T: Undersöka/reparera kretskort

Lehto
Inlägg: 17
Blev medlem: 5 februari 2021, 15:55:24

T: Undersöka/reparera kretskort

Inlägg av Lehto »

Hejsan alla.

Ny här på forumet då jag har fått problem med ett lite äldre slutsteg till bilen... Problemet uppenbarade sig efter att jag körde i ett litet gupp då slutade slutsteget skicka ljud ur en kanal av 4.
Efter att ha felsökt de lilla jag kan genom att switcha kablar osv så kom jag fram till att kanal3 på slutsteget var "dött".
Jag tog in slutsteget och skruvade upp den och kliade mig mest i huvudet då jag inte är så duktig på sånt här... Jag riktade in mig på ingångarna som satt med ett eget litet kretskort och skruvade loss den (väldigt enkelt att lossa), och undersökte okulärt och försökte peta lite på lödningarna om jag såg något som va löst, upptäckte även lite "smuts" på vissa ställen som jag med plastverktyg försiktigt petade bort.
Efter detta tog jag ut steget till bilen igen och kopplade in igen och då spelade det helt plötsligt på alla kanaler igen, men efter 5 sekunder så tystnade allt och "prot" lampan började lysa. Stängde av allt, väntade lite sen slog igång igen och åter igen så spelade den på alla 4 kanaler i kanske 10 sekunder innan den igen dog och "prot" lampan lös. Då avslutade jag allt.

Med tanke på det som hänt så borde det vara kanal3 ilågnivå ingång som sitter på det lilla kretskortet som någonstans har problem. Undrar därför om det finns någon vänlig själ som har möjlighet att ta en titt på kretskortet?
Självklart ingen som helst tidspress och inga krav på att det ska fixas, självklart utlovas betalning som tack oavsett om felet hittas eller inte.
Laddar upp 4st bilder så kan ni se lite hur de ser ut, är vanliga standard komponenter så vitt jag kan se.






Ytterst tacksam för för hjälp då jag verkligen gillar detta steget och de spelar väldigt bra
Mvh
Lehto
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: T: Undersöka/reparera kretskort

Inlägg av swesysmgr »

Kortet på bild 2 ser ut att ha varit reparerat en gång redan, någon har skrapat på banorna och lött om pinnar? Det är antagligen enklare att hitta någon om du skriver i vilken stad/region det gäller.
Lehto
Inlägg: 17
Blev medlem: 5 februari 2021, 15:55:24

Re: T: Undersöka/reparera kretskort

Inlägg av Lehto »

Hejsan.

Aha du tycker de ser ut som så bara av att ha sett bilderna. Ja jag vet inte riktigt va den kan ha varit utsatt för, jag köpte den begagnad för kanske 4år sedan å den har fungerat problemfritt fram tills förra veckan då jag körde i en liten ojämnhet på vägen så bilen guppade till lite å då försvann ljudet i kanal 3.

Tänkte inte på att skriva ort då kretskortet var så pass litet så att de inte vore ett problem för mig att skicka det å betala frakten fram och tillbaka.
Men annars så befinner jag mig i Västerås, har sökt efter firmor som kan tänkas hålla på med sånt här men dom få som finns i stan arbetar enbart mot företag och vill/kan inte hjälpa privatpersoner...

Tack för din input.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: T: Undersöka/reparera kretskort

Inlägg av Akai »

Jag finns i Fagersta och kan hjälpa dig om du kan tänka dig att åka en bit.

Analog ljudnörd som gillar att reparera, så det där ska nog gå att lösa :D
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: T: Undersöka/reparera kretskort

Inlägg av GastonDeVille »

Lödningar på det lilla kortet går säkert att fixa men jag blir lite fundersam över att "prot" funktionen hoppar igång. Det låter som något annat, överbelastning pga kortis mellan högtalarutgång och jord eller liknande. Bara en tanke. Kolla så att inget ligger och gnager emot nånstans.
Lehto
Inlägg: 17
Blev medlem: 5 februari 2021, 15:55:24

Re: T: Undersöka/reparera kretskort

Inlägg av Lehto »

Hej alla och tack för alla kommentarer verkligen uppskattat!
@Akai jag skulle absolut kunna ta mig till Fagersta de är väl inte mer än 6mil från Västerås så om du har lust så hade de verkligen varit uppskattat av mig.
Vi kanske kan byta nummer via PM?
Skriv svar