T: Linda Dewalt motor

petter.elia
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 april 2021, 15:31:50

T: Linda Dewalt motor

Inlägg av petter.elia »

Hej! Söker person eller företag som kan hjälpa mig att linda om rotor och stator till en motor från en dewalt bordssåg. Det är en utgången modell så reservdelar finns inte att få tag på. Tips på företag jag kan kontakta eller finns det någon här på forumet som vill göra jobbet?

Jag och motorn finns i göteborg.
73871137-47D9-42E5-B853-93A718B763E1.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: T: Linda Dewalt motor

Inlägg av Henry »

Kan inte hjälpa dig som så men kan garantera dig att en firma tagit mer för det än vad grejen är värd. Det verkar dock inte se ut som om rotorns lindningar är brända vilket är en stor fördel om så är fallet utan bara att statorn blivit förstörd och det hade du kunnat ordna själv rätt lätt. Bara linda av den gamla och räkna antalet varv och sedan linda på samma tjocklek och antalet varv som den gamla och på rätt pålindningshåll så hade det varit fixat.
petter.elia
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 april 2021, 15:31:50

Re: T: Linda Dewalt motor

Inlägg av petter.elia »

Ja, jag har faktiskt övervägt att försöka linda om den själv om jag inte får tag på någon som vill ta sig an den. Statorn ser ju spontant enklare ut att linda. Men ska inte lindningarna skyddas med någon härdlack? Vilken typ av koppartråd ska användas?

Jag tror tyvärr att även rotorn är dålig, det är några kopparbleck på kollektorn som ser rejält brända ut. Ska resistansmäta lindningarna vid tillfälle och se om det ger någon ledtråd...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: T: Linda Dewalt motor

Inlägg av Henry »

Ser i alla fall inget på bilden som ser för jäkligt ut. Det på bilden kan man fixa med fint sandpapper, bäst är dock att göra om hela ytan med en svarv men i brist på funkar sandpapper hyfsat.
Men ska inte lindningarna skyddas med någon härdlack?
Har sett både och för med lack så får lindningarna lite sämre kylning men är stabila och riskerar inte att skava mot varandra, utan lack får de lite bättre kylning men kan i värsta fall under en längre tid skava av lacken pga vibrationerna i dom från växelströmmen och till slut i värsta fall kortslutas mot varandra. Kan väl dock rek lite lack än inget alls och linda så det är stabilt men int elack så den är helt stängd för luftflödet för det är rätt viktigt i dessa.

Vad för tråd man skall använda är något lite special har jag för mig med lite kraftigare isolering på sig men kan ha fel och absolut tåla högre spänningar än bara 230V pga spänningsspikar och dylikt som uppkommer i dessa samt vara värmetålig. Om vanliga koppartrådar med vanlig isolering fungerar bra till detta ändå låter jag vara osagt.

Vilken bredd så är det bara att mäta den minst brända delen på tråden med ett skjutmått och köpa den bredd som ligger närmast.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: T: Linda Dewalt motor

Inlägg av MNorrgren »

Hade provat att rengöra den ordentligt först innan jag hade gett mig på att Linda om. Ser inte ut att vara brända lindningar, svårt att se dock! En rejäl rengöring till att börja med! Typ ett bad i isopropanol och rengör den med pensel! Bromsrengöring hade också säkert fungerat. Jag hade också sedan noga rengjort kopparblecken.. de ser smutsiga ut, kanske ett dåligt kol eller bara smuts som kommit in?!? Sätt axeln som sticker ut på andra sidan i chucken på en borrmaskin om du inte har en svarv, slips sedan blecken med riktigt fint sandpapper. När du är klar med det tar du och rengör noga !!! Mellan kopparblecken så det inte finns smuts eller rester av metall. Ta ett knivblad eller en liten skruvmejsel t. Ex. Mät sedan upp lindningarna för att se om det är någon trasig.


Du kan få konstiga effekter när blecken är så smutsiga, det blir ingen kontakt mellan bleck och kol samt att det kan gnistra som tusan, vilket ger ännu mer smuts. Men ja, kolla kolen och byt ut vid behov!
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: T: Linda Dewalt motor

Inlägg av hummel »

Svarva om kollektorn och mät upp lindningarna för att se vad som är problemet.
petter.elia
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 april 2021, 15:31:50

Re: T: Linda Dewalt motor

Inlägg av petter.elia »

Tack för all input! 🙏🏻

Jag gjorde som du föreslog MNorrgren och slipade kollektorn med sandpapper mha skruvdragaren. Funderar dock på om jag behöver köra med ännu finare papper? Hade bara korn 350 hemma. Som syns på bilderna har jag inte slipat bort de skadade partierna helt. Bör jag fortsätta tills det är helt borta? Rensade sedan spåren med tandpetare 🙃 och tryckluft och resistansmätte dels 180 grader och till närliggande bleck samt till jord. Fick samma värde hela tiden. 1,2 Ohm (180 grader) 0,3 Ohm (närliggande) och OL till jord (mätte mot axeln). Jag har ingen aning om resistansen över lindningarna är rimlig men antar att det är bra att att jag får samma mätvärde på alla?
26D126BE-4A49-4A25-B014-AC74218BB19F.jpeg
461E0AB2-D72F-404B-BF9E-1BE022F1E471.jpeg
Nya kol är beställda. I det övre lagret kan jag känna lite spel, vet inte om det är normalt? Kanske borde byta för säkerhets skull?

