektriker/elinstallation

Inlägg av ActionHank »

Glenn skrev: 23 april 2021, 22:02:57 Med nuvarande regler är det olagligt att göra så, därför vill ju inte elektriker göra det.

Det finns mycket konstigheter med elreglerna dock.
Jag förstår att dom förmodligen inte vill det. Det är nästan lättare att utbilda sig till elektriker och jobba som lärling i några år för att sen göra det själv.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: T: Elektriker/elinstallation

Inlägg av Glenn »

Lite tidskrävande dock :)
ActionHank
Inlägg: 90
Blev medlem: 14 mars 2012, 16:56:24
Ort: Södertälje

Re: T: Elektriker/elinstallation

Inlägg av ActionHank »

Glenn skrev: 23 april 2021, 22:47:22 Lite tidskrävande dock :)
Japp, och kostsamt. Det är nog inte ekonomiskt försvarbart att gå från en ingenjörslön till att plugga och jobba som lärling enbart för att dra lite kabel :D :D
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: T: Elektriker/elinstallation

Inlägg av säter »

Hobbyisten skrev: 22 april 2021, 14:30:37 gå över från enfas till 3-fas ?
Var framgick det att det är 1-fas nu?
ActionHank
Inlägg: 90
Blev medlem: 14 mars 2012, 16:56:24
Ort: Södertälje

Re: T: Elektriker/elinstallation

Inlägg av ActionHank »

säter skrev: 24 april 2021, 09:29:09
Hobbyisten skrev: 22 april 2021, 14:30:37 gå över från enfas till 3-fas ?
Var framgick det att det är 1-fas nu?
Jag har 3-fas, finns det ens hus som inte har 3-fas? Om man räknar bort fritidshus etc.
ActionHank
Inlägg: 90
Blev medlem: 14 mars 2012, 16:56:24
Ort: Södertälje

Re: *FIXAT* T: Elektriker/elinstallation

Inlägg av ActionHank »

Tydligen så känner jag någon som känner en elektriker, eller om det var så att jag känner någon som känner någon som känner en elektriker. Hur som helst så kommer han iallafall och tittar på det om en vecka
Skriv svar