Statorns lindningar visar 0,8 Ohm. Det sitter någon typ av ”Sköld” av gissningsvis bakelit som börjat smälta ser det ut som. På ett ställe hål som blev när jag drog ut rotorn.
458BD85A-C236-40D0-9AA6-FD6505C90B69.jpeg
057B0F60-0A45-4107-86FB-856113DF2088.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: T: Linda Dewalt motor

Inlägg av säter »

Färgen på statorlindningarna tyder på att den är bränd.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: T: Linda Dewalt motor

Inlägg av SeniorLemuren »

petter.elia skrev: 20 april 2021, 10:22:45 Tack för all input! 🙏🏻

Jag gjorde som du föreslog MNorrgren och slipade kollektorn med sandpapper mha skruvdragaren. Funderar dock på om jag behöver köra med ännu finare papper? Hade bara korn 350 hemma. Som syns på bilderna har jag inte slipat bort de skadade partierna helt. Bör jag fortsätta tills det är helt borta? Rensade sedan spåren med tandpetare 🙃 och tryckluft och resistansmätte dels 180 grader och till närliggande bleck samt till jord. Fick samma värde hela tiden. 1,2 Ohm (180 grader) 0,3 Ohm (närliggande) och OL till jord (mätte mot axeln). Jag har ingen aning om resistansen över lindningarna är rimlig men antar att det är bra att att jag får samma mätvärde på alla?26D126BE-4A49-4A25-B014-AC74218BB19F.jpeg461E0AB2-D72F-404B-BF9E-1BE022F1E471.jpeg

Nya kol är beställda. I det övre lagret kan jag känna lite spel, vet inte om det är normalt? Kanske borde byta för säkerhets skull?

Statorns lindningar visar 0,8 Ohm. Det sitter någon typ av ”Sköld” av gissningsvis bakelit som börjat smälta ser det ut som. På ett ställe hål som blev när jag drog ut rotorn.

458BD85A-C236-40D0-9AA6-FD6505C90B69.jpeg057B0F60-0A45-4107-86FB-856113DF2088.jpeg
Att mäta resistansen i rotors lindning ger ingen 100% säkerhet på att den inte är kortsluten, det räcker med att endast ett enda varv är kortslutet så är den körd och det ger så liten skillnad i resistansen så det är inte mätbart. Det är inte ens säkert att det är kortslutning vid låg spänning. Skall du vara säker så måste den testas med en kortslutningstestare.

Det som får en varningsklocka att ringa hos mig är den stora avsmältning på kanten, som man kan se på kollektorn just på en av lamellerna. Detta brukar indikera att det finns en kortslutning i just den slingan. Jag säger inte att det måste vara så men det är ju lite drygt att linda om statorn utan att testa rotorn och sedan upptäcka att det inte funkar.
petter.elia
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 april 2021, 15:31:50

Re: T: Linda Dewalt motor

Inlägg av petter.elia »

Okej, jag förstår. Någon kortslutningstestare har jag tyvärr inte.

Får fundera på hur jag ska gå vidare, men kan en lindareverkstad linda om en sån här rotor överhuvudtaget? Kostar multum? En ny likvärdig såg som denna kostar runt 9000:- och det är ju bara motorn som är kass så det känns ju lite trist att bara kasta iväg den på skroten.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: T: Linda Dewalt motor

Inlägg av Henry »

..men kan en lindareverkstad linda om en sån här rotor överhuvudtaget?
En lindarverkstad värd namnet skall utan problem kunna göra det och då görs det kanske tom även manuellt.
Kostar multum?
Inte ens säkert dom tar det för dom får in så lite på det. Jag ville en gång ha omlindat en liten vanlig 0.75 hk 3-fas, dom sade att dom tog inte så små och det var inte heller lönt för dom ville ha en minimum 6000:- för det och det blir inte lönt förrän motorerna kommer upp mot 15kW+ och har fått ungefär samma svar från andra med.

Är det bara statorn så är det dock bra enklare än en 3-fas motor men det kan absolut hända dom säger nej ändå, men visst man kan ev ha tur då det är ett förhållandevis enkelt jobb så det kan vara någon som säger ja men var ändå beredd på att det kan kosta. Men för all del hör runt med några, kanske någon som har tråkigt och gör det för en mindre summa på sin fritid på en verkstad ändå eller så.

Ser dock också nu att det ser ut som om en del lindningar på rotorn är brända, trodde det var skuggning innan men tvivlar, för det ser som isolerlacken blivit så varm att det bildats bubblor på det och omlinda en rotor är dock bra mer jobb och behöver även balanseras och dylikt efteråt.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: T: Linda Dewalt motor

Inlägg av Jonaz »

Vad är det för modellnummer på sågen?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: T: Linda Dewalt motor

Inlägg av säter »

Finns det ingen möjlighet att ersätta motorn med något annat?
petter.elia
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 april 2021, 15:31:50

Re: T: Linda Dewalt motor

Inlägg av petter.elia »

Jonaz skrev: 20 april 2021, 18:24:02 Vad är det för modellnummer på sågen?
Det är en DW744-QS TYPE 2
säter skrev: 20 april 2021, 19:11:23 Finns det ingen möjlighet att ersätta motorn med något annat?
Det har jag också funderat på lite men det känns som att det lätt blir ett för stort projekt, och jag har inte riktigt kunskapen.
Senast redigerad av petter.elia 20 april 2021, 20:10:22, redigerad totalt 1 gång.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: T: Linda Dewalt motor

Inlägg av xxargs »

Det är helt klart en universalmotor och troligen seriekopplad - men sitter den direkt på kaptrissan eller finns utväxling, seriekopplad universalmotorer brukar varva väldigt mycket vid låg mekanisk last och det är ingen bra för kaptrissa med lite större diameter. tom. vinkelslip är nedväxlade.

kompundkopplad motor har både parallell och serielindning - parallellindningen för begränsad maxvarvtal och serielindning hur det skall agera vid mekanisk last (med eller motkopplad när det gäller att förstärka eller försvaga fältmagnetfält vid mekanisk last)
Skriv svar